English

شهردار تبریز:

لاله باغی، پایلوت ایجاد پارک‌های کشاورزی در تبریز است

شهردار تبریز از تبدیل پارک «لاله باغی» به‌عنوان پایلوت و نمونه‌ای برای ایجاد «آگری کالچر پارک» یا پارک‌های کشاورزی درون‌شهری خبر داد.

لاله باغی، پایلوت ایجاد پارک‌های کشاورزی در تبریز است

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، عباس رنجبر در آیین بهره برداری از پارک لاله باغی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: این منطقه به سبب دارا بودن خاک حاصل خیز و مناسب و اتصال به باغات لاله از بهترین نقاط تبریز برای کشاورزی محسوب می‌شود که در راستای فرهنگ سازی و تبیین برنامه‌های ارائه شده در خصوص ایجاد پارک‌های کشاورزی، پایلوت راه اندازی این ایده تعیین شده است.

رنجبر، این اقدام را رویکردی جدید در تبریز عنوان کرد و افزود: پارک‌های کشاورزی پیش از این در کشورهای مختلف ایجاد شده و این نخستین تجربه تبریز در این زمینه است و امیدوارم روزی فرا رسد که در پارک بزرگ تبریز، باغ‌های کشاوزی ۴۰۰ هکتاری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه امیدوارم این نمونه به ما اجازه دهد باغات لاله را به طور شایسته‌ای حفظ کنیم، گفت: شهرداری تبریز ۶۵ هزار متر مربع زمین دارد که به دلیل منفک بودن و پراکندگی به این پارک الحاق نشد که امیدوارم در آینده شاهد تبدیل آن ۶۵ هزار متر مربع نیز به باغات کشاورزی درون شهری باشیم.

شهردار تبریز ادامه داد: در تلاش هستیم یک نمونه خاص در اینجا ایجاد شود به‌صورتی که دو دیدگاه مد نظر قرار گرفته تا درختان میوه، کشت سبزی و گیاهانی که پیش از این اسم آنها در باغات لاله شنیده می‌شد، ایجاد شوند به طوری که درختان میوه کاشته شده و زمین‌های بین آن برای کاشت سبزیجات مورد استفاده قرار گیرد.

رنجبر با دعوت از شهروندان برای اجاره این زمین‌های کشاورزی گفت: از مردم عزیز منطقه دعوت می‌کنم کسانی که علاقمند این موضوع هستند به شهرداری منطقه هفت مراجعه کرده و مساحتی از این باغ را اجاره کرده و محصولات مورد نظر خود را کاشت کنند.

وی با اشاره به تامین آب برای کشاورزی در این پارک توسط شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: برای شهروندان علاقمند کار اقتصادی ایجاد می‌شود و فضای سبز این نقطه را تقدیم اهالی منطقه و شهروندانی ساکن در منطقه هفت می‌کنیم.

شهردار تبریز با قدردانی از شهردار منطقه هفت و کسانی که در این پروژه مشارکت داشته‌اند، گفت: این پارک می‌تواند در کنار کارکرد تامین اکسیژن و نقطه‌ای تفریحی برای اهالی منطقه، نقش اقتصادی نیز داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز نیز در این آیین گفت: احداث و احیای باغات لاله به‌عنوان اولین پارک کشاورزی شهری در تبریز نشان از همت شهرداری تبریز در راستای احیا و حفظ باغشهر تبریز دارد.

روح الله رشیدی بیان کرد: باغات لاله جز هویت اصلی تبریز است که متاسفانه با بی‌مهری‌های چند دهه قبل از بین رفته و جای آن را ساختمان‌های چندین طبقه بتنی گرفته است که خوشبختانه امروز به همت شهرداری تبریز و به‌ویژه منطقه هفت، بخش باقیمانده آن حفظ و تبدیل به باغ کشاورزی شد که البته قسمتی از این باغات نیز قبلا تغییر کاربردی داده شده بود، پس از تملک در این طرح به باغات اضافه شد.  

رشیدی با اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب محیط زیست تبریز افزود: تبریز زمانی نه چندان دور به باغشهر ایران مشهور بود که امروزه جز نام، چیزی از آن برجا نمانده است و البته اطراف تبریز نیز اوضاع مساعدی ندارند.

وی ادامه داد: دریاچه اورمیه در حال خشک شدن است و رودهایی که از سمت دامنه سهند به طرف جلگه تبریز در حرکت بود خشک و یا فقط در ایام معدودی از سال آب دارند.

وی در پایان تاکید کرد: سعی ما بر این خواهد شد روند تخریب باغات باقیمانده جلوگیری کرده و دوباره احیا و توسعه داده شود که حتی از تبدیل باغات به پارک نیز جلوگیری خواهیم کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه