English

درخواست سازمان غذا و دارو از بیمه‌ها برای رفع مشکل دارویی بیماران هموفیلی

معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو راهکار اساسی و صحیح رفع مشکل داروهای مشمول یارانه مانند داروی بیماران هموفیلی‌ را منطقی‌سازی دوره بازپرداخت بدهی از سوی شرکت‌های بیمه‌گر ارزیابی کرد.

درخواست سازمان غذا و دارو از بیمه‌ها برای رفع مشکل دارویی بیماران هموفیلی

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر فرزاد پیرویان با اشاره به  مطالبی که در خصوص مشکل داروی بیماران هموفیلی‌ مطرح می‌شود، اظهار داشت: طی تفاهم نامه‌ای که از سال ۱۳۹۳ بین وزارتخانه‌های  بهداشت و رفاه  برای بازه زمانی ۲ساله منعقده شد، مقرر گردید حمایت دولت  در اکثر داروهای مشمول یارانه مستقیم در این بخش، مشمول حمایت مالی با واسطه سازمان‌های بیمه‌گر شود.

وی با بیان اینکه اقدام فوق در راستای واقعی‌سازی قیمت داروهای یارانه‌ای صورت پذیرفت، اهداف دیگر آن تفاهم را منطقی کردن توزیع، عرضه، مصرف و البته حساس کردن ذینفعان عنوان کرد.

وی بیان داشت: فارغ از مزایای فوق این تغییر فرآیند، باعث تغییر الگوی تامین و تدارک دارو در سطح عرضه داروخانه شد؛ بدین  صورت که قبل از اجرای طرح جدید، شرکت‌های تامین کننده پس از آنکه با سازمان غذا و دارو عقد قرارداد  کرده و یارانه دارویی دریافتی مشخص شد، به همین شیوه دارو را به زنجیره توزیع تحویل می‌دادند، لذا خواب سرمایه و مبادلات بین شرکت پخش و داروخانه‌های توزیع کننده داروهای اینچنینی حداقل درحد ناچیز و قابل تحمل بود.

 پیرویان ادامه داد: با واقعی شدن قیمت داروها، این مبادلات مالی به وزن واقعی خود رسید و تامین و توزیع آنها به میزان زیادی به گردش مالی مناسب بین سازمان‌های بیمه‌گر، داروخانه‌ها، شرکت‌های پخش و تامین کننده وابسته شد که گردش مالی زنجیره مذکور در چنین شرایطی علیرغم تاخیر در بازپرداخت بدهی‌ها اگر در حد منطقی و همانند داروهای دیگر می بود باز هم قابل قبول به حساب می‌آمد.

 معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو با ابراز تاسف از اینکه از یکسال گذشته تاکنون همان فرایند نیز از سوی سازمان‌های بیمه‌گر دچار وقفه شد، تصریح کرد: این عدم تسویه بدهی بیمه با داروخانه‌ها و تسلسل‌وار از داروخانه‌ها به  پخش و تامین کنندگان حتی در مواردی موجبات انقطاع زنجیره تامین دارو را فراهم آورد؛ به عبارت دیگر علیرغم تامین دارو در کشور، با عدم توزیع برخی داروها به داروخانه‌ها و بیماران  مواجه هستیم.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، پیرویان با اشاره به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به چرخه تامین و توزیع در بخش دارو و لوازم پزشکی، راهکار  اساسی و صحیح  رفع مشکل بوجود آمده را منطقی‌سازی دوره بازپرداخت بدهی از سوی شرکت‌های بیمه‌گر ارزیابی کرد.

وی خاطر نشان کرد: سازمان‌های بیمه‌گر به عنوان راهکار مقطعی باید گردش مالی این قبیل داروها را از سایر مبادلات مستثنی کرده و در جهت جلوگیری از اخلال در زنجیره تامین آنها، مبادلات مالی آنها را در اسرع وقت و بصورت جداگانه انجام دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه