English

محسن هاشمی:

وزارت نفت به شهرداری ۹۰ میلیون دلار بدهی دارد

رئیس شوار شهر تهران با اشاره به بدهی 90 میلیون دلاری وزارت نفت به شهرداری از موانع و مشکلات ساخت مترو در تهران خبر داد.

وزارت نفت به شهرداری 90 میلیون دلار بدهی دارد

به گزارش خبرگزاری موج، محسن هاشمی امروز 26 شهریور در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه من پدر متروی تهران نیستم گفت: متروی تهران تاریخ پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده است؛ چراکه در سال 52 مشاور فرانسوی برای طراحی متروی تهران استخدام شد و آن زمان مقرر شد که 146 کیلومتر مترو در قالب شش خط طی 11 سال افتتاح شود.

وی با بیان اینکه ترافیک تهران وضعیت بدی داشت و در آن زمان هم درآمدهای نفتی خوب بود و تصمیم گرفته شد که پروژه‌های بزرگ آغاز شود، گفت: البته انقلابیونی نیز وجود داشتند که مخالف ساخت مترو بودند و می‌گفتند که مترو برای هدر دادن پول است که چیزی شبیه دلواپسان امروز بودند و ساخت پروژه مترو را در اوایل انقلاب متوقف کردند و حتی به عنوان یک حرکت انقلابی از آن یاد می‌شد. به یاد دارم آقایان جاسبی و الویری آن زمان مخالف مترو بودند و به نوعی دلواپس آن موقع بودند و در راستای عدم ساخت مترو کارهای زیادی انجام دادند و در حالی انقلاب شد که 300 متر از تونل ساخته شده بود و حدود 100 میلیون تومان پول هم خرج شده بود.

وی با بیان اینکه بعضی مواقع حرف‌هایی گفته می‌شود که آدم می‌ترسد در مورد آن صحبت کند تصریح کرد: مترو در آن زمان شبیه اینگونه مسائل بود و حرفی از آن زده نمی‌شد و حتی در دولت هم ساخت آن رد شده بود تا اینکه آیت الله هاشمی مجبور شدند که در نمازجمعه خطبه معروف مترو را قرائت کنند تا مساله مترو و لزوم آن به سطح مردم برود و مترو تنها پروژه‌ای بود که رئیس مجلس به هیات دولت رفت و درمورد آن صحبت کرد و آیت الله هاشمی به مهندس موسوی که نخست وزیر آن موقع بود، گفتند که اجازه بدهید تا من درمورد مترو در جلسه هیات دولت توضیح دهم و سرانجام در حالی مترو با رأی ناپلئونی و بدون رأی وزرای اقتصادی و عمرانی تصویب می‌شود که در آن زمان شعار این بود که چرا ما باید همه پول‌ها را در تهران خرج کنیم.

وی با بیان اینکه آن زمان برای مترو پنج میلیارد تومان وام از بانک تجارت و ملت دریافت شد، ادامه داد: حتی آیت الله هاشمی نزد امام خمینی می‌رود و می‌گوید که لازم است هرکجا که تراکم فروخته می‌شود، 50 درصدش به مترو برسند و ایشان هم دستور می‌دهند و حالا براساس دستور ما شرکت مترو از شهرداری طلب دارد.

خط 6 و هفت متروی تهران هنوز آماده نیست

رییس شورای شهر با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند که خط 6 و هفت آماده است اما چرا آن را افتتاح نمی‌کنند،‌ گفت: خط 6 و 7 که به شما خبرنگارها گفته‌اند که بالای 90 درصد پیشرفت دارند؛ از نظر آمادگی زیر 50 درصد است و نمی‌توانیم آن را افتتاح کنیم مگر اینکه خط را افتتاح کنیم و مسافر را جابه جا نکنیم.

وی با بیان اینکه 3000 میلیارد تومان پول در این دو خط خرج شده اما هیچ کاری نمی‌توانیم کنیم افزود: ما معتقدیم که باید ایستگاه به ایستگاه خط مترو را افتتاح کنیم نه اینکه کل آن آماده باشد اما حالا با اینکه 3000 میلیارد تومان در این دو خط خرج شده نمی‌توانیم کاری کنیم.

هاشمی با بیان اینکه در جلسه‌ای که درمورد مترو بود یکی از دلایل عصبانیت من این بود که متاسفانه اشتباهی در مترو انجام شده و 700 میلیارد تومان را در یکسال اخیر بدون در نظر گرفتن اولویت‌ها خرج کردند و در کل خطوط پخش کردند گفت: این اقدام نباید انجام می‌شد بلکه ما باید اولویت‌بندی می‌کردیم و ایستگاه به ایستگاه مترو را تکمیل کرده و افتتاح می‌کردیم نه اینکه حالا با وضعیتی روبرو شویم که حتی نتوانیم یک ایستگاه را افتتاح کنیم.

وی افزود: نمی‌توانیم به سبک و سیاق گذشته که  22 کیلومتر را افتتاح کرده و قطار را با جرثقیل وارد خط کردند و بدون هواکش، مترو را افتتاح کردند، این کار را انجام دهیم.

هاشمی درمورد تاثیرات تحریم در مترو با بیان اینکه اثرات تحریم در مترو کم است چراکه عمده تجهیزات بومی است، اظهار کرد: البته تحریم‌ها اثر ندارد اما نمی‌توانیم از ارز 13 هزار تومانی برای مترو استفاده کرده و باید از ارز 3900 و نه حتی 4200 برای مترو که تاثیر زیادی در کاهش ترافیک، آلودگی هوا و همچنین اشتغال دارد، استفاده کنیم.

وی در ادامه درمورد تأمین اعتبارات درمورد مترو گفت: از چند جهت می‌توانیم برای مترو تامین اعتبار کنیم که یکی از آنها استفاده از بودجه شهرداری است.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه نمی‌توانیم اولویت یکمان را مترو بگذاریم اما با پول شهرداری باغ پرندگان و برج میلاد بسازیم و برای مترو از بانک شهر وام بگیریم گفت: نباید با پول شهر اتوبان بسازیم و از مترو غافل شویم.

وی با بیان اینکه براساس قانون 50 درصد هزینه‌های مترو به خصوص در حوزه تجهیزات باید از طریق دولت انجام شود، افزود: یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد مجتمع‌های ایستگاهی هستند که براساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ایجاد هر مجتمع ایستگاهی می‌تواند هزینه ایستگاه و تونل مربوطه را تامین کند.

هاشمی با بیان اینکه متاسفانه شهرداران ما مترومحور نبودند گفت: نه آقای قالیباف، نه آقای احمدی نژاد و نه آقای کرباسچی به مترو اهمیت نمی‌دادند فقط آقای ملک مدنی بود که به مترو توجه داشت و حتی می‌گفت که حاضر است ساختمان اصلی شهرداری را بفروشد تا مترو بسازیم اما طول مدیریتش بیشتر از 9 ماه نشد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت نیز باید از محل صرفه جویی در سوخت به شهرداری پول بدهد اما حتی یک ریال هم نداده است، ادامه داد: البته وزارت نفت عنوان کرده که با راستی آزمایی پول می‌دهد اما تا حالا نداده و این در حالی است که باید سالانه 90 میلیون دلار بابت صرفه جویی در مصرف سوخت به شهرداری بدهد که نداده است.

مشکل مالی شهرداری باید از طریق شورای پول و اعتبار حل شود

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه روزانه حدود 12 میلیون لیتر سوخت در تهران مصرف می‌شود گفت: با یک محاسبه ساده رقم بدهی وزارت نفت به شهرداری مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل بدهی، بانک‌ها به شهرداری پول نمی‌دهند اظهار کرد: باید شهردار تهران از طریق شورای پول و اعتبار این مسائل را پیگیری کند؛ اما متاسفانه پیگیری‌های لازم انجام نمی‌شود و این نمی‌شود که برای مترو دو دقیقه وقت بگذارند اما برای دوچرخه پنج ساعت و دست آخر هم کلاه سرشان بگذارند و عکس بگیرند.

هاشمی با بیان اینکه در دولت خاتمی برای مترو به ما ارز دادند گفت: اما در دولت احمدی نژاد با اینکه همه کارها را انجام داده بودیم، وی  به من به عنوان مدیرعامل شرکت مترو ارز نداد اما وقتی که من رفتم به مدیرعامل بعدی ارز داد اما در دولت روحانی نیز هنوز به مترو کمک نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی