English

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان:

۲۱ درصد حجم مخازن سدهای ۱۰ گانه آذربایجان شرقی پر است

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: به‌طور میانگین، ۲۱ درصد حجم سد‌های علویان، سهند، نهند، آیدوغموش، ستارخان، تاجیار، قلعه چای، زنوز، کردکندی و ارسباران پر شده و در حال حاضر بیشترین آب در سد سهند با ۶۷.۵۰ میلیون مترمکعب و کمترین آب در سد زنوز با ۲۳۰هزار مترمکعب وجود دارد.

۲۱ درصد حجم مخازن سدهای ۱۰ گانه آذربایجان شرقی پر است

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، یوسف غفارزاده در این زمینه اظهار کرد: میزان بارندگی در ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ۱۴۰۳) و همچنین میزان حجم جریان آب در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و بلندمدت کاهشی و میزان دما و تبخیر در استان صعودی است.

وی افزود: متوسط بارش در استان تا چهارم مهرماه سال آبی جاری ۳.۳ میلی‌متر ثبت شده که این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۵۰.۷ درصد و نسبت به بلندمدت ۸۱.۴ درصد کاهش داشته است این داده‌ها نشان‌دهنده این است که مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خانگی بسیار حائز اهمیت است و باید مراقب مصرف آب باشیم.

وی با بیان اینکه بیشترین بارش در پنج ایستگاه در سال جاری به ترتیب بستان‌آباد با ۱۶.۷ میلی‌متر، اهر با ۱۰ میلی‌متر، هریس با ۷.۲ میلی‌متر، سراب با ۶.۸ میلی‌متر و کلیبر با ۴.۸ میلی‌متر بوده، افزود: در ابتدای سال گذشته آبی در مهرماه میزان بارندگی در استان ۶.۷ میلیمتر و ۳.۴ میلیمتر بیشتر از متوسط بارش‌های امسال بود و در واقع بارندگی‌ها با ۵۰.۷ درصد کاهش آغاز شده است.

غفارزاده ادامه داد: در بلندمدت نیز متوسط بارندگی در آغاز سال آبی ۱۷.۷ میلی‌متر ثبت شده  که این رقم در مقایسه با بارندگی های سال آبی جدید ۱۴.۴ میلیمتر بیشتر بوده است.

وی اضافه کرد: در مدتی که از سال آبی جدید سپری شده بیشترین بارندگی در بستان آباد با ۱۶.۷ میلیمتر و کمترین بارندگی در ایستگاه‌های مرند، جلفا، میانه، ترکمن، هشترود، مراغه، بناب و عجب‌شیر با صفر میلی‌متر بوده است.

غفارزاده با بیان اینکه پرشدگی ۲ سد مرزی خداآفرین و ارس نیز در حال حاضر ۱۴ درصد است، گفت: سد ارس در حال حاضر ۲۲ درصد و سد خداآفرین ۹ درصد آب دارد.

وی ادامه داد: حجم کل در تراز نرمال این ۲ سد ۲ هزار و ۸۶۶ میلیون مترمکعب است، اما در حال حاضر ۴۱۳.۷ میلیون مترمکعب در پشت این سدها آب جمع شده است.

وی افزود: در سال آبی جاری نیز میزان آب ورودی به این ۲ سد ۲۳.۷ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته که ۳۶.۹ میلیون مترمکعب بود ۳۶ درصد و نسبت به بلندمدت ۱۰۰ درصد کمتر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی همچنین به افزایش دما و بالا رفتن میزان تبخیر و تهدید منابع آبی استان در نتیجه این افزایش، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ۶ ایستگاه دما و تبخیر سنجی در استان مشغول اندازه‌گیری دما و میزان تبخیر هستند.

غفارزاده ادامه داد: براساس گزارش‌هایی که از این ایستگاه‌های وصول‌شده متوسط دما در استان تا پایان شهریور ماه جاری ۱۲.۵ درجه سانتی‌گراد بوده که نسبت به سال آبی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰، ۰/۶درجه و نسبت به بلندمدت ۱.۳ درجه بیشتر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه