English

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران:

سالیانه سه هزار تن مس کاتد در مس سونگون آذربایجان شرقی تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، با اشاره به اینکه پروژه‌ی هیپ لیچینگ مجتمع مس سونگون از سال ۱۳۹۶ شروع به کار کرده، اظهار کرد: همکاران با تلاش شبانه روزی‌ حتی در زمستان بسیار سرد هم این پروژه را جلو بردند و هم اکنون آماده‌ی افتتاح است که برای آن، بیش از یکهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و سالیانه سه هزار تن مس کاتد برای اولین بار در آذربایجان شرقی تولید می‌شود که یکی از آرزوهای دیرین این استان است.

سالیانه سه هزار تن مس کاتد در مس سونگون آذربایجان شرقی تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی،  علی رستمی در نشست هم اندیشی مدیران و فعالان بازار سرمایه درباره ظرفیت‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه معدن مس سونگون آذربایجان شرقی امروز با اکتشافاتی که دارد بزرگترین معدن مس منطقه اقتصادی منا شده است، خاطرنشان کرد: در غرب آسیا و شمال آفریقا معدنی به بزرگی معدن مس سونگون با ظرفیت کشف شده نداریم به گونه‌ای که بیش از پنج میلیارد تن ماده‌ی معدنی با اعیار خوب در شرکت ملی مس ایران به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: به واسطه‌ی این معدن و اکتشافاتی که سال قبل انجام گرفته شد، بیش از دو میلیارد تن به کشفیات ملی مس اضافه شده و شرکت ملی مس ایران را از رتبه هفت جهانی به پنج جهانی ارتقا داد.

وی افزود: این معدن با داشتن ۵۴ میلیون تن مس محتوا در معادن که قبلا بزرگترین معدن، معدن سر چشمه بود ولی امروز با اکتشافاتی که انجام می‌گیرد معدن مس سونگون به عنوان بزرگترین معدن شناخته شده و طی یک سال گذشته کشفیات خوبی از آن انجام گرفته شده است.

رستمی با اشاره به اینکه امسال شرکت ملی مس در ۵۱ امین سال تاسیس خود قرار دارد، گفت: در سال ۱۳۶۱ سوم خرداد ماه مصادف با روز آزاد سازی خرمشهر اولین مس آند در ایران تولید شد، آند تولیدی در دو جبهه به دهن استکبار یاوه‌گو مشت محکمی زد، اولین مورد آزادسازی خرمشهر در جنگ تحمیلی و دومین مورد در حوزه‌ی اقتصادی بوده که این رویداد مهم در شرکت ملی مس اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: در سال گذشته، ۲۸۵ هزار تن مس کاتد در کشور تولید شده است، این در حالی است که در سال ۱۳۶۱، ۱۵۰ هزار تن کاتد تولید شده بود که نسبت به ۴۰سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش ظرفیت داشته و اکنون به ۳۰۰هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: در طول یک دهه‌ی گذشته یعنی از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۱، مس کاتد تولید شده از ۲۳۵ هزار تن به ۳۰۰هزار تن رسیده است که این نشان می‌دهد که در طول این مدت حتی نتوانسته‌ایم ۱۰۰هزار تن به تولید شرکت مس اضافه کنیم.

وی معدن مس سونگون را صنعت با حاشیه سود بالا، اکتشاف مواد معدنی ارزشمند، سازگار با محیط زیست و کم مصرف در انرژی عنوان کرد.

وی به برخی از برنامه‌های شرکت ملی مس ایران اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گرفته تا سال ۱۴۰۶، مس کاتد تولیدی به یک میلیون تن ارتقا پیدا کند یعنی نزدیک به سه برابر افزایش تولید داشته باشد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: مقرر شده صادرات تولید مس را از یک و شش دهم به بیش از ۱۰میلیارد دلار و سود خالص پنج میلیارد دلار برسانیم، اکنون در شرکت ملی مس ایران ۱۸ هزار نفر به صورت قراردادی و ۱۲هزار نیروی پیمانی مشغول به کار هستند که امیدواریم این تعداد اشتغال زایی را به ۸۰ هزار نفر برسانیم که برای تحقق این برنامه‌ها به ۱۵میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

وی با اشاره به اینکه تنها در هفت درصد زمین‌ها اکتشاف صورت گرفته، اظهار کرد: ما روی یکی از کمربندهای اصلی مس جهان قرار داریم و با اکتشاف هفت درصد از زمین‌ها به رتبه‌ی پنج جهانی رسیده‌ایم اکنون اگر بتوانیم ۳۰درصد اکتشاف روی زمین‌ها انجام دهیم این رتبه به رتبه‌ی دو دنیا ارتقا پیدا می‌کند.

رستمی با بیان اینکه این اکتشافات در آذربایجان شرقی از هفت درصد هم کمتر است، خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰، در این استان ۲۰هزار متر حفاری و در سال ۱۴۰۱، ۳۴ هزار متر اکتشاف صورت گرفته که اکنون ۱۰۰هزار متر حفاری اکتشافی نیز باید انجام گیرد برای این مقدار پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است.

وی افزود: ما در هفت معدن، ‌غیر از معدن سونگون دستور اکتشاف داریم و بیش از ۱۲۰هزار متر حفاری اکتشافی خواهیم داشت که رهبر معظم انقلاب نیز به ما دستور اجرای توسعه اکتشافات را داده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه