English

تقابل دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بر سر سند تحریم‌های ایران

رهبران دموکرات سنای آمریکا در اواخر روز پنج‌شنبه هفته گذشته طرحی را برای تمدید تحریم‌های کنونی علیه ایران بدون هیچ تغییرات عمده‌ای ارائه کردند که نشان می‌دهد این حزب علاقه‌ای به کمک به جمهوری‌خواهان در کسب حمایت همه جانبه برای طرحی که تحریم‌های شدیدتر و گسترده‌تری را علیه ایران اعمال می‌دارد، ندارد.

تقابل دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بر سر سند تحریم‌های ایران

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه واشنگتن پست، این طرح که از سوی هری رید، رهبر اقلیت سنا پیشنهاد شد و مورد حمایت بن کاردین، عضو برجسته روابط خارجی سنا و سناتور چارلز شومر و ۱۱ سناتور دیگر قرار گرفت فقط بازتصویب سند تحریم‌های ایران است که خطوط کلی تحریم‌های بخش تجاری، انرژی، دفاعی و بانکی را در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران را ترسیم می‌کند.

سند کنونی تحریم‌های ایران در پایان سال جاری به پایان می‌رسد و بسیاری از قانون‌گذاران استدلال می‌کنند که تجدید کردن این سند به منظور حفظ تهدید معتبر بازگشت فوری تحریم‌ها در صورتی که ایران آشکارا به تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای‌اش با ایالات متحده و دیگر کشورها عمل نکند، مهم است.

این پیشنهاد تنها ساعاتی پس از آن ارائه شد که باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی طرحی را به طور مشترک با باب مننذز سناتور دموکرات، مارک روبیو سناتور جمهوری خواه و جو مانجین سناتور دموکرات به منظور تجدید سند تحریم‌های ایران همراه با تحریم‌های الزام‌آور علیه افراد و شرکت‌های درگیر با برنامه موشک بالستیک ایران، سپاه پاسداران انقلاب ایران و تهدیدهای سایبری و فعالیت‌های جاسوسی ارائه کرد.

طرح جمهوری‌خواهان هم‌چنین رییس‌جمهور را از لغو چنین تحریم‌هایی به منظور اجرای هرگونه توافقی در آینده با ایران بدون تصویب کنگره منع می‌کند.

گرچه این پیشنهاد مورد حمایت دو سناتور دموکرات است که هر دو با توافق هسته‌ای ایران مخالف بودند، اما کورکر اظهار امیدواری کرد با گذشت زمان او می‌تواند حمایت همه جانبه‌ای را برای این پیشنهاد جلب کند که به طور بالقوه برای رای گیری در ماه سپتامبر کافی باشد.

اما با این که کاردین و شومر هر دو سناتورهایی بودند که مخالف توافق هسته‌ای سال گذشته ایران بودند، اما حمایت نکردن از تجدید مفاد اضافی غیرضروری سند تحریم‌های ایران پس از این که طرح کورکر معرفی شد نشان می‌دهد که دموکرات‌ها به تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای تصویب طرحی درباره‌ی ایران با محدودیت‌های شدیدتر برای لغو تحریم‌ها(علیه اختیارات رییس‌جمهور) نخواهد پیوست.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا در حال حاضر گفته است که طرحی که دست کم ۶۷ رای نداشته باشد را مطرح نخواهد کرد. این تعداد رای برای غلبه بر وتوی احتمالی رییس‌جمهور کافی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه