English

رسانه و فضای مجازی؛ نهاد انتخابات و قدرت نرم

اکنون در آستانه انتخابات ۱۱ اسفند رسانه‌ها می‌توانند با انعکاس هنرمندانه و مؤثر فضای انتخاباتی کشور، رسالت خود در راستای دیپلماسی عمومی منجر به تقویت قدرت نرم را انجام دهند.

رسانه و فضای مجازی؛ نهاد انتخابات و قدرت نرم
به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان‌ شرقی

، حسن گلی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، طی یادداشتی ضمن تقدیر از عملکرد قابل تحسین اکثر رسانه‌های استان پیرامون انتخابات ۱۱ اسفند ماه به بررسی نقش رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی در قبال انتخابات و ارتباط آن با افزایش قدرت نرم کشور پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

یکی از مهمترین خصوصیات سیاست بین الملل در دنیای کنونی، نقش مهم و تأثیرگذار نگرش و تحلیل افکار عمومی در جهت گیری تصمیمات دولت‌ها در همه عرصه‌ها مخصوصاً سیاست خارجی می‌باشد که این مهم باعث گردیده است دیپلماسی سنتی بسان گذشته پاسخگوی نیازهای دولت‌ها نباشد و این مساله سبب اهمیت یابی دیپلماسی عمومی گردیده است.

نکته مهم در خصوص دیپلماسی عمومی رابطه متقابل آن با قدرت نرم است. از یک سو قدرت نرم یکی از اهداف اساسی دیپلماسی عمومی محسوب می‌گردد و از سوی دیگر قدرت نرم زمینه را برای تثبیت و استمرار دیپلماسی عمومی مهیا می‌نماید.

در جهان معاصر، دولت‌ها می‌کوشند با بهره مندی از دیپلماسی عمومی بر جهت گیری افکار عمومی در کشورهای هدف تأثیر گذار باشند که در این راستا بیش و پیش از هر موضوعی نیازمند استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی می‌باشند.

دولت‌ها از طریق دیپلماسی عمومی در بستر رسانه‌ها و فضای مجازی، افکار عمومی یک یا چند کشور را به عنوان مخاطب تبلیغات خود بر می‌گزینند تا سیاست‌ها و برنامه‌های خود را در ذهن و باور آنان مشروع و موجه جلوه دهند تا تصمیمات دولت‌های آن کشورها را مطابق با منافع خود تنظیم نمایند.

امروزه در روابط بین الملل، یکی از مهمترین مکانیسم‌های پیشبرد این سیاست، انجام تبلیغات هنرمندانه و مؤثر در مورد ارزش‌ها، هنجارها، نهادهای دموکراتیک و مخصوصاً نهاد انتخابات است چرا که دموکراسی و مردم سالاری نزد افکار عمومی دنیا، ارزش تثبیت شده و قطعی محسوب می‌شود.

دیپلماسی عمومی دولت آمریکا از جمله بارزترین نمونه‌هایی محسوب می‌شود که در آن بهره برداری از ارزش‌های دموکراتیک در جهت نفوذ در افکار عمومی جهان رایج است. همواره تلاش آمریکا این بوده است دموکراسی آمریکایی را به عنوان بهترین نوع دموکراسی در جهان معرفی نماید و در این میان مهمترین نهادی که در راستای پیشبرد دیپلماسی عمومی و هدف پیش گفته مورد توجه و بهره برداری قرار گرفته است، نهاد انتخابات است.

کوشش مستمر آمریکایی‌ها و تعداد دیگری از کشورهای اروپایی این بوده است از رسانه‌های خبری بین المللی برای پوشش دادن روند انتخابات خویش دعوت به عمل آورند و رسانه‌های مهم این کشورها نیز ضمن انعکاس گسترده انتخابات، با چهره‌های شاخص و فعالان دموکراسی خواه جهان مصاحبه نموده و نظر آنان در مورد انتخابات کشور خود را منعکس می‌نمایند.

در جمع بندی این مهم می‌توان گفت تبلیغات پیرامون نهادهای مردم سالارانه و مخصوصاً نهاد مهم انتخابات می‌تواند به عنوان مهمترین ابزار دیپلماسی عمومی مورد استفاده دولت‌ها در مسیر بیشینه سازی قدرت نرم قرار گیرد. البته میزان تأثیر گذاری این تبلیغات با ارزیابی و باور ذهنی افکار عمومی کشورهای هدف از هویت دولت تبلیغات کننده ارتباط متقابل دارد.

اکنون در آستانه انتخابات ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ که در شرایط خاص بین المللی (تداوم روند تغییر نظم جهانی، انتقال قدرت از غرب به شرق، تداوم جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و…) انجام می‌گیرد، رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی کشورمان می‌توانند با تحلیل صحیح شرایط خاص زمانی و فارغ از طیف بندی‌های سیاسی داخلی، ضمن زمینه سازی برای حضور باشکوه مردم در انتخابات به عنوان آرمان ملی ایرانیان طی چند قرن اخیر؛ با انعکاس هنرمندانه و مؤثر فضای انتخاباتی کشور، نقش مردم در برگزاری انتخابات، تعدد کاندیداها با گرایش‌های متفاوت سیاسی، اخبار و تصاویر حضور باشکوه مردم در پای صندوق رأی و… رسالت خود در راستای دیپلماسی عمومی منجر به تقویت قدرت نرم کشور را انجام دهند.

البته آنچه در این میان شایسته یاد آوری و تقدیر می‌باشد، عملکرد تحسین بر انگیز اکثر رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی استان پیرامون انتخابات می‌باشد که تلاش کرده اند، ضمن تبلیغ کاندیداهای مد نظر خود، نقش خویش در مشارکت افزایی را به خوبی انجام دهند که یقیناً تداوم این روند به همراه تحقق سایر الزامات مورد نیاز، به انعکاس گسترده مشارکت اقشار مختلف مردم در صحنه انتخابات، نمایش مجدد مردم سالاری دینی در عرصه بین المللی و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل منجر خواهد شد که این مهم خرسندی و امیدواری دوستان مردم ایران در اقصی نقاط جهان را مضاعف نموده و یاس و ناامیدی دشمنان ملت بزرگ ایران را در پی خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه