English

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بررسی کرد؛

آموزش و پژوهش فلسفه در دانشگاه‌های مجازی

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: آموزش و پژوهش فلسفه در دانشگاه‌های مجازی و مجازی- حضوری، به جای محلی‌گرایی ومکتب‌سازی‌های غیر همگن، به یکسان‌سازی های جهانی خاصی نظر دارد.

آموزش و پژوهش فلسفه در دانشگاه‌های مجازی

به گزارش خبرگزاری موج، رضا ماحوزی عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در همایش نسبت فلسفه با فضای مجازی که در بنیاد حکمت اسلامی صدرا برگزار شد سخنرانی خود را با عنوان آموزش و پژوهش فلسفه در دانشگاه های مجازی ارائه کرد و گفت: آموزش فلسفه در دانشگاه‌های مدرن آلمانی، با هدف نیل به سه نتیجه وحدت علم، ارتقا وضعیت شهروندی و در نهایت، سعادت فردی و جمعی، در دو سطح پی گرفته می شد. در سطح اول، فلسفه به مثابه رشته ای تخصصی مباحث خود را دارد و استادان و دانشجویان فلسفه به صورت تخضصی مباحث رشته خود را دنبال می کنند. در سطح دوم، فلسفه به مثابه روح دانشگاه مدرن، وحدت علوم و دانش ها را در نهاد مدرن دانشگاه دنبال می کند و با نقادی مستمر مبانی دانش های مختلف، اصلی‌ترین مشخصه این نهاد را، یعنی استقلال دانشگاه را حاصل می آرود. در مقام اخیر، فلسفه بنیاد دنیای جدید و وحدت اجتماعی ای است که هم اهل سیاست از آن منتفع می شوند و هم خود جامعه از قبل آن می تواند آینده را قدم به قدم محقق سازد.

وی افزود: با پیدایش فضای مجازی و قوت گرفتن آن در دهه‌های اخیر و تحمیل واقعیت خود در عرض واقعیت فیزیکی و ملموس از مجرای کارکردهای متعدد آموزشی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و غیره، شاهد نسل جدیدی از دانشگاه‌های مجازی و مجازی- حضوری هستیم که به انحاء مختلف هر یک از آنها، حسب چیستی و کارکرد خود، الگوهای متعددی از آموزش فردی، گروهی، جهانی، میان‌رشته‌ای و غیره را به نمایش گذاشته‌اند.

ماحوزی تاکید کرد: برکنار از ساختار و چگونگی عملکرد این الگوهای آموزشی و پژوهشی، پرسش اصلی موردنظر ما این است که آیا این نسل از دانشگاه‌ها به تمامی اهداف سه‌گانه فوق متعهد هستند و بدانها دست می‌یابند یا اینکه متناسب با ساختار وجودی خود، به یک یا دو مورد از آنها متعهد بوده و یا حتی اهداف دیگری را موردنظر دارند.

وی در ادامه با اشاره به مقاله خود در این همایش گفت: این نوشتار بر آن است از خلال معرفی کارکرد فلسفه در دانشگاه مدرن، تفاوت های امروزین دانشگاه با دانشگاه های نسل قبل را خاطر نشان ساخته و تحول اخیر را در تاملی فلسفی به بحث بگذارد.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: بطورخلاصه و بعنوان نتیجه می‌توان با توجه به خصلت توده‌ای این نوع از دانشگاه‌ها و عدم دسترسی مستقیم و مداوم محصلان به استادان و هم‌دوره‌ای‌های خود و در نتیجه رواج نوع جدیدی از مدرک‌گرایی گسترده بین‌المللی، می‌توان از جدایی میان تفکر و پژوهش از یکسو، و عدم بهره‌گیری از فضای فیزیکال زندگی دانشگاهی از سوی دیگر بعنوان وجه منفی این الگو از دانشگاه‌ها و به تبع آن، این نوع از آموزش و پژوهش فلسفه، و دسترسی به رویکردها و سلایق مختلف جهانی در انجام پژوهش‌ها و بهره‌گیری از دیدگاه‌های همزمان آنها در تصحیح و تکمیل یافته‌ها با توجه عدم محدودیت برخاسته از مرزبندی‌های سیاسی و جغرافیایی از یکسو و عرضه فضای آزاد لازم برای گسترش عقلانیت انتقادی از سوی دیگر، بعنوان وجوه مثبت این نوع از آموزش و پژوهش فلسفه لحاظ کرد. با توجه به این وجوه مثبت و منفی می‌توان گفت، آموزش و پژوهش فلسفه در دانشگاه‌های مجازی و مجازی- حضوری، به جای محلی‌گرایی و مکتب‌سازی‌های غیر همگن، به یکسان‌سازیهای جهانی خاصی نظر دارد که بر اساس منطقی جهانی در آموزش و پژوهش فلسفه، آموزش دهندگان و آموزش‌دیدگان را تربیت می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه