English

آبگیری ۱۰ سد تا پایان امسال

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: تا پایان امسال ۱۰ سد آبگیری و ۶ سد دیگر افتتاح می شود.

آبگیری ۱۰ سد تا پایان امسال

به گزارش خبرگزاری موج، محمد حاج رسولی ها در نشست خبری با اشاره به اینکه از ابتدای برنامه پنجم توسعه تاکنون ۴۴ سد افتتاح شده است ، افزود: حجم مخزن این تعداد سد ۱۲ میلیارد و ۳۳۴ میلیون مترمکعب بوده است.

وی گفت: با توجه به اینکه امسال آخرین سال برنامه پنجم توسعه است به این ترتیب مجموع سدهایی که در این برنامه به بهره برداری می رسد ۵۰ سد خواهد بود که ظرفیت آنها ۱۳ میلیارد و ۲۷۸ میلیون متر مکعب است.
حاج رسولی ها با اشاره به کمبود منابع مالی در سالهای اخیر گفت: اگر این طرحها اولویت بندی نمی شد قادر به افتتاح و بهره برداری آنها نبودیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه ۱۳۰ سد در حال ساخت داریم، افزود: بر روی ۹۰ سد تمرکز کردیم که به بهره برداری برسانیم که از این تعداد ۶۰ سد برای تامین آب شرب مناطق مختلف و بقیه طرحها در دست بازنگری است.
وی افزود: تعدادی از این سدها قرار است در طرح بازنگری، کوچک یا در ساخت آنها بازنگری شود و تعدادی هم مسائل زیست محیطی و فنی دارد که باید بررسی شود و ساخت تعدادی از این سدها در حوزه دریاچه ارومیه راکد شده است.
حاج رسولی ها ابراز امیدواری کرد ۹۰ سد در طول برنامه ششم توسعه به بهره برداری برسد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه در طول برنامه پنجم توسعه ساخت هیچ سد جدیدی راشروع نکردیم، گفت: در آبرسانی شهرها سیاست انقباضی پیش نگرفتیم در حالی که معتقدم می توانیم طرحها را اولویت بندی کنیم.
وی تاکید کرد: الان ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در بخش آب بدهی طرحهای نیمه تمام را داریم که با اولویت بندی می توانیم آنها را به نتیجه برسانیم.
حاج رسولی ها گفت: ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی قرار است امسال به بخش آب اختصاص یابد که این رقم پارسال ۵ هزار میلیارد تومان بود و ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه در موضوع جذب اعتبار محدودیت نداریم، گفت: این ارقام برای ساخت سد و شبکه آبرسانی هزینه خواهد شد.
وی تصریح کرد: از کل طرحهای اولویت دار در بخش آب ۴۰ طرح در اولویت نخست شناسایی شده است و ۵۰ طرح دیگر نیز در اولویت دوم قرار دارد.
انسداد ۱۴ هزار و ۸۴۷ حلقه چاه غیر مجاز
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ساماندهی و انسداد چاه‌های غیرمجاز در کشور گفت: تعداد چاه‌های غیرمجاز مسدود شده در دولت‌های قبل ۱۸ هزار و ۲۶۷ حلقه بوده است، در حالی که این رقم در دولت یازدهم ۱۴ هزار و ۸۴۷ حلقه چاه بوده است.
محمد حاج‌رسولیها در ادامه نشست خبری امروز تصریح کرد: تعداد کل کنتورهای نصب شده هوشمند بر روی چاه‌ها ۵۷ هزار و ۲۵۸ عدد بوده که از این میزان ۴۰ هزار و ۴۱۵ عدد مربوط به دولت یازدهم بوده است.
وی افزود: بیش از ۳۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد و متاسفانه چاه‌های غیرمجاز از جمله معضلات اساسی کشور است؛ چنانچه زودتر این مسأله کنترل نشود طی ۲۰ سال آینده پهنه فلات ایران زمین با آسیب‌های جدی مواجه خواهد شد.
حاج‌رسولی‌ها افزود: هم‌اکنون ما در ۴ سد بزرگ زاینده‌رود، درودزن، ملاصدرا و دوستی که تامین‌کننده آب کلانشهرهاست، با مشکل کم‌آبی روبرو هستیم و امیدوراریم با اجرای برنامه‌های متعدد این مشکل را حل کنیم.
وی در باره طرح تعادل بخش ابهای زیر زمینی نیز گفت: پارسال بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتند که ۴۳ درصد ان تخصیص یافت و برای این طرح در سال جاری ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که تا امروز هیچ تخصیصی نداشتیم.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر