English

شهردار تهران در شورای شهر:

بزرگترین ضعف تهرانی ها در مقابل زلزله آموزش همگانی است/ امداد هوایی در شهر تهران جواب نمی دهد

شهردار تهران بزرگترین ضعف پایتخت را در مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی مانند زلزله آموزش همگانی دانست.

بزرگترین ضعف تهرانی ها در مقابل زلزله آموزش همگانی است/ امداد هوایی در شهر تهران جواب نمی دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محمد علی نجفی در سی و چهارمین جلسه شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از عملکرد شهرداری تهران در زلزله های اخیر شهر تهران با بیان این مطلب افزود: در ابتدا ابراز تاسف می کنم بابت حوادث شب گذشته تهران که این مساله باعث شد تا خسارت‌های اندکی به تاسیسات شهری وارد شده با این حال عده‌ای با حرکتی کور به اموال مردم لطمه زدند.

وی  با بیان اینکه  این حوادث برای ساعاتی خدمت رسانی به شهروندان تهرانی را کمی دچار اختلال کرد، ادامه داد: در این حوادث خسارت‌های اندکی هم به تاسیسات و امکانات شهرداری تهران وارد آمد این نشان می‌دهد عده‌ای با یک حرکت کور این اقدامات را انجام دادند تا آنچه متعلق به همشهریان تهرانی است لطمه بزنند.

در زلزله دوم تهران مردم و مسئولان آماده تر بودند

شهردار تهران با بیان اینکه از زمان زلزله اول تا کنون، سه جلسه  در سازمان مدیریت بحران شهر تهران برگزار شده است، یادآور شد: در روز ۲۹ آذر و ششم دی ماه دو زلزله را در شهر تهران اتفاق افتاد که به دلایل خیلی روشنی در زلزله دوم هم عکس‌العمل مردم و هم اقدامات دستگاه‌های مذکور خیلی سازماندهی شده‌تر و مناسب‌تر بود.

به گفته وی، زلزله اول هم بزرگ‌تر بود و هم در عمق کمتری از زمین اتفاق افتاد و هم آمادگی ۱۰۰ درصد برای مردم و دستگاه‌های اجرایی وجود نداشت؛ زلزله دوم شدت کمتری داشت و در عمق بیشتری بود. مردم نیز آمادگی نسبتی و تمرین داشتند. همچنین همه دستگاه‌های مسئول در آمادگی کامل به سر می‌بردند.

شهردار تهران با تشریح زلزله دوم شهر تهران بیان کرد: ساعت وقوع در زلزله دوم بعد از نیمه شب بود و خیلی از مردم خواب بودند حتی برخی زلزله را احساس نکردند.تعداد زیادی از مردم در پارک‌ها اسکان یافته بودند و شهرداری امکانات و تسهیلاتی در اختیار آنان قرار داده بود.در این مدت سه جلسه مدیریت بحران داشتیم. در جلسه آخر تصممیم گرفتیم شرایط قرمز و آمادگی ۱۰۰ درصد را به شرایط زرد آمادگی معمولی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به برگزای جلسات متعدد با بخش‌ها و مدیران مختلف در وزارت کشور و سازمان‌های ذیربط  تاکید کرد:کارگروه‌های تخصصی شورای هماهنگی همه فعال شدند وبررسی‌های خود را در ارزیابی وضع و آمادگی برای اقدامات بعدی انجام دادند.سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز اقداماتی را انجام داده است.

شهردار پایتخت با بیان اینکه پارک‌ها، سوله‌های ورزشی، اماکن بحران، برخی مساجد و مدارس امن هستند که همه این موارد از قبل شناسایی شده و در نقشه محلات وجود دارد، گفت: این اماکن یا دارای ساختمان خیلی قوی و یا حیاط قابل توجه هستند که شهروندان در آن اسکان پیدا کنند اما مجموعه این امکانات کفاف اسکان اضطراری پس از یک زلزله بزرگ را نمی‌دهد که برای این موضوع برنامه داریم.

تهیه نقشه های نقاط ایمن محله های شهر تهران

نجفی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اقدامات سازمان مدیریت بحران در مقابله زلزله و بلایای طبیعی بیان کرد: خوشبختانه نقشه‌های امن اضطراری محلات و مناطق مختلف تهیه شده است و شهروندان می‌توانند با شناسایی این اماکن در صورت بروز حادثه از آنها استفاده کنند.

تهران به 50 سنسور هشدار دهنده زلزله نیاز دارد

وی با تاکید بر اینکه  تهرانی ها از نظر آموزشی بسیار ضعیف  هستند، یادآور شد:  طبق بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که تهران در زمان وقوع زلزله حداقل به ۵۰ سنسور برای هشدار  نیاز دارد. این در حالی است که هم اکنون پایتخت تنها ۵ سنسور آن هم در گسل مشا دارد.

به گفته نجفی؛ باید ۶۴ دکل برای نقاط خاص نصب کنیم تا رفتار گسل‌ها را بسنجیم اما فقط دو دکل نصب شده است.

تهران امکان استفاده از امداد هوایی ندارد

شهردار پایتخت در ادامه صحبت های خود با اشاره به امکان استفاده از امداد هوایی در زمان وقوع زلزله در تهران تاکید کرد: متاسفانه امکان استفاده از امداد هوایی در تهران وجود ندارد و برای رفع مشکلات موجود در خصوص امداد رسانی در زمان زلزله باید اپلیکیشن‌هایی برای مواقع بحران طراحی شود.

30درصد لوله های فاضلاب تهران فرسوده اند

وی با اشاره به گزارش شرکت آب و فاضلاب در خصوص وضعیت تاسیسات شهری در زیر شهر تهران گفت: طبق  اعلام شرکت آب و فاضلاب ۳۰ درصد خطوط فرسوده است و با یک لرزش شدید می‌شکند و آب‌گرفتگی ایجاد می‌شود. این در حالی است که  سیستم جایگزین برق نیز در تهران وجود ندارد.

عدم هماهنگی نیروهای انتظامی با مدیریت بحران شهر تهران

نجفی با تاکید به آمادگی کامل سازمان آتش نشانی  در هنگام وقوع زلزله افزود: طبق  بررسی هایی که در زلزله اخیر انجام دادیم، مشخص شد در ساعات اولیه وقوع زلزله بخش‌های مختلف در ارتباط با امنیت و انتظامات در کنار نیروی انتظامی آمادگی چندانی نداشتند و تنها  نیروهای انتظامی خود شهرداری یعنی یگان حفاظت در ابتدای کار نقش نیروی انتظامی را هم بازی می‌کرد، هر چند از نظر امنیت مشکل خاصی نداشتیم.

نبود آموزش همگانی مشکل شهروندان تهرانی در مقابل زلزله

وی با بیان اینکه در مورد زلزله آسیب‌شناسی‌هایی صورت گرفته و بزرگترین ضعف آموزش‌های همگانی است، ادامه داد: در موضوع آموزش غفلت کردیم این در حالی است که کارکنان دولت و نهادهای دولتی را می‌توان با هزینه کم آموزش داد. از سوی دیگر مانورهایی که در مدارس برگزار می‌شود کافی نیست.

به اعتقاد شهردار تهران، در ادبیات بحران وقتی بحرانی اتفاق می‌افتاد زمان تصمیم‌گیری نیست بلکه باید فقط اعلام شود که وضعیت اضطراری است و اینکه تازه بعد از اتفاق؛ جلساتی برگزار شود نشانه عدم مدیریت است.

شناسایی مدارس امن برای اسکان موقت

وی با اشاربه به نوسازی بافت فرسوده به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در خسارات بعد از وقوع زلزله بیان کرد: بهسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده و کمبود اسکان موقت برای شهروندان جزو مسائلی است که با آن روبرو هستیم. مدارس امن را تهران را شناسایی کردیم تا شهروندان در بخش فضای آزاد مدرسه اسکان پیدا کنند ولی مجموعه امکانات کفاف اسکان اضطراری برای یک زلزله بزرگ را نمی‌دهد.

وعده وزارت نیرو برای قطع گاز شهری در هنگام زلزله

نجفی در بخش  دیگری از صحبت های خود با اشاره به وضعیت لوله های گاز تهران در زمان وقوع زلزله یادآور شد: شرکت گاز این قول  را به شهرداری تهران داده است که در صورت وقوع زمین لرزه کل سیستم گاز تهران قطع شود و قرار است این سیستم سال آینده اجرایی شود. این در حالی است که  برای جلوگیری از آتش‌سوزی باید برق توسط خودمان قطع شود و متاسفانه هنوز سیستم هوشمند اعلام خطر وجود ندارد.

تهران نیازمند مدیریت یکپارچه شهری

وی با اشاره به لزوم ایجاد مدیریت یکپارچه شهری در تهران برای مقابله با بلایای طبیعی و حوادث تاکید کرد: سال‌هاست در ارتباط با شبکه ارتباطی یکپارچه مدیریت بحران با وزارت ارتباطات بحث کرده‌ایم. شهرداری تهران باید سیستم مستقل داشته باشد و تصور می‌کنم زلزله اخیر ثابت کرد حرف ما درست است.

کمبود مراکز درمانی و بیمارستانی در تهران

شهردار تهران با بیان اینکه در زمان وقوع  زلزله با کمبود مراکز درمانی و بیمارستانی در ترهان مواجهه خواهیم شد، گفت: برخی احساس نگرانی می‌کردند که بخشی از بیمارستان‌ها در شهر تهران بیش از سایر مناطق آسیب ببینند.

کمبود ایستگاه های آتش نشانی  در تهران

وی همچنین به محدود بودن  ایستگاه های سازمان آتش نشانی در تهران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر فقط ۱۵۰ پایگاه آتش‌نشانی داریم که در شرایط بحران پاسخگو نیستند. از سوی دیگر باید شبکه‌های اختصاصی عبور و مرور امداد و نجات در سطح شهر راه‌اندازی شود تا در صورت بروز شرایط بحرانی این شبکه‌ها کاملا آزاد باشند و هیچ اتومبیلی اجازه ورود به آ‌نها را نداشته باشد.

لزوم تشکیل شبکه اختصاصی امدادو  نجات در تهران

محمد علی نجفی با اشاره به لزوم تشکیل شبکه اختصاصی امداد و نجات در شهر تهران ادامه داد: باید یکسری معابر را اختصاص دهیم که وقتی بحران به وقوع می‌پیوندد این شبکه‌ها کامل آزاد باشند هیچ اتومبیلی اجازه ورود به این شبکه‌ها را نداشته باشند.

تهرانی ها آمادگی مقابله با زلزله را نداشتند

وی با تاکید بر اینکه شهروندان اصلا آمادگی زلزله نداشتند. مسئولان و فضای مجازی حرف‌هایی را به قصد و غیر قصد گفتند و مردم را دچار نگرانی کردند، بیان کرد: به عنوان مثال وقتی یک نفر به عنوان متخصص بگوید این پیش زلزله بوده است و زلزله بعدی چند ساعت بعد اتفاق می‌افتد در حالی که سیستم علمی وجود ندارد که این تشخیص را بدهیم، طبیعی است با این حرف شهروندان همه نگران می‌شوند و همه از منزل خارج می‌شوند و اتفاق شب اول برای شلوغی خیابان‌ها رخ می‌دهد.

ترافیک بعد از زلزله برای امداد رسانی خطرناک است

به گفته شهردار تهران، عده‌ای با خودروی شخصی شروع به دور زدن در خیابان‌ها کردند، این موضوع ترافیکی ایجاد کرد که دعا می‌کردیم اتفاق بدی نیفتد که اگر اتفاقی می‌افتاد دو سه ساعت اول هیچ فعالیت امدادی در تهران امکان پذیر نبود.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم مردم به چه علتی می‌روند باک بنزین را پر می‌کنند،ذتاکید کرد: البته از یکی از مسئولان نقل شده بود که مردم اگر می‌توانند از تهران خارج شوند که بعدا مشخص شد این حرف را نزده است و حرف غلطی هم است چون امکان پذیر نیست.

مصرف 15 میلیون لیتر بنزین در شب های زلزله تهران

به گفته نجفی؛ به طور متوسط ۹ میلیون لیتر بنزین در پمپ بنزین های تهران زده می شود که این حجم به ۱۵ میلیون لیتر رسید.چندین تانکر بنزین در ترافیک ماشین‌های پشت پمپ بنزین گیر کردند که با یک بروز جرقه و آتش گرفتن تانکرها فاجعه می‌آفرید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه