English

ترکیه کشور کودتاهاست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حوادثاخیر ترکیه نشان داد ترکیه و عربستان ظرفیت مدیریت منطقه را ندارند.

به گزارش خبرگزاری موج، سردار سرلشکر " محسن رضایی " دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امشب ۲۶ تیرماه در برنامه زنده نگاه یک با اشاره به کودتای جمعه شب ترکیه گفت: این کودتا از نظر جمهوری اسلامی ایران محکوم است و ما با این گونه اتفاقات صددرصد مخالفیم.

رضایی ادامه داد: ترکیه کشور کودتاهاست. از سال ۱۹۶۰ تاکنون پنج کودتا در این کشور رخ داده است، کودتای دیشب ترکیه تنها شورش بخشی از ارتش این کشور بود و نه تمام آن.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضع گیری کشورهای جهان در مورد این اتفاق اظهار داشت: نکته جالب ماجرا آنجا بود که کشورهای جهان همه منتظر ماندند تا ببینند نتیجه کودتا چه می شود تا اظهارنظر کنند اما جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز از دولت قانونی اردوغان حمایت کرد.
وی ادامه داد: اردوغان همچون انقلاب اسلامی ۵۷ ایران عمل کرد و در پیام خود مردم را به حضور در مساجد و سپس خیابان ها فراخواند تا مردم از مساجد سازماندهی شوند این کار او کاملا جواب داد. حضور مردم باز هم ثابت کرد که هیچ نیرویی نمی تواند بر اراده عمومی غلبه کند. کودتای ترکیه ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر به اثبات رساند که هر نظامی که به مردم تکیه کند هیچ گاه شکست نخواهد خورد.
رضایی ضمن اشاره به دلایل و ریشه های کودتای ترکیه اظهار داشت: نخستین ریشه کودتا تضاد درونی حزب عدالت و توسعه است که مابین جریان لائیک و اسلام گرایی گیر افتاده است. اگر دولت اردوغان این مسئله را حل نکند باز هم شاهد چنین حوادثی خواهد بود. ارتش ترکیه لائیک است و دولت این کشور اسلام گراست که این موضوع تضاد کامل را نشان می دهد و می تواند خطرآفرین باشد. عامل دیگر اتفاقات دیشب ترکیه تغییرات زیاد در خط مشی دولت اردوغان از جمله جنگ های سوریه، عراق و دیاربکر بود. یکی از دلایل کودتا می تواند همین باشد که کشور ترکیه شدیدا درگیر جنگ های بی رمق است. دلیل دیگر کودتای ارتش ترکیه درگیری اردوغان با دولت ترکیه است سرانجام منجر به عقب نشینی ترکیه شد که تمامی این دلایل می توان دوستی اردوغان با اسرائیل را اضافه کرد می تواند شدیدا جو داخل ترکیه را خراب کند، از دیگر اقتدارگرایی اردوغان نیز می تواند از عوامل شورش باشد چرا که اردوغان از همان ابتدا سعی کرده است که از خود یک قهرمان بسازد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عوامل خارجی کودتا تصریح کرد: قطعا دست های خارجی در این کودتا نمایان هستند حوادثاخیر منطقه به خوبی نشان داد ترکیه و عربستان ظرفیت مدیریت منطقه را ندارند. جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که لایق ترین کشور برای مدیریت منطقه ای است درست چیزی که عربستان و ترکیه فاقد آن هستند.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه