English

توضیح محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده «یاسین رامین»

سخنگوی قوه قضاییه توضیحاتی را پیرامون پرونده «یاسین رامین» ارائه کرد.

توضیح محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده «یاسین رامین»

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به تاکیدات رهبری مسئولان تنها در امور هسته‌ای اجازه مراوده با آمریکا دارند، آیا نامه احمدی‌نژاد به رئیس جمهور آمریکا اقدامی قانونی بوده است؟ اظهار کرد: همه می‌دانیم سران سلطه‌گر آمریکا قابل اعتماد نیستند و همه باید بدانند که آمریکا شیطان بزرگ است، دشمن است و قابل اعتماد نیست و این سئوال را باید از خود نویسنده و مراجع امنیتی بپرسید.

خبرنگاری با اشاره به جذب تعدادی نیروی انسانی در مترو با میزان حقوق های بالا از محسنی‌اژه‌ای سئوال کرد که آیا گزارش این اقدام به قوه قضائیه ارسال شده است؟ که محسنی‌اژه‌ای گفت: قبلا هم گفته‌ام سازمان بازرسی کل کشور به صورت روتین و مشخص از میان دستگاه های اجرایی و دستگاه هایی که صلاحیت بازرسی آنها را دارد، اقدام به بازرسی می کند و گزارشاتی که تهیه می شود به دو شکل است. گاهی تخلف را مشاهده می کنند و آن تخلف را به دستگاه ارسال می کنند تا بر اساس ضوابط اقدام کنند.

وی افزود: رییس سازمان بازرسی به صورت مکرر به رئیس جمهور و معاون اول نامه می نویسد که در فلان دستگاه فلان تخلف واقع شده است. اگر جرمی واقع شود آن را به دادسرا می فرستند که آن ارسال الزاما به معنای اثبات آن مطلب نیست. این جرائم ممکن است احراز نشود، بازرسی موردی را تخلف تشخیص می دهد و هیات تخلفات اداری این موضوع را احراز نمی کند و یا بالعکس، اما در مورد این موضوع که آیا ارسال شده و به دادسرا واصل شده، اطلاعی ندارم.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه دلیل تعلیق حکم احمد منتظری مشخص است؟ خاطرنشان کرد: از جزئیات مطلع نیستم. این موضوع به دادگاه ویژه روحانیت اختصاص دارد، اما تا جایی که اطلاع دارم یکی از مراجع قم درخواست کردند ایشان تعهد دادند و در مسیر این بحث هستند،‌ این موضوع در حال پیگیری است، اما از جزئیات آن اطلاعی ندارم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه یک منبع آگاه از جانب هلال احمر از آزادی یاسین رامین خبر داد، در مورد این پرونده توضیح دهید، گفت: ایشان با قرار وثیقه بعد از 5 ماه آزاد شد. بارها گفته ام افرادی که تحت تعقیب قرار می گیرند بعضی الزام به بازداشت موقت دارند و در مورد بعضی این الزام وجود ندارد، البته در قانون جدید این موارد کمتر شده است و اختیار آن به قاضی داده شده است. در مواردی که اقدام به بازداشت موقت وجود دارد، دلایل این اقدام این است که ممکن است جایی بیم تبانی باشد یا بیم ابقای آثار جرم باشد، یا در جایی باشد که ممکن است فرد فرار کند و سایر مسائلی که در قانون پیش بینی شده است که قاضی دستور بازداشت موقت می‌دهد.

وی افزود: فرد می‌تواند اعتراض کند، اگر این بازداشت پس از اعتراض تایید شد، این بازداشت موقت سقفش مشخص شده، اما کف آن مشخص نیست. امکان این وجود دارد یک روز یا چند روز بازداشت شود تا رفع موجبات بازداشت موقت صورت گیرد. گاهی قرار وثیقه صادر می شود که از ابتدا تا انتهای آن قرار تغییر نمی‌کند و شخص نمی تواند آن را تامین نماید و تا تامین نکند بازداشت می ماند.

محسنی اژه ای ادامه داد: برای مثال، قرار یک میلیاردی صادر می شود و پس از آن بررسی می شود که قرار باید در حد 500 میلیون باشد، در نتیجه قرار را تخفیف می دهند و شخص پس از کمتر شدن مبلغ آن را تامین می کند. گاهی هم ممکن است ابتدائا قرار وثیقه کمتر باشد و با بررسی افزایش یابد. در مورد این شخص با بررسی ها قرار وثیقه تخفیف پیدا کرد و  ایشان در روزهای اخیر آزاد شدند اما تا زمان رسیدگی پرونده در دادگاه آزاد هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه