English

واکاوی یک قتل؛

وقتی عشق و نفرت علت و معلول هم می شوند

هنوز مدت زمان زیادی از خبر مرگ دردناک بنیتا و آتنا نگذشته بود که دوباره خبر قتل وحشتناک جوان مهابادی در رسانه ها و فضای مجازی دست به دست گشت و عکس های این پسر خوش سیما و فیلم نحوه قتل او در فضای مجازی منتشر شد .

وقتی عشق و نفرت علت و معلول هم می شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، خبر قتل وحشتناک جوان مهابادی به اندازه ای شوک آور بود که به شدت احساسات مردم را برانگیخت و بسیاری از مردم با خانواده مقتول احساس همدردی کردند .اما موضوعی که در این خصوص مهم به نظر می رسد این است انگیزه قاتلان که به نظر همگی زیر 20 سال سن دارند چه بوده است

مصطفی قرایی مقدم روان شناس در این خصوص به خبرنگار موج گفت : قتل عمد و آدم کشی شدیدترین نوع جرم به حساب می آید و صدمات جبران ناپذیری را به خانواده ها فرقی نمی کند قاتل و یا مقتول وارد می کند و اخباری نیز که مانند مرگ تلخ جوان مهابادی رسانه ای می شود می تواند احساسات عمومی جامعه را نیز به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

وی در ادامه افزود:روایت خانواده مرحوم صادق از انگیزه و علت وقوع قتل با آنچه که قاتل در اظهارات و ادعاهای اولیه خود مطرح کرده است با هم فرق می کند.

خانواده این جوان مهابادی با استناد به فیلم هایی که قاتلان در صحنه جنایت گرفته اند و صحبت هایی که در خلال این فیلم می شود و از سوی دیگر خالکوبی هایی که روی دست ها آنها حک شده است معتقدند که این افراد جزو گروههای انحرافی و الحادی بوده اند که به سبب عقایدی که به آن دچار شده اند دست به چنین جنایت وحشتناکی زده اند. این در حالی است که روایت قاتل اصلی چیز دیگری است و در اعترافاتش ادعا کرده است که موضوع بر سر رقابت عشقی بوده است .موضوعی که در یکی از صحنه های فیلم به آن اشاره کرده است.

این روان شناس برجسته با اشاره به اینکه اگر هر مدام از این دو دلیل واقعیت داشته باشد، زنگ خطری برای جامعه به حساب می آید افزود:اگر ماجرای اول صحیح باشد زنگ خطر برای خانواده ها و مسولان فرهنگی و اجتماعی به حساب می آید. این مساله که اندیشه انحرافی و ضد اجتماعی در شهر کوچکی مانند مهاباد رخنه کرده است می تواند نشان دهد که می تواند در هر جایی سر باز کند . شما تصور کنید این عقاید وحشتناک قاتل را به لیدری در صحنه قتل تبدیل کرده است و پیروانش نیز در این عمل وحشتناک او را همراهی می کنند و حتی از آن فیلم گرفته و سلفی می گیرند که احتمالا این کار به این دلیل است که در نگاه سایر پیروان اعتباری پیدا کنند .قرار دادن این حلقه های پازل نشان می دهد که این قتل کاملا عقلانی تعمدی و با طرح و نقشه قبلی انجام شده است و بر اساس مبانی فکری و به صورت گروهی بوده است.

قرائی مقدم در ادامه افزود : اما روایت دوم نیز آسیب کمتری از روایت اول ندارد روایت قتل با توجیه عشق و شیفتگی واقعیت تلخی است که هر چند وقت یکبار صفحات حوادث را به خود اختصاص می دهد. با آنکه دیدن این فیلم به شدت دردناک است اما با دیدن این فیلم متوجه می شوید ضربات متعدد چاقو و ساطور و سوزاندن صادق خشم و عصبانیت را در پشت پرده این ماجرا نشان می دهد که نشان از عدم کنترل هیجانات افسار گسیخته دارد این در حالی است که عشق و نفرت در تضاد با هم قرار دارند اما گاهی آنقدر با هم عجین شده اند که علت و معلول یکدیگر می شوند.

این روان شناس در ادامه با اشاره به اینکه این قبیل جنایت ها در سنین جوانی رخ می دهد و نشان دهنده ناپختگی و خامی است که سرنوشت قاتل و مقتول راتغییر می دهد افزود: متاسفانه نفرت و روحیه انتقام گیری فرد را در حالی که به شدت ناپخته باشد به سمتی سوق می دهد که فرد تلاش می کند با حذف فیزیکی رقیب عشقی او را از سر راه خود بردارد . زیرا او فکر می کند که فرد مورد علاقه اش حق وی است و هیچ کسی حق ندارد حتی با او حرف بزند و به او فکر کند.

این متخصص مسائل اجتماعی در ادامه خاطر نشان کرد : انگیزه این ماجرا هر چه که باشد یک موضوع قابل بررسی است و آن هم اینکه با وجود آنکه تصمیمات آنی و هیجانی باعث بروز رفتار خشونت بار می شود اما ریشه چنین مسائلی باید مورد واکاوی قرار بگیرد. .متاسفانه انباشت چالش ها و معضلات روحی و روانی فرد را به سمتی پیش می برد که فرد قادر به تصمیم گیری صحیح و منطقی و عقلانی نخواهد بود و در نتیجه در مقاطع و لحظات بحرانی اتخاذ تصمیمات نادرست او را به ناکجا آبادی سوق می دهد که نه تنها شخص او را بلکه گاهی خانواده و جامعه ای را دچار بحران می کند.

وی به نقش خانواده ها نیز اشاره کرده و ادامه داد : خانواده ها در آگاه کردن بچه ها نقش اساسی ایفا می کنند و تا زمانی که به خاطر برخی از اعتقادات و تعصبات امکان بحث و تبادل نظر بین اعضای خانواده وجود نداشته باشد این ماجرا ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: اگر چه ابراز احساسات در فضایی مجازی را نمی توان نفی کرد و از واقعیت های ان گفت اما باید اجازه داد سیستم قضایی وظیفه ذاتی خودش را انجام دهد

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه