English

ابتکار:

امروز بسیاری از کشورها در مساله اعتیاد برنامه ملی دارند

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: به دلیل گستردگی آسیب و عوارضی که اعتیاد دارد، امروز بسیاری از کشورها در مساله اعتیاد برنامه ملی دارند و این موضوع فقط مختص به کشور ما نیست.

امروز بسیاری از کشورها در مساله اعتیاد برنامه ملی دارند

به گزارش خبرگزاری موج، معصومه ابتکار امروز در چهارمین همایش منطقه‌ای صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که در هتل پارس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل گستردگی آسیب و عوارضی که اعتیاد دارد، امروز بسیاری از کشورها در مساله اعتیاد برنامه ملی دارند و این موضوع فقط مختص به کشور ما نیست.  

وی با بیان این‌که «امروز هر چقدر ارتباطات و شاه‌راه‌های اطلاعاتی گسترش یافته آسیب‌ها هم گسترش پیدا کرده‌اند»، ادامه داد: البته با وجود شبکه‌های اجتماعی فرصت برای آگاهی هم بیش‌تر از گذشته فراهم شده است، در واقع آزادی‌های اجتماعی و جریان‌ آزاد اطلاعات اگر به پشتوانه علمی، مراکز دانشگاهی و نهادهای مدنی، شکل بگیرد می‌تواند جریان قوی را از نظر آگاهی‌بخشی و اصلاح سبک زندگی به وجود بیاورد.

ابتکار تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عناصر این جریان که جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی  و سیاسی دارد امیدبخشی به آینده و نشاط است. این موضوع بسیار مورد توجه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است که اگر بخواهیم در حوزه پیشگیری فکری کنیم یکی از اقدامات مهم آن مسئله نشاط، امید به آینده و فضای سالم و آزاد برای نسل جوان است، به گونه‌ای که نسل جوان احساس کند می‌تواند در این فضا استعدادها و افکار خود را به پیش برده و آینده خود را به گونه‌ای امیدبخش ترسیم کند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: خوشبختانه نگاه دولت به این سمت می‌رود و با توجه به همکاری‌ که با سایر قوا انجام می‌شود  امیدوار هستیم این فضا در جامعه شکل بگیرد. سازمان‌های مردم‌نهاد، دانشگاه‌ها و فعالان جامعه همه در این موضوع نقش دارند. همه ما در این‌که بتوانیم فضای اجتماعی ایران را به سمت امید و نشاط ببریم سهیم هستیم. این موضوع اقداماتی اساسی در حوزه‌هایی هم‌چون اشتغال، فضای سالم‌تر و آزادتر برای فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی ، توجه به حقوق شهروندی و... امکان پذیر است. این موضوعات بسیار مهم هستند و می‌توانند ارکان ناامیدی را در جامعه متزلزل کنند.

وی افزود: باید در این زمینه‌ها اقدامات اساسی انجام دهیم، سازمان‌های مردم‌نهاد، قوه پیشران اجتماعی ما در این جریان هستند و می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

ابتکار با بیان این‌که «در شاهراه زندگی، خانواده کمربند ایمنی ما است»، افزود: منظور ما از خانواده، یک خانواده سالم و شکوفاست، خانواده‌ای که در آن امنیت، پیوندهای قوی انسانی و... وجود دارد. مسائل خانواده یکی از مسائل اصلی دولت است و در این راستا در معاونت زنان و خانواده طرح مسئله گفت‌وگوی ملی خانواده آغاز شده است. تأکید داریم که گفت‌وگوی ملی خانواده از سطوح سیاسی تا سطوح دانشگاهی و تا نهادهای مدنی باید شکل بگیرد. 

وی با اشاره به اینکه «نداشتن مهارت زندگی باعث می‌شود به سلامت خانواده لطمه وارد شود»، خاطرنشان کرد: در زمینه مهارت زندگی اقدامی از دولت یازدهم آغاز شده در این زمینه معاونت امور زنان  و خانواده با آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند. امیدوار هستیم بتوانیم این اقدام  را ادامه دهیم تا مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های گفت‌وگو، مهارت زندگی و... را آموزش دهیم. اگر از سطح دانش‌آموزی پیشگیری ازآسیب‌ها را انجام می‌دهیم بنابراین باید بسیاری از این مهارت‌ها هم چه برای حفاظت از خانواده چه برای حفاظت در برابر آسیب‌هایی که به طور گسترده در جامعه وجود دارد، شکل بگیردند.  

ابتکار گفت: در اینجا نقش زنان بسیار کلیدی است. آن‌ها در خانواده، در جریانات اجتماعی برای افزایش تاب‌آوری، افزایش آگاهی، ایجاد جریان مثبت برای  مقابله با آسیب‌ها و...  نقش محوری دارند. معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری بر روی این موضوع مخصوصاً از بعد توان‌افزایی زنان، توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهادی که در حوزه زنان و خانواده فعالیت می‌کنند و توان‌افزایی در موضوع تاب‌آوری فردی و اجتماعی توجه ویژه دارد. توان‌افزایی در موضوع تاب‌آوری فردی و اجتماعی  یکی از طرح‌های موفقی بوده که این معاونت دنبال کرده امیدواریم با همکاری  و حمایت‌های لازم  این طرح ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در 270 منطقه کشور این طرح اجرا شده و بسیار موثر بوده  در ارتقای توان فردی واجتماعی افراد که بتوانند در مقابل آسیب‌ها مقاومت کنند. در این طرح افراد خود، آسیب‌ها و روش‌های مؤثر در مقابله با آسیب‌ها می‌شناسند. یکی از گروه‌های اصلی ما در این طرح زنان آسیب‌دیده و خانواده‌های آسیب دیده از اعتیاد هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه