English

حناچی در نشست رهبران دینی و شهروندان مسیحی؛

فراموش نمی‌کنیم هموطنان مسیحی، در روزگار سختی و جنگ کنارمان حضور داشتند

شهردار تهران در نشستی با حضور رهبران دینی، چهره‌های برجسته و شهروندان مسیحی، گفت: چه پیش و چه پس از اسلام، همنشینی ادیان و فرهنگ‌های مختلف در ایران به خوبی درک می‌شود.

فراموش نمی‌کنیم هموطنان مسیحی، در روزگار سختی و جنگ کنارمان حضور داشتند

به گزارش خبرگزاری موج ، در نشستی که با حضور رهبران دینی، چهره‌های برجسته و شهروندان مسیحی (آشوری و ارمنی) در باغ کتاب برگزار شد، پیروز حناچی نیز به مناسبت فرا رسیدن سال نو میلادی شرکت کرد و میلاد باسعادت حضرت مسیح (ع) و آغاز سال جدید میلادی را به هموطنان مسیحی و تمام مسیحیان جهان و روحانیانی که از ارامنه و آشوریان ایرانی در جمع حضور داشتند و به خانواده‌های محترم شهدای هموطنِ مسیحی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبریک گفت.

شهردار تهران در این مراسم گفت: کشور پهناور ایران در طی تاریخ فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است و ‌به همین دلیل راه چاره بسیاری از مشکلات ما که بارها و بارها اتفاق افتاده، در فرهنگ، ادبیات و هنر این سرزمین نهفته است.

وی با اشاره به نثری از شیخ ابوالحسن خرقانی، عنوان کرد: «هر که به درگاه ابوالحسن آمد نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چرا که آن کس که در درگاه خدا به جان ارزد، در درگاه ابوالحسن به نان ارزد.»

حناچی تاکید کرد: با این نگاه، می‌توان گفت که به جان‌ارزندگان، شامل تمامی مخلوقات خداوند هستند و حتی بوی احترام به طبیعت را هم از این جملات میشود احساس کرد.

شهردار تهران در ادامه ضمن تشکر از سالار عقیلی به‌خاطر اجرای چند قطعه در این مراسم، به یکی از قطعه‌ای هایی که اجرا کرد، پرداخت و گفت: به درستی که «قلب ما بود مملو از شادی بی‌پایان، سعی ما بود بهر آبادی این سامان».

حناچی افزود: اگر همه پیامبران الهی به‌طور هم‌زمان مبعوث می‌شدند، قطعا فرقی میان پیام آن‌ها برای بشر نبود و همه تنها یک پیام را به مخلوقات خداوند منتقل می‌کردند.

شهردار تهران، حقیقت کشور ما را ترکیبی از فرهنگ‌ها و ادیان مختلف خواند و تصریح کرد: همنشینی این ادیان در ایران را، چه پیش و چه پس از اسلام، به خوبی درک می‌کنیم. کمااین‌که اگر به نقوش تخت‌جمشید نیز با دقت بنگرید، آرامش و تحمل و کنار هم ‌قرارگیری را به وضوح در آن‌ها می‌یابید. در این نقوش ده‌ها قوم را می‌بینیم که کنار هم زندگی می‌کردند.

وی با بی‌نظیر دانستن ترکیب فرهنگ‌ها و رنگ و بوی محلی در ایران، عنوان کرد: در یکی از کنفرانس‌های معماری بین‌المللی بودم که بحث جهانی شدن مطرح بود، یک سخنران لبنانی گفت ما از کشورهایی آمده‌ایم که یک نوع بیان و معماری داریم اما همکاران ایرانی‌مان از جایی آمده‌اند که حتی در یک استان آن می‌توان تنوع نژادی فوق‌العاده‌ای یافت.

حناچی گفت: مصداق بارز این مدعا را در کلیساهای ایران نیز می‌توان دید. کلیسایی در شمال‌غرب ایران داریم که به ثبت جهانی رسیده و متاثر از فرهنگ همان منطقه است، کلیسایی داریم در دل محله جلفای اصفهان که با وجود کلیسا بودن یک بنای کاملا اصفهانی با ترکیبات بومی منطقه خودش به حساب می‌آید، و کلیسایی هم در دل کویر کرمان داریم که کاملا بومی است.

وی با تاکید بر اینکه قدمت این سرزمین گویای پیام مهم تنوع و زندگی در کنار هم برای ماست، تصریح کرد: ما در روزگار صلح فراموش نمی‌کنیم که هموطنان مسیحی، در روزگار سختی و جنگ کنارمان حضور داشتند و در جبهه‌های نبرد تنهایمان نگذاشتند.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: همواره در کنار هم خواهیم بود و ایرانی آباد بنا خواهیم کرد.

در این مراسم  پوریا سوری سرپرست مرکز ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری تهران فرهنگ ایرانی را فرهنگ حضور همه اقوام و ادیان با مهربانی در کنار هم دانست و گفت:ما ایرانیان همواره با وجود تنوع مذهبی و قومی در کنار هم زندگی کرده ایم و این هدیه بزرگی از فرهنگ و تمدن ایران است.

وی ادامه داد: مردم ما با هر عقیده و مذهبی در کنار هم زندگی کردند و گواه این زندگی، شهدایی است که از همه ادیان در دوران دفاع مقدس به این سرزمین خدمت کردند.

سوری افزود: همکاران من در مرکز ارتباطات به عنوان حلقه وصل در مدیریت، تجربه زیادی در رواداری مذهبی داشته اند.

در ادامه این مراسم یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی به قرائت عهدنامه ای از امام علی (ع) که با آشوریان امضا کرده بود پرداخت که حاوی به رسمیت شناختن حقوق بشردوستانه و مذهبی مسیحیان از سوی حضرت علی (ع) بود.

پس از بت کلیا، اسقف اعظم ارامنه سرکیسیان با قدردانی از شهردار تهران و مدیران شهری برای برگزاری این جلسه گفت: در برخی نقاط جهان بعضی که خود را مسلمان می دانند می گویند که نباید عید مسیحیان را تبریک گفت و این کار گناه است اما در کشورمان شاهدیم که این عید را تبریک می گویند و ارزش‌ برای مسیحیان قائل اند و این فرهنگ گنج بزرگی است که باید ارزش آن را بدانید.

وی تصریح کرد: این برنامه حاکی از درک صحیح مدیران این مملکت از ارزش گذاری به ادیان الهی است.

وی در ادامه آیاتی از قرآن کریم و همچنین انجیل مقدس را خواند که حاکی از محبت مومنان به همدیگر و رواداری مذهبی بود و گفت: همه ما وقتی محترم شمرده شویم شادمان می شویم. ما فراخوانده شده ایم که در اعیاد همدیگر را دوست بداریم.

سرکیسیان گفت: خیلی خوشحالم که در سرزمینی زندگی می کنم که محبت می بینم و لذت می برم و امیدوارم مردم ایران در آرامش و خوشبختی باشند. ما می توانیم با وحدت و همدلی بر مشکلات غلبه کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی