English

سازمان غذا و دارو هشدار داد؛

خطر اعتیاد ورزشکاران با مصرف مکمل های غیر مجاز

مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو؛ نسبت به خطر اعتیاد و وابستگی با مصرف مکمل های غیرمجاز هشدار داد.

خطر اعتیاد ورزشکاران با مصرف مکمل های غیر مجاز

به گزارش خبرگزاری موج، امیر حسین جمشیدی در باره خطرات مصرف مکمل های غیر مجاز گفت: یکی از بزرگترین دغدغه های جوانان امروز، به ویژه بدنسازان و ورزشکاران، افزایش کارایی و انرژی بدنی است.

وی ادامه داد: سپری کردن مدت زمان طولانی در باشگاه های ورزشی، می تواند مطمئن ترین راه این قشر برای رسیدن به هدفشان باشد.، اما امروزه برای رسیدن به چنین نتیجه ای راه های میانبر بسیار زیادی هم به وجود آمده است.

جمشیدی هشدار داد: یکی از این راه ها که برخی از افراد تصور می کنند تنها راه موجود است، استفاده از برخی داروهاست که به نام مکمل های ورزشی معروف شده اند.

وی تصریح کرد: تصایری که برای تبلیغ مکمل های ورزشی استفاده می شود. معمولا افراد را به اشتباه می اندازد، چرا که همیشه در آگهی ها از مدل های خوش اندام و قوی هیکل استفاده می کنند.

جمشیدی گفت: باید همواره به خاطر داشت که هدف مبلغان، صرفا بالا بردن میزان فروش مکمل هاست.

وی در ادامه عنوان کرد: مکمل های قاچاق غالبا تقلبی بوده و از کیفیت پایین برخوردار هستند و عوارض جانبی استفاده از این مکمل ها بسیار زیاد و خطرناک است.

مدیر کل نظارت بر فراورده های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: این روزها استفاده از انواع هورمون های نیروزا میان جوانانی که تب داغ تناسب اندام و عضلانی شدن را در سر دارند رایج شده است.

وی در ادامه افزود: مکمل های غیرمجاز به خصوص هورمون ها و پودرهایی که در باشگاه ها و به شکل غیر رسمی عرضه می شود علاوه بر عوارض جسمی، عوارض روانی خطرناکی همچون اضطراب و افسردگی گرفته تا روان پریشی را در پی دارند.

جمشیدی گفت: در واقع ورزشکاران با مصرف این مواد به جای زیبایی اندام، سلامتی خود را چنان به خطر می اندازند که عواقب آن، کمتر از اعتیاد نیست، همچنین پودرهای حجم سازی و عضله سازی، در بلند مدت حالتی را در بدن ایجاد می کند که مصرف کننده تصور می کند تنها با تکرار مصرف، به تناسب اندام و افزایش انرژی می رسد.

وی با بیان اینکه اختلالاتی قلبی عروقی، توهم، تشنج و حتی مرگ نیز از دیگر خطرات مصرف این گونه مکمل هاست، اظهار کرد: مکمل ها باید آرم و لوگوی سازمان غذا و دارو و برچسب اصالت و سلامت کالا داشته باشند. برای خرید این مکمل ها باید به داروخانه ها مراجعه شود.

جمشیدی در پایان خاطرنشان کرد: براساس قانون مسئول تجویز مکمل باید شماره نظام پزشکی داشته باشد و یعنی اینکه معمولا صلاحیت تجویز مکمل غذایی با پزشک است. یک پزشک وظیفه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی