English

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی خبرداد:

افتتاح ۹۳۵۰ میلیارد پروژه آبی همزمان با هفته دولت در آذربایجان شرقی/انتقال آب ارس به تبریز تا ۴ سال آینده

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از افتتاح ۹۳۵۰ میلیارد پروژه آبی در این استان خبرداد و گفت: انتقال آب ارس به تبریز،جزو بزرگترین و مهمترین پروژه‌های عمرانی آذربایجان است.

افتتاح ۹۳۵۰ میلیارد پروژه آبی همزمان با هفته دولت در آذربایجان شرقی/انتقال آب ارس به تبریز تا ۴ سال آینده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، یوسف غفارزاده مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به اینکه شش طرح عمران آبی با اعتبار ۹ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: این طرح ها شامل بهره برداری از ۵۰۰ هکتار از شبکه آبیاری اراضی بهبود سد قلعه چای با ۸۱۰ میلیارد ریال اعتبار، آب اندازی ۵۰۰ هکتار از شبکه پایاب سد آیدوغموش با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال، مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال، سیستم حفاظت هوشمند تاسیسات آبرسانی با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال، جایگزینی ۲۶.۵ کیلومتر خط لوله  ۲۰۰۰ فولادی جایگزین به جای خط لوله فرسوده بتنی بین مخزن ۴و ۵ و اتصال به خط اصلی با اعتباری بالغ بر ۷۵۰۰ میلیارد ریال و بهره برداری از ساختمان بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبرسانی تبریز با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال، است.

وی افزود: شبکه آیدوغموش جزو طرح هایی است که با عنایت ویژه وزارت نیرو به عنوان طرح های اولویت دار تعیین شده و چهار پروژه نیز مربوط به خط آبرسانی تبریز هستند.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی ایجاد اشتغال برای۵۰۰ نفر در شبکه آیدوغموش، ۱۲۰ نفر در پروژه های خط آبرسانی و۲۵۰ نفر در سد قلعه چای را از اهداف این طرح ها اعلام کرد و افزود: همزمان با آب اندازی ۵۰۰ هکتار از اراضی شبکه آیدوغموش، عملیات اجرایی ۸۰۰ هکتار از اراضی شبکه پایاب نیز در واحد عمرانی داشکسن توسط سرمایه گذار بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

وی در خصوص شبکه قلعه چای اضافه کرد: این طرح جزو پروژه های مهم ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده و برای اجرای آن از اعتبارات ملی استانی و اعتبارات ستاداحیای دریاچه ارومیه، ماده ۱۷ مدیریت بحران و سایر منابع تاکنون ۸۱۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل مابقی شبکه  پایاب سد قلعه چای ۷۸۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز خواهد بود که پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، کل شبکه ۷۳۰۰ هکتاری قلعه چای تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل و به بهره برداری برسد.

غفارزاده، میزان مصرف آب در بخش‌های مختلف را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ۸۹ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و حدود ۸ درصد در بخش شرب و خانگی و ۳ درصد در حوزه صنعت مصرف می‌شود.

وی انتقال آب ارس به تبریز را جزو بزرگترین و مهمترین پروژه‌های عمرانی آذربایجان دانست و افزود: این خط انتقال، آب جمعیت ۳.۵ میلیون نفری استان را تامین می کند و صنایع و کشاورزی هم از این آب استفاده کرده و ۱۰۰ میلیون متر مکعب هم حق آبه دریاچه ارومیه اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، با بیان اینکه تولید و توزیع آب در این استان سر به سر است، خاطرنشان کرد: کوچکترین وقفه در توزیع آب و یا افزایش مصرف آب می‌تواند موجب قطعی آب شود، لذا اتمام پروژه انتقال آب ارس می‌تواند نیاز ۲۵ سال آینده را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه روند پروژه انتقال آب ارس از سال ۹۲ رسمیت یافته است، تصریح کرد: در چند سال اخیر به دلیل تحریم، امکان حضور سرمایه‌گذار خارجی فراهم نشد ولی اخیرا با پیگیری استاندار، این پروژه به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده است که امیدوارم سریعا آغاز شده و به موقع اتمام برسد.

غفارزاده رقم پیش‌بینی شده اجرای این خط انتقال و تصفیه‌خانه‌های ارس تا تبریز را ۴۳۵ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این پروژه با ۴۰۶ میلیون دلار به قرارگاه خاتم واگذار شد که امیدوارم این طرح در ۴ سال به اتمام برسد و شرط آن، تخصیص به موقع اعتبارات آن است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مقایسه دریاچه وان و ارومیه و دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه که فاصله کمی با دریاچه وان دارد، ابراز داشت: میانگین عمق دریاچه وان، بیش از ۱۹۰ متر میانگین است ولی بالاترین عمق دریاچه ارومیه حداکثر ۶ متر است که با افزایش تبخیر، سطح بیشتری به خشکی تبدیل می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ارتفاع دریاچه وان ۴۰۰ متر بالاتر از سطح دریاچه ارومیه است، ابراز داشت: میانگین دما هم ۵ درجه کمتر از ارومیه است و این یعنی حدود یک دوم تبخیر کمتر است، ضمن اینکه دریاچه وان، آب شیرین بوده و دریاچه ارومیه هم آب شور است که در میزان تبخیر بسیار موثر است.

وی علاوه بر تغییرات آب و هوایی، افزایش جمعیت و مصرف بیشتر حوضه آبریز دریاچه ارومیه را عامل خشکی دریاچه عنوان کرد و افزود: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مصرف آب شرب و توسعه کشاورزی رشد بی‌رویه داشت و باید تدبیر جدی داشت که برخی برنامه‌ها نیز در این بخش اجرایی شده و کشت جایگزین و... باید ادامه یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه