English

کشف گورهای سردابه ای در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از کشف گورهای سردابه ای دررشت خبر داد.

کشف گورهای سردابه ای در گیلان
به گزارش خبرگزاری موج گیلان

، ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، امروز از کشف گورهای سردابه ای در رشت خبر داد و گفت: هنگام عملیات خاکبرداری در بافت تاریخی رشت (با نظارت پرسنل یگان حفاظت) سازه جناقی شکلی رویت شد که کار بی درنگ متوقف و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: آنچه مشخص است سازه بصورت طاقی جناقی بوده و با ادامه بررسی سازه، فضایی مستطیل آشکار می‌شود؛ در ادامه کاوش فضای داخلی و با توجه به محتویات داخل گورها، احتمال سوخته شدن بعضی از استخوان‌ها وجود دارد.
جهانی تصریح کرد: وجود خاکستر و ذغال در داخل یکی از این سردابه‌ها نشان دهنده این است که این گورها متعلق به افرادی است که بر اثر بیماری طاعون، وبا و یا بیماری غیر قابل درمان دیگری که بر اساس متون تاریخی، از جمله بیماری‌های واگیردار بوده، فوت کرده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: مستندات موجود در محوطه، حکایت از آن دارد که احتمالا بیماری نادری در شهر همه گیر شده و بعد از فوت افراد برای اینکه بیماری به دیگران سرایت نکند، اسکلت‌های انسانی را همراه با لوازم شخصی‌شان در داخل گور قرار دادند.

جهانی ادامه داد: دهانه ورودی گور های یادشده را کاملا مسدود کردند تا جایی ‌که دسترسی به داخل گور غیرممکن شود.

وی هرگونه اظهار نظر قطعی را، به کاوش‌های باستان‌شناسی منوط دانست و گفت: با اخذ مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی امید است به ابهامات و سئوالات مطروحه این اتفاق نادر پاسخ داده شود.
وی تاکید کرد: عملیات عمرانی پروژه در محدوده مذکور تا روشن شدن موضوع متوقف شده است.
بیش از پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر