English

آشتی با ترکیه، همکاری اسرائیل با ناتو را تقویت می‌کند

خبرگزاری رویترز نوشته است همکاری اطلاعاتی اسرائیل با ناتو در قالب انجمن همکاری با هفت کشور دریای مدیترانه موجب تماس امنیتی با کشورهای عربی شده و به اسرائیل در دور زدن ایران کمک‌ می‌نماید.

آشتی با ترکیه، همکاری اسرائیل با ناتو را تقویت می‌کند

به گزارش خبرگزاری موج؛ یک عضو ارشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) اعلام کرد که تلاش‌های اسرائیل برای آشتی با ترکیه، مشارکت اطلاعاتی و دیگر همکاری‌های امنیتی تل آویو با ناتو را افزایش می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری«رویترز»روابط مستحکم اسرائیل و ترکیه در سال ۲۰۱۰ به دنبال کشته شدن ۱۰ فعال ترکیه‌ای مخالف محاصره غزه از سوی نیروهای اسرائیلی به هم ریخت، اما اینک دو طرف به سمت بهبود اوضاع به پیش می‌روند به نحوی که ترکیه ماه گذشته با تاسیس دفتر نمایندگی اسرائیل در بروکسل، مقر فرماندهی ناتو موافقت کرد.

رویترز در ادامه با اشاره به جلسه اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل با برخی کشورهای عضو ناتو در تل‌آویو و آغاز فرایند همکاری با ناتو به نقل سخنان یک دیپلمات مطلع در این زمینه پرداخت.

این دیپلمات که مایل به افشای نامش نبود به رویترز گفت: «حوزه‌هایی وجود دارد که ما می‌توانیم اقدام‌های بیشتری را آغاز نماییم، اما این همکاری دچار مشکلاتی شده است. رک و پوست کنده بگویم که ترکیه مانع بسیاری از فعالیت‌های ناتو - اسرائیل شد. اما اینک به نظر می‌رسد کورسویی از امید پیدا شده است.»

به گفته این دیپلمات، هرچند اسرائیل پیش از این هم در مواردی همکاری‌هایی با ناتو داشته، اما در صورتی که قرار شود این همکاری‌ها گسترش یافته و رسمی شود، لازم است که تمام ۲۸ عضو پیمان آتلانتیک شمالی آن را تائید کنند.

دیپلمات فوق افزود: «اگر ما این چارچوب همکاری را داشته باشیم، اسرائیلی‌ها سهل‌تر قادرند از مقر فرماندهی ناتو بهره‌ ببرند.»

وی البته تأکید کرد که شکل‌گیری این چارچوب مستلزم نهایی شدن فرآیند آشتی ترکیه و اسرائیل است.

رویترز در ادامه نوشت: طرفین گفته‌اند که این توافق می‌تواند اجتناب ناپذیر باشد هرچند که مشخص نیست، چگونه ممکن است این دو در زمینه تقاضای دیرینه ترکیه از اسرائیل در زمینه رفح حصر دریایی غزه به توافق برسند.

یک مقام رسمی دولت ترکیه با اشاره به این که توافق با اسرائیل «بسیار نزدیک» است، گفت: «راه‌ حل‌های خلاقانه‌ای که باید پیدا شوند وجود دارد و من فکر می‌کنم طرفین اراده سیاسی را برای یافتن یک راه حل دارند.»

این منبع خبری به دیگر مواهب همکاری اسرائیل ناتو اشاره کرد و نوشت: نقش اسرائیل در انجمن همکاری ناتو با هفت کشور دریای مدیترانه این امکان را به تل‌آویو داده است تا برای پیشبرد دیدگاه نتانیاهو برای دور زدن ایران، با کشورهای عربی که البته روابط دوجانبه رسمی با‌ اسرائیل ندارند، هماهنگی‌های امنیتی ایجاد کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه