English

جنگ سوریه اثرات مستقیمی برای امنیت ملی ایران دارد

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی نوشت: ‌برای ایران جنگ ادامه‌دار در سوریه دیگر مساله امنیت منطقه‌یی نیست؛ این جنگ اکنون مفاهیم و اثرات مستقیم برای امنیت ملی ایران در بر دارد.

جنگ سوریه اثرات مستقیمی برای امنیت ملی ایران دارد

به گزارش خبرگزاری موج؛ پایگاه خبری المانیتور نوشت: چشم‌انداز این موضوع در اظهارات روزانه‌ای که از سوی تهران مطرح می‌شود و نیز در تصاویر سربازان کشته شده ایران و افسران بلندپایه آرمیده در خاک پایتخت ایران و نیز انتصاب اخیر دریادار علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران به عنوان هماهنگ کننده گروه همکاری مشترک در سوریه با مسکو و دمشق کاملا مشهود است.

المانیتور با اشاره به انتصاب شمخانی در پی نشست اخیر که طی آن وزیران دفاع سوریه، ایران و روسیه گردهم آمدند، مدعی شد: ‌ از این نشست کاملا مشخص بود که این سه کشور مشتاق هستند تا پس از متحمل شدن چند شکست در هفته‌های گذشته همکاری خود را افزایش دهند.

به گفته یک مقام سوری که با المانیتور به شرط افشا نشدن نامش گفت‌وگو کرد علت اصلی این شکست‌ها فقدان هماهنگی و اختلافات اساسی درباره اهداف قلمداد شد.

این مقام سوری اضافه کرد: ‌ روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی به این صحنه از جایگاه خودش نگاه می‌کند و فکر می‌کند که اگر فرصتی برای صلح ایجاد می‌شد جان بسیاری از افراد را نجات می‌یافت. اما طرف دیگر به ویژه ایالات متحده درباره تعهداتش جدی نبود. بنابراین حملات شبه نظامیان خشونت بیش‌تری گرفت و موجب برخی شکست‌ها در این زمینه شد.

یک مقام ایرانی نیز در گفت‌وگو با المانیتور گفت: ‌ علی شمخانی که یک زمانی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود مستقیما به آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران که حرف آخر را درباره مسائل اصلی سوریه بیان می‌کند گزارش خواهد داد.

این مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود تصریح کرد که شمخانی «خطوط قرمز» ایران را به خوبی می‌شناسد و این که او در تماس مستقیم با آیت الله خامنه‌ای است.

وی گفت: رهبر معظم تمامی جزییات در سوریه را دنبال می‌کند زیرا ایشان معتقدند که این جنگ در واقع همان گونه که علیه سوریه است علیه ایران نیز است. هم‌چنین ایشان از هرگونه هماهنگی با طرف‌های دوست و متحد در این جنگ حمایت می‌کنند زیرا این جنگی جهانی است که به همه تلاش ها نیاز دارد.

این مقام رسمی با اشاره به این که تهران از هر تلاشی با هدف پایان بخشیدن به جنگ سوریه حمایت می‌کند، افزود: چه در ژنو، وین یا هر جای دیگر دیدن این که افراد دور یکدیگر پشت یک میز نشسته‌اند، ‌اقدام خوبی است اما فقط نشستن برای خرید زمان معنی و مفهومی ندارد. آمریکایی‌ها به قیمت جان مردم در سوریه در حال خریدن زمان برای رییس‌جمهور جدیدشان هستند.

او اضافه کرد: ما نمی‌توانیم در بحبوحه خون مردم چنین درنگی را تحمل کنیم. دوستان روس‌ ما با آمریکایی‌ها به پایان راه رسیده‌اند. ما چندین مرتبه هشدار دادیم که این درست نیست. ما چند تن از افسران و ناظران‌مان را به دلیل موضع روسیه از دست دادیم و اکنون که آنان فهمیده‌اند که هیچ دست‌آوردی وجود ندارد ما قصد داریم تا سطح جدیدی از همکاری‌ها را آغاز کنیم.

این مقام ایرانی نتیجه‌گیری کرد که ایران، روسیه و سوریه بر یک هدف مشترک توافق کردند. مبارزه با تروریسم که امروز تهدید عمده‌ای برای کل منطقه به‌شمار می‌رود. همکاری، نگاه مشترک و تعهدات ما به نتایج خوبی منجر خواهد شد و این موضوع با وجود برخی پیچیدگی‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم در چند ماه گذشته و سال‌های قبل رخ داده است. چیزی که ما نسبت به آن اطمینان کافی داریم این است که این همکاری امیدواری‌های زیادی در بر خواهد داشت و مطمئنا ما پیروز خواهیم شد.

در ادامه المانیتور این پرسش را مطرح می‌کند که اما چگونه این موضوع در جنگ منعکس خواهد شد؟

یک فرمانده زمینی سوریه به المانیتور گفت که انتظار دارد در هفته‌های آتی شاهد بهبود اوضاع در شمال و شرق سوریه باشد.

وی گفت: ‌ ایرانیان نیروهای بیش‌تری را اعزام می‌کنند و برخی از این نیروها در حال حاضر رسیده‌اند و روس‌ها به ما اطلاع دادندکه هواپیماهای جدید در سوریه به اجرای عملیات می‌پردازند و ممکن است این اقدامات منجر به تغییراتی در تاکتیک‌ها شود.

او اضافه کرد: ‌ آن چه که ما از آن اطمینان دادیم این است که هر چقدر متحدان ما در یک مسیر قرار گیرند ما به پیروزی نزدیک‌تر می‌شویم.

در ادامه گزارش المانیتور آمده است: با این که بخش‌های زیادی از حلب تحت کنترل ارتش سوریه و متحدانش است اما انتظار می‌رود درگیری‌هایی در مناطقی که به گروه‌های مخالف و جبهه النصره واگذار شده رخ دهد. درباره ادلب و رقه یک حمله گسترده از سوی دولت سوریه و شرکایش به معنی استقرار هزاران نیرو پشتیبانی خواهد بود. اقدامی که ممکن است توافق شکننده آتش‌بس با ایالات متحده را از بین ببرد.

در ششم ژوئن یک مقام روسی به طور غیررسمی به گروهی از خبرنگاران در روسیه گفت که روابط با واشنگتن غیرواقعی است. یک روز ما بر سر چیزی به توافق می‌رسیم و روز دیگر آن‌ها خلاف آن رفتار می‌کنند. زمانی که از آن‌ها در این خصوص سوال می‌کنیم آن‌ها دیگران را مقصر جلوه می‌دهند. اعتمادسازی با آن‌ها دشوار است. حتی زمانی که آن‌ها به توافقی متعهد می‌شوند اجرای آن چند ماه طول می‌کشد.

با این که این مقام روسی قاطعانه اعلام کردکه کشورش به یک راه‌حل صلح آمیز در سوریه متعهد می‌شود اظهار کرد که برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس در حال انعطاف‌پذیری درباره سوریه هستند.

وی اضافه کرد: ‌ آن‌ها آماده‌اند تا دوره موقتی حضور بشار اسد، رییس جمهور سوریه در قدرت را بپذیرند اما در عوض این تضمین را می‌خواهند که ایران هیچ نقشی نداشته باشد. نه تنها صرفا در سوریه بلکه در کل منطقه این امکان‌پذیر نیست زیرا ایران در کنار عربستان سعودی قدرت بزرگ منطقه‌یی است و هر دوی این کشورها نقش خود را برای بازی کردن دارند.

این مقام روسی نتیجه گرفت: ما به نیروهای خودمان احترام می‌گذاریم. نیروهای ایرانی و حزب الله تنها نیروهای خارجی مشروع در سوریه هستند و بنابراین ما با یکدیگر همکاری می‌کنیم.

یک مقام سوریه که با سرگئی شوئیگو، وزیر دفاع روسیه ملاقات کرد به المانیتور گفت، وی به رییس‌جمهور سوریه در نشست ۱۸ ژوئن اطلاع دادکه نیروهای روسی در هفته آینده در سوریه مستقر خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه