English

دانستنی هایی در مورد کامپوزیت دندان/ تفاوت کامپوزیت دندان با لمینت چیست؟

کامپوزیت دندان یکی از روش‌های جدید و پرطرفدار برای درمان و زیبایی لبخند به شمار می‌آید که پزشک برای پر کردن شکستگی و یا پر کردن فواصل دندانی از آن استفاده می­ نماید.

دانستنی هایی در مورد کامپوزیت دندان/ تفاوت کامپوزیت دندان با لمینت چیست؟

به گزارش خبرگزاری موج،  یکی از فاکتورهای زیبایی چهره داشتن دندان های سفید و زیبا است که سبب ایجاد اعتماد به نفس در شخص می شود به همین دلیل این روزها افراد توجه بیشتری به این عضو مهم خود دارند و برای داشتن  زیبایی و حتی رنگ یک دست دندان ها از کامپوزیت دندان استفاده می کنند که جز روش های درمانی بدون عوارض است.

یکی از راهکارهای حل مشکل دندان های پوسیده، شکسته و ترک خورده و دندان هایی که از هم فاصله دارند استفاده از مواد کامپوزیت دندان می باشد.

* کامپوزیت دندان

یکی از روش‌ های لمینت دندان کامپوزیت می‌ باشد. در این روش، از کامپوزیت‌هایی که از جنس پلیمر هستند، استفاده می‌ شود.

کامپوزیت دندان ترکیبی از یک ماده ماتریکس رزینی بوده که به صورت خمیر بوده و به منظور اصلاح رنگ و یا فرم به وسیله تابش نور بر روی دندان ها قرار می­ گیرد و پزشک به کمک این ماده و قراردادن آن بر روی دندان می تواند عیوب دندان را برطرف کند تا لبخند زیباتر و جذاب تری را تجربه کنید.

* ونیر کامپوزیت دندان

امروزه نوعی از این کامپوزیت دندانی به نام کامپوزیت ونیر وجود دارد که پزشک برای پر کردن شکستگی و یا پر کردن فواصل دندانی از آن استفاده می­ نماید. این کامپوزیت به واسطه همرنگی با دندان بیشتر برای ترمیم دندان های جلویی و در معرض دید استفاده می ­شود و در اکثر موارد به لحاظ عدم نیاز به تراش دندان استفاده از ونیرکامپوزیت دندان بدون آسیب به ساختار دندان توسط پزشک صورت می ­گیرد و از طریق تابش امواج نوری سفت می­شوند و به تدریج هماهنگ با رنگ سطح دندانی مجاور قرار می ­گیرند.

* انواع کامپوزیت دندان

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت درشت دانه یا ماکروفیل

 اولین نوع کامپوزیت دندان کامپوزیت ماکروفیل است که وارد بازار شد. این نوع کامپوزیت حاوی ذراتی از 10 میکرومتر تا 50 میکرومتر است که در مقایسه با مواد امروزی بسیار بزرگتر می‌ باشد. بزرگی این ذرات تاثیر خوبی در دوام و مقاومت بالای کامپوزیت می‌ گذارد اما از طرفی پولیش یا تمیز کردن سطح ترمیم را دشوار می‌ کند.

کامپوزیت ریز دانه یا میکروفیل

نسل جدیدی از کامپوزیت‌ دندان در سال 1970 میلادی وارد بازار دندانپزشکی شدند که حاوی ذرات کوچکتر از 100 نانومتر هستند که بر خلاف ماکروفیل‌ ها که ذرات درشتی بودند از دوام کمتری برخور دارند. خوبی این نوع کامپوزیت، سهولت در پولیش کردن و صاف بودن سطح ترمیمی آن است. همانطور که گفته شد میکروفیل‌ ها ضعیف هستند و در برابر فشارهایی که به دندان‌ ها (خصوصا دندان‌ های عقب) وارد می‌ شود، نمی‌ توانند مقاومت کنند.

هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید

این نوع کامپوزیت، در واقع بین کامپوزیت میکروفیل و کامپوزیت ماکروفیل قرار دارد. ذرات کامپوزیت هیبرید بین 10 تا 50 میکرومتر و همچنین ذراتی به اندازه 40 نانومتر است. کامپوزیت میکروهیبرید و نانوهیبرید هر دو در گروه کامپوزیت هیبرید قرار دارند و ذراتی به اندازه‌ی کمتر از 100 نانومتر تا بیشتر از 1 میکرومتر دارند. این مواد دارای فیلر بالایی هستند که باعث می‌ شود مقاومت آنها در برابر ساییدگی افزایش یابد و در نتیجه استحکام بالایی داشته باشند.

از معایب کامپوزیت هیبرید می‌ توان به کاهش زیبایی آنها به مرور زمان به دلیل استهلاک، اشاره کرد. این نوع ماده به دلیل یکدست نبودن سطح ترمیم، باعث کاهش تاثیر پولیش و خاصیت بازتاب‌ کنندگی می‌ شود.

نانو کامپوزیت‌ها

نانو کامپوزیت‌ ها نسل جدید کامپوزیت‌ ها‌ است که حاوی ذراتی به اندازه 20 نانومتر هستند. ذرات نانوکامپوزیت به یکدیگر متصل شده و نانوکلاستر (نانوخوشه) را تشکیل می‌دهند که ویژگی منحصر به فرد نانو کامپوزیت‌ها همین نکته است. تجمع ذرات کوچکتر و تبدیل آنها به ذرات بزرگتر باعث می‌ شود تا قدرت، مقاومت در برابر ساییدگی، قابلیت پولیش و استحکام این نوع از کامپوزیت افزایش یابد. می‌ توان گفت این نوع کامپوزیت بهترین نوع کامپوزیت دندان است.

* مراحل انجام کامپوزیت دندان 

  • در ابتدا دندان ها به طور کامل تمیز می شوند تا سطح تمیز و بدون جرم برای قرار دادن کامپوزیت آماده شود. سپس دندان ها کاملا خشک و تمیز شده به طوری که هیچ گونه رطوبت، خون و بزاق بر روی دندان وجود نداشته باشد.
  • در مرحله بعدی با کمک مواد اسیدی سطح جلوی دندان را متخلخل کرده با این کار، سطح دندان برای قرار دادن کامپوزیت مناسب سازی می شود. این کار در چسبیدن ونیر کامپوزیت بسیار تاثیر گذار است.
  • سپس چسب مخصوص بر روی سطح دندان زده می شود و مواد خمیری کامپوزیت به آرامی روی آن قرار داده می شود. برای به دست آمدن نتیجه مطلوب از مقدار مواد کم و زیاد می شود.
  • در این مرحله دندانپزشک پرتو نوری را با طول موج مخصوص به کامپوزیت ونیر می تاباند ، این نور مواد را فعال و سخت می کند.
  • در پایان با پولیش کامپوزیت، فرم دلخواه و مناسب دندان به دست می آید.

*کاربردهای کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

از جمله کاربردهای کامپوزیت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرکردن دندان های جلویی
  • در پرکردن دندان هایی که در سطح وسیع تخریب شده اند
  • در ترمیم دندان های شکسته
  • در پر کردن فضای بین دندان ها
  • ترمیم و اصلاح ترک خوردگی
  • بد رنگی و بد فرمی دندان 

* مزایای استفاده از کامپوزیت دندان

  • در کامپوزیت چون دندان ها تراش داده نمی شوند و در صورت نیاز به تراش دادن دندان، این کار در اندازه خیلی کم انجام می شود (در حدود 0.3 میلیمتر) ، به دندان (مینا و عاج) آسیب وارد نمی شود.
  • در صورتی که کامپوزیت آسیب ببیند، قابلیت ترمیم دارد.
  • ترمیم کامپوزیت به آسانی و در مدت زمان کوتاه امکان پذیر است.
  • در حین انجام کار به استفاده از داروی بی حسی نیازی نیست ، مگر در موارد خاص و دندان های حساس .
  • از استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به لمینیت (لامینیت) برخوردار است.
  • شکل و فرم ظاهری آن مشابه دندان طبیعی است.
  • به دلیل عدم نیاز به لابراتوار، علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان، خطای انسانی کاهش می یابد.

* معایب استفاده از کامپوزیت دندان

به دلیل ویژگی های کامپوزیت و عدم نیاز به تراش دادن دندان ها این روش زیبایی تقریبا عوارضی نداشته مگر اینکه فرد، مراقبت های لازم را انجام نداده باشد و یا از کامپوزیت به صورت ناصحیح استفاده شود.

 میزان براقیت و درخشندگی در بعضی از کامپوزیت ها کمتر است اما می توان روش هایی را برای افزایش براقیت و درخشندگی به کار برد. بعد از انجام کامپوزیت، به مسائل بهداشتی و رفتاری بیشتر باید توجه کرد.

از دیگر معایب کامپوزیت دندان به احتمال ایجاد لک و تغییر رنگ در کامپوزیت ها می توان اشاره کرد که البته با انجام پولیش دندان می توان نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرد.

در صورت مشاهده تورم در لثه به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.

همانطور که می‌ دانید هر عملی دارای یکسری عوارض جانبی است که کامپوزیت کردن دندان نیز از این امر مستثنی نیست.

* تفاوت کامپوزیت و لمینت

آسیب های دندانی و در راس آن پوسیدگی دندانی از شایع ­ترین بیماری های رایج در کشور است  که می­ تواند کیفیت زندگی افراد را بصورت مستقیم تحت تاثیر قرار دهد. کامپوزیت های نسل جدد می توانند نیازهای درمای و زیبایی بیمار را به خوبی برطرف کنند.

برای درمان سیاه ­شدگی؛ شکستگی، تصحیح فواصل بین دندانی روش های علمی متعددی وجود دارد اما دو روش استفاده از ونیر کامپوزیت دندان و نیز استفاده از لمینت سرامیکی بیشترین کاربرد را دارند. در بیشتر مواقع بیماران از تفاوت های موجود بین این دو روش  (لمینت یا کامپورزیت) گاهی ندارند.

لمینیت کامپوزیتی

 مناسب برای اصلاحات سریع و جزپی طرح لبخند مثل بستن فاصله یا تغییر شکل تعداد کمی از دندون ها

لمینت سرامیکی

فرق کامپوزیت و لمینت

مناسب برای اصلاحات اساسی با ماندگاری رنگ بالا در اندازه و شکل و فاصله دندونها یا خیلی سفید کردن دندان ها

یکی از اصلی ترین تفاوتی که میان کامپوزیت و لمینت وجود دارد میتوان به تغییر رنگی که در لمینت های کامپوزیتی ایجاد می شود اشاره کرد همچنین لمینت های سرامیکی بسیار به ندرت دچار تغییر رنگ و سایش می شوند و از طرفی نیازی به پولیش مداوم و مراقبت های دوره ای نسبت به کامپوزیت ها  ندارند.

نکته دیگری که در رابطه با آن میتوان کامپوزیت ها و لمینت ها را مقایسه کرد این است که لمینت های کامپوزیتی مقاومت بسیار کمتری نسبت به لمینت ها داشته و شکننده تر می باشند اما باید بدانید که از لحاظ ظاهری بسیار بهتر از سرامیکی محسوب می شوند.

لمنیت های سرامیکی بسیار نازک تر از کامپوزیت ها می باشند اما نسبت به آنها شفاف تر و طبیعی تر به نظر می رسند.

*طول عمر کامپوزیت دندان

بهتر است بدانید که طول عمر کامپوزیت رابطه‌ی بسیار مستقیمی با مراقبت‌ های فردی و رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. کامپوزیت هایی که اخیرا مورد استفاده قرار می گیرند، به دلیل به کارگیری تکنولوژی نانو در آنها فاقد تخلخل بوده که از شدت رنگ پذیری آنها کاسته و علاوه بر آن بسیار مقاوم بوده و موجب شده طول عمر این کامپوزیت ها بالاتر رود اما ممکن است با گذشت زمان تغییر رنگ داده و یا اینکه آسیب ببیند.

فاکتورهای متعددی در طول عمر کامپوزیت دندان موثرند. کیفیت کامپوزیت استفاده شده، عادت های رفتاری و غذایی فرد، رعایت بهداشت و نحوه انجام مراقبت های پس از درمان از جمله این عوامل تاثیر گذار هستند. همچنین انجام ندادن بعضی اعمال مانند گاز زدن ته دیگ  و غذاهای سفت و جویدن یخ به طور بسیار چشمگیری بر روی طول عمر دندان تاثیر مستقیم دارد و به طول عمر کامپوزیت دندان اضافه می‌کند.

لازم به ذکر است که اگر کامپوزیت دندان دچار پوسیدگی یا پریدگی شود به راحتی توسط پزشک  قابل ترمیم است  و جای هیچ‌ گونه نگرانی را ندارد. در حالت کلی  بهتر است بدانید که میزان ماندگاری کامپوزیت دندان بسیار زیاد است و با رعایت آنچه که گفته شد تا بیش از  10  سال می‌تواند عمر کند.

*مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

کامپوزیت ها از ماندگاری بالایی برخوردار هستند اما این ماندگاری به مراقبت های بعد از انجام آن هم بستگی دارد. برای آن که بتوانید دوام و عمر دندان های کامپوزیت شده را بالا ببرید باید مراقبت هایی را انجام دهید که به برخی از آنها اشاره می شود.

از مواد خوراکی رنگی مانند نوشابه، قهوه ، چای، سس و … به مقدار خیلی کم مصرف کنید و در ساعات اولیه به مدت 48 ساعت از مصرف این مواد پرهیز کنید.

در صورت مصرف مواد خوراکی رنگی فورا مسواک بزنید و در صورتی که مسواک در دسترس نداشتید با نوشیدن یک لیوان آب از جذب و چسبیدن مواد رنگی به دندان جلوگیری نمایید.

دندان ها را به صورت منظم با یک مسواک نرم، تمیز کنید و از نخ دندان نیز برای حفظ تمیزی و بهداشت دندان ها کمک بگیرید.

از دهانشویه هایی که دندانپزشک توصیه می نماید استفاده کنید؛ چون برخی از دهانشویه ها می توانند موجب تغییر رنگ کامپوزیت ها شوند.

از استعمال دخانیات (سیگار، پیپ و قلیون) به دلیل تاثیر گذاری بر روی رنگ کامپوزیت خودداری کنید.

کامپوزیت‌ها چون مواد رزینی و پلیمری هستند، مقاومت خیلی بالایی ندارند و در صورت وارد آمدن فشار بر آنها می توانند دچار آسیب و ساییدگی شوند ؛ بنابراین باید از گاز زدن خوردنی های سفت و سخت از قبیل سیب ، هویج، یخ و همچنین شکستن آجیل و تخمه اجتناب شود.

در فواصل زمانی توصیه شده به منظور بررسی و معاینه دندان ها حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

* هزینه کامپوزیت دندان

قیمت کامپوزیت دندان متغییر بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد. این هزینه به میزان درصد آسیب دیدگی دندان بیمار وابسته است، در واقع می‌توان گفت مقدار آسیب دیدگی  دندان میزان درمان مورد نیاز بیمار را به طور واضح مشخص می‌ کند.

نکته؛ اگر انجام کامپوزیت از نظر اکلوژن یعنی (طرز قرار گرفتن دو فک و دندان بر روی یکدیگر) برای فرد صلاح نباشد روش ارتودنسی به او پیشنهاد می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    مفید بود واسه مرفهین ؛یه بازنشسته نمیتونه دندون بچه وخودشو کامپوزیت یا لمینت کنه.آره واسه اختلاسگرا هنرپیشه ها ودکترا وقاچاق چیها عالیه

    • حسن اسماعیلی

      چه ربطی داره به مطلب تهیه شده توسط عزیزان این خبرگزاری؟ اینها یک رسالتی دارن که برای من و شما مطلب تهیه میکنن و میزارن، شما به جای تشکر طلبکاری؟؟؟

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه