English

کارشناس ارشد علوم اجتماعی عنوان کرد

نقش خانواده در مبارزه اجتماعی با موادمخدر

کارشناس ارشد علوم اجتماعی در رابطه با بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه نباید نقش خانواده را در این مسیر دست کم گرفت، گفت: برای مقابله با اعتیاد باید همه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی، خانواده‌ها را توجیه کنند که گره معضل مصرف مواد مخدر و پیشگیری از آن به دست آنان باز می‌شود.

نقش خانواده در مبارزه اجتماعی با موادمخدر

به گزارش خبرگزاری موج، مینا شفیعی افزود: شکست تحصیلی، نداشتن احساس تعهد به مدرسه، نداشتن رابطه صمیمانه بین اولیای مدرسه، داشتن دوستان مصرف‌کننده مواد، رفتارهای مشکل‌ساز زودهنگام، محله زندگی پرآسیب اجتماعی و غیره از جمله دلایل مهم گرایش کودکان به مصرف موادمخدر صنعتی و شیمیایی است.

وی اظهار داشت: خانواده و مدرسه باید به کودکان آموزش دهند که در برابر قبول مصرف موادمخدر مقاومت کنند، اگر مقاومت کودکان و نوجوانان در این زمینه بالا برود، نرخ اعتیاد در میان آنها کاهش پیدا خواهد کرد.

شفیعی با بیان اینکه در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم که خانواده‌ها و هم نهادهایی مانند مدرسه که کودکان و نوجوانان زیاد با آن سر و کار دارند در ارتقای آگاهی و پیشگیری از اعتیاد کوتاهی کرده‌اند، ادامه داد: درحالی‌ که به ‌راحتی می‌شود برنامه‌ای مناسب تدوین کرد و مهارت نه گفتن را به کودکان و نوجوانان آموخت.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی تصریح کرد: مصرف مواد مخدر به‌ویژه در نوجوانان با مجموعه‌ای از آسیب‌ها و مشکلات حوزه سلامت عمومی همچون اختلالات رفتاری و روانی و بیماری‌های منتقله همراه است، به علاوه شروع مصرف مواد از دوره نوجوانی به شدت عوارض اجتماعی ناشی از مصرف را تشدید کرده و مانع شکل‌گیری مهارت‌های لازم برای یک زندگی مولد می‌شود.

 به گفته وی، افرادی که به انواع مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده‌اند، اغلب اولین تجربه‌شان را به صورت تفریحی و در دوران نوجوانی کسب کرده بودند و به تدریج اعتیاد آنان از حالت تفریح خارج شده و با تکرار و زیاد شدن میزان مصرف معتاد شده‌اند.

شفیعی تصریح کرد: از آن جایی که مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی بویژه روان گردان‌ها همیشه رو به افزایش است، نوجوان نیز ابتدا با مقداری کم شروع می‌کند و چون با گذشت زمان، مقدار کم اولیه نیاز جسمی او را تامین نمی‌کند، مجبور می‌شود یا مقدار مصرف را افزایش دهد و یا فاصله زمانی مصرف را کوتاه تر کند که در نهایت منجر به وابستگی شدید او به مواد و اعتیاد او می‌شود.

 به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، این کارشناس ارشد علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: برای تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، خانواده‌ها می‌توانند با برقراری روابط سالم بین اعضای خود و آموزش‌های صحیح و زودهنگام فرزندان خود، آنان را از ابتلا به بسیاری از معضلات و گرفتاری‌های گوناگون اجتماعی نجات دهند.

شفیعی با بیان اینکه نباید نقش خانواده‌ها را در مقابله با اعتیاد دست کم گرفت، گفت: خانواده‌ها می‌توانند در جلوگیری از مصرف مواد اعتیادآور توسط فرزندان و پیشگیری از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که می‌تواند در جامعه گریبانگیر نوجوانان و جوانان شود نقش موثر و بسیار مهمی ایفا کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی