English

ایران پس از توافق هسته‌ای رفتارش را تغییر نداده است

دو روز پیش از سالگرد توافق‌نامه تاریخی هسته‌ای بین ایران و ۶ قدرت جهانی، یک فرمانده ارشد نظامی آمریکا گفت: ایران رفتارش را تغییر نداده است.

ایران پس از توافق هسته‌ای رفتارش را تغییر نداده است

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از روزنامه فاکس‌نیوز، ژنرال جوزف دوتل، فرمانده ستاد مرکزی آمریکا، گفت: با این که توافق هسته‌ای برای مدتی برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را متوقف کرده است، فعالیت‌های نیروی سپاه پاسداران ایران در خلیج فارس و دیگر نقاط او را نگران می‌کند. از جمله این فعالیت‌ها دستگیری ۱۰ ملوان آمریکایی در زمانی که قایق آن‌ها به سمت آب‌های ایران در ماه ژانویه کشیده شده است.

او در گفت‌وگو با گروه کوچکی از خبرنگاران در خلال دیدارش از ناو یو. اس. اس نیواورلئان(LPD. ۱۸)در خلیج فارس در هنگام عبور این کشتی آبی - خاکی از تنگه هرمز، ‌ گفت: فعالیت‌های کلی آن‌ها که در خلیج فارس شاهد آن هستیم در نتیجه توافق هسته‌ای تغییر نکرده است و واقعاً همان‌طور که شاهد بوده‌ایم این فعالیت‌ها گسترده‌تر شده است.

این ناو ۶۸۴ فوتی با ۱۱۰۰ خدمه از جمله ۶۵۰ ملوان در پی نزدیک به ۵ ماه فعالیت در جریان یک استقرار هفت‌ماهه طرح ریزی شده در حال ترک خلیج فارس بود.

ژنرال دوتل مدعی شد ایران می‌بایست به دلیل دستگیری ملوانان نیروی دریایی پیش از آزاد کردن آن‌ها در روز بعد توبیخ می‌شد.

او گفت: من فکر می‌کنم آن‌ها باید مسوولیت رفتارشان را بپذیرند اما او اضافه کرد این که چه مجازاتی باید در نظر گرفته شود در حیطه اختیارات او نیست.

این ژنرال آمریکایی اضافه کرد: اگر نقش‌ها عوض می‌شد نتایج بسیار متفاوت می‌شود. اگر ما با یک کشتی خراب روبه‌رو می‌شدیم یک کشتی کوچک در این منطقه ما به آن کمک می‌کردیم و مسلماً برخلاف میل آن‌ها وارد قایق نمی‌شدیم.

فاکس نیوز نوشت: تحقیقات نیروی دریایی ایالات متحده اخیراً نشان داد که ایران به دلیل عملکردش در دستگیری خدمه آمریکایی قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

در خلال دیدار ژنرال دوتل از این ناو پنج قایق گشتی ایران به این کشتی نزدیک شدند. قایق‌های ایرانی مورد شناسایی ملوانان نیروی دریایی آمریکا شامل یک قایق موشکی کلس هودونگP۳۱۳شمس بود که قادر به پرتاب ۴ موشک ضدکشتی و شلیک دو توپ ۳۰ میلی متری است. سه قایق دیگر ایران مجهز به مسلسل و یک قایق دیگر مجهز به دو ردیف پرتاب‌گر موشک‌های چندگانه بودند.

دوتل این اتفاق را فعالیتی عادی خواند و مقامات ستاد مرکزی مسئول عملیات‌های نظامی در خاورمیانه این فعل و انفعال را ایمن، عادی و حرفه‌ای و بدون هیچ حادثه‌ای خواندند.

خبرنگار فاکس نیوز که در این ناو حضور داشت و حرکات ایرانیان را شاهد بود می‌تواند تأیید کند که کشتی‌های ایرانی قصد خصمانه‌ای نداشتند.

طبق گفته بیل اربن، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و مسوول عملیات‌های دریایی در خلیج فارس، کشتی‌های نیروی دریایی سالانه ۲۵۰ بار از تنگه هرمز عبور می‌کنند. ۹۰ درصد این عبور و مرورها ایمن توصیف می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه