English

دستیار ویژه‌ رئیس جمهور:

چالش های اقتصادی همیشه سایه خودش را بر حقوق شهروندی انداخته است

دستیار ویژه‌ رئیس جمهور در حقوق شهروندی گفت: برای تحقق حقوق شهروندی از نظر اقتصادی چالش های اقتصادی همیشه سایه خودش را بر این حقوق افکنده که مانع از این می شود که بتوانیم به راحتی در این مسیر قدم برداریم.

چالش های اقتصادی همیشه سایه خودش را بر حقوق شهروندی انداخته است

به گزارش خبرگزاری موج، دستار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی در مراسم تجلیل از مادران اتیسم از تدوین برنامه ملی اقدام در حوزه حقوق شهروندی خبر داد. مولاوردی در ادامه گفت: برای تحقق حقوق شهروندی  از نظر اقتصادی چالش های اقتصادی همیشه سایه خودش را بر این حقوق افکنده که مانع از این می شود که بتوانیم به راحتی در این مسیر قدم برداریم.

شهیندخت مولاوردی در مراسم ملی بزرگداشت و تجلیل از مادران اتیسم (همایش تکرار) افزود: همانطور که در اهداف برگزاری این همایش ذکر شده است باید به بررسی ابعاد مختلف حقوق شهروندی و قوانین و آسیب های اجتماعی، انتظارات مادران کودکان اتیسم از جامعه بپردازیم. تلاش کنیم با جلب توجهات با ایجاد حساسیت آگاهی عمومی را افزایش بدهیم از نیازهای این مادران با همکاری و هم اندیشی بتوانیم راهکارهای مورد نیاز را برای اینکه کمک کنیم تا این مادران بتوانند در تامین نیازهایشان و وضعیتی که در آن به سر می برند با وضعیت بهتری مواجه باشند.

وی ادامه داد: آنچه در منشور حقوق شهروندی داریم یک سری کلیات مطرح شده ۲۲ حق که در ۱۲۰ ماده مجموع آن جمع آوری شده و از طرف رئیس جمهور اعلام و ابلاغ شده است که ۲۹ آذر ۹۵ بود و امسال اولین سال ابلاغ منشور حقوق شهروندی را پشت سر گذراندیم. یک سال بعد از ابلاغ منشور با حضور رئیس جمهوری همایشی را برای گزارش عملکرد منشور برگزار کردیم. وارد فاز اقدام و عمل شدیم البته هر چه که ما اینجا صحبت کنیم که چه اتفاقاتی افتاده و چه برنامه هایی در دستور کار هست با توجه به  آنچه که باید در زندگی مردم به صورت ملموس خودش را نشان می داده  و خروجی های مشخصی را مشاهده می کردیم به مصداق دو صد گفته چون نیم کردار نیست می تواند تعبیر شود اما من سعی می کنم بپردازم به برنامه هایی که در دست انجام هست این گونه همایش ها می تواند به ما در برنامه ریزی های واقع بینانه کمک کند تا  نزدیک به واقعیات جامعه مان بتوانیم حرکت کنیم.

آیین نکوداشت شهیندخت مولاوردی در دولت یازدهم

دستیار ویژه‌ رئیس جمهوری در حقوق شهروندی تاکید کرد: به هرشکل ساز و کارهای اجرایی منشور در خودش پیش بینی شده که در حال حاضر بحث تدوین برنامه ملی اقدام را داریم تدوین شاخص های کمی و کیفی برای پایش عملکرد دستگاه های اجرایی که صد در صد بخشی از این عملکردها برمی گردد به وضعیتی که شما عزیزان دارید که باید توسط حوزه دستیاری ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی باید مورد  ارزیابی پایش و راهبری قرار بگیرد تا بتواند به خودش جامه عمل بپوشاند.

مولاوردی گفت: در مقایسه با سایر مسائل تلاشمان این هست که بتوانیم دغدغه بیشتر را داشته باشیم شاید اگر مسئولیت قبلی را نداشتم این حساسیت را نداشتم خوشحال هستم که آن تجربه به ما کمک می کند که ما بتوانیم به این شکل پیگیری های لازم را برای تحقق مفاد منشور حقوق شهروندی داشته باشیم و بتوانیم به سهم خودمان در تحقق این آرمان های عدالت جویانه و حق طلبانه ملت که قریب یکصد سال از این آرمان خواهی می گذرد و حقوق و مقررات و قوانین که با اینکه در قانون اساسی ما در فصل سوم از اصول ۱۹ تا ۴۲ تکرار شده و عمدتا در منشور مورد توجه قرار گرفته اما به نظر می رسد حقوق فراموش شده و بر زمین مانده ملت ایران است که حسنی که منشور دارد این است که هم به ملت این حقوق را یادآوری می کند و هم به  مسئولان و مدیران تکالیف و مسئولیت های خودشان را !

وی ادامه داد: در مورد نهادینه سازی که به فرهنگ همه ما برمی گردد که بتوانیم فرهنگ سازی لازم را داشته باشیم در مورد حقوق شهروندی بخشی از آن مواردی که خانم پوریامین به آن اشاره و جمع بندی کردند و خیلی از مطالباتی که وجوددارد به رفتار ما برمی گردد، فرهنگ ما و ساختارهای ذهنی ما  که نیاز داردتوامان با  ساختارهای عینی جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

ما هنوز به اصلاح قوانین و تصویب قانون جدید نیاز داریم

دستیار ویژه‌ رئیس جمهوری در حقوق شهروندی گفت: ما در این دو زمینه برنامه هایمان را تنظیم کردیم و نیاز داریم به مشارکت نهادهای مدنی مثل چنین انجمن هایی که کمک کنند و با مشارکت این نهادها که پیشران حقوق شهروندی هستند ما بتوانیم به صورت سازمان یافته این مطالبات را محقق کنیم. ما چالش های فراوانی داریم . هم از نظر عملی و هم از حوزه نظری و همه شما هم برای تحقق حقوق شهروندی در عمل دست به گریبان این چالش ها هستید از چالش های فرهنگی گرفته که هنوز متاسفانه در جامعه ما حقوق شهروندی و حقوق بشر به عنوان یک تهدید از جانب برخی قلمداد می شود و قرائت سیاسی و امنیتی وجود دارد که ما باید بر این چالش غلبه کنیم. از نظر اقتصادی چالش های اقتصادی همیشه سایه خودش را بر این حقوق افکنده که مانع از این می شود که بتوانیم به راحتی در مسیر این حقوق قدم برداریم. از نظر قانونی ما هنوز به اصلاح قوانین و تصویب قانون جدید نیاز داریم و در بحث مدیریت هم ما هنوز نیاز به یک مدیریت واحد داریم و همکاری بین بخشی که جایش خالی است وکمتر شاهد این هستیم.

 وی افزود: به هر شکل از بعد فرهنگی مهمترین چالش است که به ویژه در این یک سالی که از ابلاغ منشور می گذرد که متوجه شدیم راه بسیار زیادی داریم تا بتوانیم این منشور و حقوق را به یک فرهنگ که به دنبال خودش به یک مطالبه عمومی تبدیل و به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود دسترسی پیدا کنیم . بنابراین شما مادران عزیز هم از بعد حقوق شهروندی خودتان و نیازهایی که دارید می توانید در این مقوله مورد توجه ما باشید و هم از بعد یک شهروند آگاه، فعال و مسئول و پرسشگری که در فعل و انفعلات و مناسبات مختلف جامعه خودش می تواند تاثیرگذار باشد که ما هم بتوانیم در مشارکت و توانایی هایتان حساب باز کنیم و امیدوارم بتوانیم در این ماموریت هایی که برعهده ماست قدم جدی را برداریم به شرطی که شما از ما بخواهید و این مطالبه گری را داشته باشید و ما به سهم خودمان بخواهیم از دستگاه های دیگر و از متولیان امور که در زمینه مطالبات شما بتوانند قدم‌های لازم را بردارند.

پیام دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون هم در این همایش گفت: واقعیت این است که آنچه آسیب می بینیم محصول یک غفلت و یک وادادگی گسترده است در حوزه فرهنگ است. ای کاش در تمام این سال ها آنقدر که در مسائل نظامی شاگرد اول شده بودیم در حوزه فرهنگ هم می شدیم. اگر امروز ما بی شمار بحران حل نشدنی اجتماعی داریم اگر  امروز مردم ما به تعبیر برخی ظاهرا بلد نیستند اعترض کنند، ما یاد ندادیم. این غفلت ماست . بپذیریم  گناه ماست، گناهی بس نابخشودنی.

وی ادامه داد: آیندگان و تاریخ از ما به عنوان متولیان فرهنگ در کشور یعنی کسانی که سیاستگذاری می کنند و فرهنگ جز به اقرار به لسانی بیش برای آنها نیست از شما به بدی یاد خواهند کرد. ما نمی توانیم هر سال را به اسم فرهنگ یاد کنیم با هنرمندان و اهالی فرهنگ عکس یادگاری بگیریم اما جامعه در دردهایش و در توان بیان دردهایش ناتوان باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه