English

خبرگزاری موج آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

دانشگاهیان آذربایجان شرقی در دیدار با رئیس قوه قضائیه چه گفتند؟

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه با حضور در تبریز ، درجمع دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آذربایجان شرقی قرار گرفت و نمایندگان اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در این دیدار به بیان مسائل خود پرداختند.

دانشگاهیان آذربایجان شرقی در دیدار با رئیس قوه قضائیه چه گفتند؟

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی،دکتر زهرا فردی آذر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ابتدای این دیدار اظهار کرد: رشته پزشکی از مشاغل سخت جامعه به دلایلی چون استرس زایی، زمان طولانی تحصیلی و ... است ولی جوی که اخیرا ایجاد شده، منجر به بی اعتمادی جامعه به پزشکان شده و روند درمان و ایمان قبلی دکتر به درمان را مختل کرده است.

 وی همچنین بر لزوم نظارت بر فضای رسانه‌ای علیه جامعه پزشکی تاکید کرد.

وی افزود: علی رغم جوسازی‌های اخیر و ارائه درآمد و کسب امتیازات ویژه در خصوص پزشکان که فقط شامل پزشکان صدر می‌شود، اکنون ۹۰ درصد پزشکان وضعیت خوبی ندارند و به دلیل این جوسازی‌ها، تعرفه‌های پزشکی پایین است و پزشکان جوان از اداره مطب و زندگی عاجز هستند.

فردی آذر با تاکید بر لزوم واقعی کردن تعرفه‌ها و پوشش کامل بیمه‌ای اقشار کم درآمد، گفت: افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی ضرورت دارد ولی از سویی نیز این افزایش ظرفیت منجر به افت تحصیلی می‌شود ولی شاید با اعزام آن‌ها در کوتاه مدت به مناطق محروم بتوانیم به این هدف دست یابیم البته اگر امکانات در مناطق محروم مهیا نشود، این پزشکان جوان پس از اتمام خدمت به سمت شهرها روی می‌آورند.

وی افزود: کشورهای غربی و در صدر آن‌ها کشورهای اروپایی با مشکل شدید کمبود کادر درمانی مواجه هستند و از طریق شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات رنگین، کادر درمانی ما را تشویق به مهاجرت می‌کنند در حالی که در این راستا به راحتی سرمایه مالی و انسانی افرادی با هوش اجتماعی بالا را از دست می‌دهیم.

وی در ادامه درج عنوان «قتل غیرعمد» در پرونده‌های پزشکی را لازم به بازنگری دانست و گفت: رسیدگی به پرونده‌های پزشکی در همان دادگاه مجرمان قاتل و سارق جامعه انجام می‌شود که خواهشمندیم پرونده‌های پزشکی توسط قضاتی که سررشته پزشکی دارند، انجام شود.

سید حسین حسینی، نماینده نخبگان علمی استان و اساتید یک درصد برتر جهان در استان نیز در ادامه اظهار کرد: خودم را دانشجو می‌دانم و دانشجو بودن افتخاری برای بنده است. بالای ۹۰ درصد دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها بعد از انقلاب ایجاد شده که در نتیجه آن، امروزه در بخش تحقیقات علمی و فناوری رقابت خوبی در سطح دنیا داریم و در بخشی از آن، مانند نانو تک رقمی هستیم.

وی افزود: متاسفانه امپراطور رسانه‌ای جهانی در تلاش است تا این پیشرفت‌های ۴۴ سال گذشته را بپوشاند و قطعا نقش صداوسیما خطیر است. ارتقای فناوری در این سال‌ها، مدیون زحمات نخبگان دانشگاهی و اساتید و دانشجویان بوده و باید با ایجاد انگیزه‌های لازم و ارج نهادن به کارهای آن‌ها از کوچ کردن اساتید جوان جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ مسئولیت دانشکده فنی دانشگاه تبریز را برعهده داشتم. در آن زمان به دلیل کمبود خمپاره، کارگاه دانشکده فنی دانشگاه، پوسته خمپاره می‌زد اما الان کشورمان موشک نقطه زن می‌زند.

حسینی گفت: خواهشمندم تا در جمع سران سه قوا برای افزایش بودجه‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها و افزایش درآمد ناخالص ملی اقدام موثری انجام شده و ارتقای فناوری در کشور توسعه یابد.

پرویز آژیده، نماینده بسیج اساتید دانشگاه تبریز نیز در ادامه اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی، نقد مسئولان بسیار مشکل و نقد اربابشان، آمریکا نیز غیرممکن بود زیرا بود و نبود مسئولان کشور ما منوط به اراده آمریکا بود.

وی افزود: امروز به برکت خون شهدا و لطف الهی، کشور مستقلی هستیم که توکلمان بر خدا و سرمایه بزرگمان مردم است. برای رفع تنگاها، هم اندیشی و نقد و نقدپذیری از جایگاه بالایی برخوردار است.

وی در خصوص مرز انتقاد و انتقام، گفت: تبعیض، دلیل عمده اصلی نارضایتی‌ها است. مردم به حقانیت نظام و به ناحق بودن دشمنان آگاه هستند و علی رغم همه فشارها، کاستی‌ها و مشکلات معیشتی را با نجابت تحمل می‌کنند ولی تبعیض سم مهلکی است که تحمل را برای آن‌ها مشکل می‌سازد.

آژیده گفت: تقاضا داریم تا مسئولان قوای سه گانه بر رفع جلوه‌های مختلف تبعیض اهتمام کنند.

وی بر لزوم تحقق کامل دولت الکترونیک و تکریم ارباب رجوع تاکید کرد و افزود: با توجه به ضرورت ارتباط مناسب و هدفمند مسئولان با دانشگاه‌ها، حیف است که از این ظرفیت عظیم علمی استفاده همه جانبه به عمل نیاید. 

محمود تورچی، نماینده انجمن صنفی اساتید دانشگاه تبریز نیز در ادامه بر لزوم استقلال دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: دانشگاه محل تضارب آرا و بیان اندیشه‌ها و گفتمان علمی در همه حوزه‌ها است. در این راستا اساتید باید در ورود به مسائل دانشگاه و خارج از آن، آزادی داشته باشند مشروط به این‌که نباید نظام و ارکان آن را به چالش بکشند.

وی افزود: قانون همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی وزارت عتف با اساتید هم وظیفه خود در وزارت بهداشت توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده و به تایید شورای نگهبان رسید ولی بعد از ۱۰ ماه اجرای کامل آن از سوی برنامه و بودجه ۳۰ درصد حقوق‌ها تقلیل یافت.

وی با بیان این‌که اکنون اساتید وزارت عتف در نزدیک خط فقر زندگی می‌کنند، افزود: وزارت علوم اخیرا طرح تامین مسکن برای همه کارکنان دانشگاه را تصویب کرده که تقاضا داریم تا اگر مشکلی برسر راه اجرای آن وجود داشت، دستورات لازم را برای حل آن صادر کنید.

عرب احمدی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در ادامه گفت: ما دانشجویان، شخصیت ساده‌ زیست و تملق‌ ستیز حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را می‌ستاییم و اذعان می‌کنیم که حضور بی‌تکلف رئیس دستگاه قضا در جمع‌ها و اقشار مختلف مردمی، اقدامی قابل ستایش است.

وی، عفو معیاری تعداد قابل توجهی از محکومان و متهمان در اواخر سال گذشته و هم‌چنین مبارزه جدی با فساد درون قوه قضاییه که نمونه اخیر آن رسیدگی به پرونده یکی از مقامات ارشد قوه قضاییه بوده است را از جمله اقدامات ارزشمند و قابل تقدیر دستگاه قضا طی مدت اخیر دانست.

وی گفت: ما تاکید می‌کنیم که به هیچ وجه ممکن نباید کلام و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی زمین باقی بماند و همین جا با صدای بلند اعلام می‌کنیم «بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم بنگاه‌داری کنند». نباید شرایط به نحوی باشد که یک بانک خصوصی به تنهایی به میزان ۲۵ درصد پایه پولی کشور را افزایش دهد و ضرر این اقدام به مردم و نفع آن به عده‌ای محدود برسد.

عرب احمدی افزود: در شرایطی که دشمنان بیشترین هجمه‌ها را به قوه قضاییه وارد می‌کنند، اطلاع‌رسانی سریع و دقیق اقدامات و تبیین قوی دستاوردهای دستگاه‌ قضا در سطح جامعه، امری ضروری است.

وی از عملکرد رسانه‌ای قوه قضاییه انتقاد کرد.

علی احمدی، نماینده تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های آذربایجان شرقی نیز عدم نظارت کافی بر عملکرد قضات را یکی از حلقه‌های مفقوده در قوه قضاییه دانست و بر ضرورت تسریع در اجرای کامل سند تحول قضایی و هم‌چنین پرهیز از آفت‌های مربوط به آمارگرایی در عدلیه تاکید کرد.

وی افزود: خبر رسیدگی دستگاه قضا به پرونده فرزندان یکی از مقامات ارشد قوه قضاییه، نشان‌دهنده جدیت و قاطعیت مجموعه تحت مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در برخورد با فساد است و البته ضرورت دارد که اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص این خبر بیشتر باشد.

احمدی در ادامه ضمن انتقاد از سرنوشت نامعلوم طرح شفافیت، بر ضرورت برخورد با آن دسته از مسئولان و مدیران که دچار ترک فعل بوده و هستند، تاکید کرد و گفت: سوال ما این است که چرا مشکل آب شرب تبریز پس از گذشت بیش از ۵۰ روز از وعده استاندار، هنوز به طور کامل حل نشده است؟

ساناز احمدی‌پور، نماینده شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های تبریز نیز وضعیت نابسامان اقتصادی، عدم کسب درآمد در دوران تحصیل و هم‌چنین عدم اطمینان از شغل آینده در زمان دانشجویی را از جمله علل اصلی افزایش مهاجرت نخبگان از کشور عنوان کرد.

وی ضمن انتقاد از عدم ارتباط مناسب میان دانشگاه و بخش صنعت گفت: انتظار می‌رود قوانین اصولی و مستحکمی در راستای تحکیم ارتباط میان دانشگاه و بخش صنعت وضع شود.

علیرضا محمدی، نماینده تشکل انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت نیز به بیان برخی چالش‌های دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی نظیر مشکلات فضای فیزیکی و کمبود امکانات رفاهی پرداخت و بر ضرورت ساماندهی وضعیت جذب اساتید حق‌التدریسی و هیات علمی این دانشگاه تاکید کرد.

وی‌ در ادامه خواستار رسیدگی جدی دستگاه قضا به دخالت‌های برخی از مسئولان استانی در انتصابات مدیران و مقامات آذربایجان شرقی شد.

فاطمه حسین‌زاده، دانشجوی فقه و حقوق دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: ما دانشجویان خواهان این هستیم که همه مسئولان، از رویه رئیس قوه قضاییه در زمینه حضور در جمع‌های دانشجویی الگوبرداری کنند.

وی در ادامه خواستار اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان در راستای تسهیل رفت و آمد و عبور و مرور دانشجویان دانشگاه شهید مدنی به محل تحصیل خود شد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: انتظار ما دانشجویان این است که هر یک از قوای سه‌گانه به تحقق مقوله جامعه‌سازی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اهتمام ویژه داشته باشند و در همین راستا یکی از مطالبات جدی ما از قوه قضاییه این است که در راستای توسعه همکاری دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها با دانشجویان استعداد درخشان، اقدامات لازم و مقتضی را انجام دهد.

ندا عباس‌نژاد، نماینده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و سرپرست گروه جهادی شهید اجاقی نیز خواستار ابهام‌زدایی از پرونده‌های قضایی چهره‌های شناخته شده کشور در جریانات سال گذشته شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پخش سریال «آقای قاضی» از رسانه ملی، گفت: از پرمخاطب بودن سریال «آقای قاضی» مشخص شد که مردم نسبت به اینگونه آثار که باعث ارتقای آگاهی‌های حقوقی آن‌ها می‌شود استقبال می‌کنند و باید بگوییم که جای اینگونه مجموعه‌ها در رسانه ملی تاکنون بسیار خالی بوده است.

وی بر ضرورت ارتباط بهتر روسای دانشگاه‌ها با دانشجویان تاکید کرد و گفت: پروسه طولانی رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراها، مردم را دلسرد می‌کند و ضرورت دارد که دستگاه قضایی هرچه سریع‌تر راهکارهای عملیاتی خود را برای کاهش اطاله دادرسی اجرایی کند.

عباس نژاد هم‌چنین خواستار دسترسی دانشجویان به اطلاعات و داده‌های دستگاه قضا برای انجام تحقیقات و نگارش پایان‌نامه‌های دانشجویی شد و تصریح کرد: در مقوله‌ جذب و استخدام‌ قوه قضاییه نباید تفاوتی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی با فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌های کشور وجود داشته باشد.

سونیا فتاحی، نماینده دانشجویان دانشگاه تبریز نیز بر ضرورت تخصیص هرچه بیشتر امکانات رفاهی به دانشجویان غیر بومی دانشگاه‌های سراسر کشور تاکید کرد و گفت: با وجود آن‌که هر سال قیمت غذای دانشجویی با توجه به میزان تورم افزایش پیدا می‌کند اما شاهد هستیم که هر سال از کیفیت این غذا کاسته می‌شود و این در شرایطی است که اغلب دانشجویان هیچ گونه درآمدی ندارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد از شرایط خوابگاه دانشجویان دانشگاه تبریز پرداخت و این سوال را مطرح کرد که چند درصد از فرزندان مسئولان در شرایط سخت زندگی خوابگاهی، روزگار دانشجویی خود را می‌گذرانند.

سید آریا موسویان، نماینده دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز نیز با بیان این‌که برقراری عدالت آموزشی، اقتصادی و فرهنگی، مطالبه جدی دانشجویان از دستگاه قضا است، گفت: متاسفانه برخورد قوه قضاییه با قانون‌شکنان، چندان برای افکار عمومی جامعه اقناع کننده نیست.

وی با بیان این‌که مشکلاتی نظیر «گرانی مسکن»، «گرانی خودرو»، «سودهای غیرمتعارف بانک‌ها» و «تورم»، کام جوانان را تلخ کرده است، گفت: قوه قضاییه باید حرکت خود را در مسیر اجرای عدالت به صورت طوفنده و انقلابی به پیش ببرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه