English

پیام های تسلیت به مناسبت درگذشت محمد سرور رجایی

نهادها و اشخاص مختلفی با انتشار پیام یا یادداشتی درگذشت محمد سرور رجایی شاعر، نویسنده و روزنامه نگار افغانستانی را تسلیت گفتند.

پیام های تسلیت به مناسبت درگذشت محمد سرور رجایی

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری موج، محمد سرور رجایی، شاعر و نویسنده برجسته فارسی زبان معاصر در سال ۱۳۴۸ در کابل به دنیا آمد و از سال ۱۳۷۳ به ایران مهاجرت کرد. وی مدیریت خانه ادبیات افغانستان و مدیریت دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری را بر عهده داشت.

 این ادیب فرهیخته از مدتی پیش به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان میلاد تهران بستری شد متاسفانه  صبح روز پنجشنبه هفتم مرداد ۱۴۰۰ درگذشت.

نهادها و اشخاص مختلفی با انتشار پیام یا یادداشتی درگذشت محمد سرور رجایی شاعر، نویسنده و روزنامه نگار افغانستانی را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پی درگذشت محمدسرور رجایی

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پی درگذشت هنرمند اهل قلم محمد سرور رجایی که به علت بیماری کرونا جان خود را از دست داد پیام تسلیتی صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است: 

« بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ﴿۱۵۶﴾ أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ ﴿۱۵۷﴾

محمد سرور رجایی، بزرگمرد مهربان و گرمخو، همیشه لبخند بر لب، اما دشمن‌شناس و سخت‌کوش، با قلمی روان و صاحب رسالت؛ خستگی ناپذیر بود و بصیرت انقلابی‌اش بر سایر وجوهش سایه می‌انداخت.

امروز در روز "عید الله الاکبر"، عید سعید غدیر که عید بزرگ مسلمانان و عید عزیز هر دو ملت ایران و افغانستان است، استاد محمد سرور رجایی بزرگ به دیدار حق شتافت و ان‌شاءالله میهمان مولای متقیان، امیرالمؤمنین علیه‌السلام گشت.

او که به درستی شیطنت ابلیسانی را که دوستی و پیوند عمیق میان دو ملت سلحشور را برنمی‌تافتند می‌شناخت، با آثار مؤثر و مستند خود، راهی را آغاز کرد که در پیروی از خط مجاهدت‌های خمینی‌خواهان و انقلاب دوستان عالم، سهم مهمی از تبلیغ این راه روشن را در میان مردم صبور و مجاهد افغانستان پیدا کرد.

اینجانب، ضمن عرض تسلیت به خانواده گرامی آن عزیز سفر کرده و همه مجاهدین و هنرمندان اسلام‌خواه انقلابی افغانستانی و ایرانی، از درگاه پروردگار متعال، برای روح آن عزیز علو درجات و میهمانی بر خوان پرنعمت امیرالمؤمنین (ع) را مسألت می‌کنم.

محمد قمی

۷ مرداد ماه ۱۴۰۰ هجری شمسی

۱۸ ذی‌الحجة‌الحرام ۱۴۴۲ هجری قمری

مصادف با عید سعید غدیر»

 

خانه کتاب: «رجایی» عمرش را صرف تقویت گفت‌وگوی ملت ایران و افغانستان کرد

به گزارش خبرگزاری خانه کتاب و ادبیات ایران در پیامی، درگذشت محمد سرور رجایی شاعر، نویسنده و روزنامه نگار افغانستانی را تسلیت گفت. این پیام به این شرح است:

«خبر درگذشت محمد سرور رجایی شاعر، نویسنده و روزنامه نگار بر اثر کرونا، جامعه فرهنگی و ادبی ایران و افغانستان را سوگوار کرد.

محمد سرور رجایی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه‌نگار اهل افغانستان از ادیبان خستگی‌ناپذیری بود که سال‌ها برای گسترش زبان فارسی و روابط فرهنگی ایران و افغانستان تلاش کرد. خدمات و آثار ارزشمند او در حوزه‌های ادبیات، ایثار و مقاومت به یادگار خواهد ماند و نامش را در تاریخ فرهنگ ایران‌زمین زنده نگاه خواهد داشت.

خانه کتاب و ادبیات ایران درگذشت محمد سرور رجایی را که عمرش را در راستای تقویت گفت‌وگوی میان دو ملت ایران و افغانستان گذاشت، به بازماندگان آن مرحوم و اهالی فرهنگ و ادب ایران و افغانستان تسلیت می‌گوید.»

پیام تسلیت رییس حوزه هنری در پی درگذشت محمد سرور رجایی

در پی درگذشت محمد سرور رجایی شاعر و پژوهشگر افغانستانی مقیم ایران، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی پیام تسلیتی صادر کرد. این پیام به شرح ذیل است:

«إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر درگذشت نویسنده، پژوهشگر، شاعر و ادیب توانا، فخر افغانستان و ایران، آقای محمدسرور رجایی، خانواده بزرگ و سترگ فرهنگ و هنر فارسی را عمیقاً متأثر کرد.

او میان‌دار جریان شاعران عزیز افغانستانی بود که ایران، مفتخر به میزبانی و خادمی آن‌ها است.

تلاش‌های موثر، بی شائبه و شبانه‌روزی استاد رجایی در حوزه هنری انقلاب اسلامی، سرچشمه خیرات و برکات بسیاری است که حتی بعد از رحلتش تداوم خواهد داشت. یقیناً فقدانش ثلمۀ بزرگی است.

از عمق جان رحلت برادر بزرگ و عزیز، محمدسرور رجایی را به عموم مردم افغانستان، جامعه فرهنگ و هنر ایران سرافراز، همه علاقمندان زبان و ادبیات فارسی و خانواده محترم و مجاهدش تسلیت عرض می‌کنم.

محمدمهدی دادمان»

پیام تسلیت دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی

پیام علیرضا مختارپور ، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به مناسبت درگذشت محمدسرور رجایی به شرح زیر منتشر شد:

«هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق.

انّالله و انّا الیه راجعون.

محمّد سرور رجایی، شاعر،روزنامه‌نگار و نویسنده متعهّد و مردمی افغانستانی متولد ۱۳۴۸ در کابل، که از سال ۱۳۶۳ به فعالیت‌های فرهنگی گسترده اقدام کرده بود، سحرگاه امروز -عید سعید غدیر -دنیای فانی را رها کرد و به عالم باقی شتافت.

وی که از سال ۱۳۷۳ در ایران زندگی می‌کرد مؤسّس خانهٔ ادبیات افغانستان و خالق آثار با ارزش متعدّدی بوده است.

در ماه‌های اخیر و قبل از بیماری آن عزیز، در جلساتی در حال برنامه‌ریزی چند طرح فرهنگی به مدیریت ایشان بودیم که متأسفانه دست تقدیر، تدبیرمان را به هم زد و آن عزیز را از جامعه فرهنگ و ادب ایران و افغانستان گرفت.

مدّتی پیش نیمی از کتاب «گرگ‌های مهربان کوه تخت» اثر ایشان را در همین صفحه (صفحه اینستاگرام علیرضا مختارپور) خواندم و به اصرار حقیر، ایشان نیمهٔ دوّم کتاب را با صدای خویش برای کودکان و نوجوانان خواند که در همین صفحه منتشر شد. از خدای متعال رحمت الهی و هم‌جواری آن نویسنده ارجمند را با امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام) مسألت دارم.

پیام تسلیت مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران

مصطفی راضی جلالی ، مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران نیز درگذشت این شاعر، نویسنده و روزنامه نگار افغانستانی را تسلیت گفت. متن پیام او به شرح زیر است:

«درگذشت شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار فروتن، همزبان اهل افغانستان، جامعه ادبی ایران را در اندوه فروبرد.

زنده‌یاد محمد سرور رجایی، دوست و برادری است که سال‌ها دل مهربان و پای پویای خود را در تحکیم پیوندهای برادری میان نویسندگان و شاعران ایران و افغانستان به خدمت گرفته بود.

او که به گفته بسیاری از اهالی شعر و ادبیات «انسانی خودآموخته و پویا» بود، برای گسترش فرهنگ و زبان فارسی، همواره با پای پیاده از این محفل ایرانی به آن کانون افغانستانی در رفت و آمد بود تا اسباب دوستی و برادری را میان اندیشه ورزان دو کشور مستحکم‌تر کند.

‌محمدسرور ‌در تمام سال‌های فعالیت ادبی دست از خواندن، نوشتن و پژوهش برنداشت. چنان که تألیف و انتشار کتاب خاطرات رزمندگان افغانستانی از جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه میهن‌مان را می‌توان از فضائل نوشتاری او دانست.

ضایعه درگذشت زنده یاد محمدسرور رجایی را به خانواده گرامی ایشان و اهالی فرهنگ و ادبیات اقلیم فارسی به ویژه به برادران و خواهران شاعر و نویسنده افغانستانی تسلیت گفته و برای آن عزیز ازدست‌رفته آرزوی آمرزش الهی می‌کنم.

روان‌اش شاد و جایگاه‌اش بهشت.»

پیام تسلیت مجمع ناشران انقلاب اسلامی

مجمع ناشران انقلاب اسلامی هم به خبر درگذشت محمد سرور رجایی واکنش نشان داد در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت. متن این پیام بدین شرح است:

«با خبر شدیم در روز عید سعید غدیر برادر ارجمند جناب آقای محمدسرور رجایی، شاعر خوب افغانستان، بر اثر کرونا دعوت حق را لبیک گفتند.

مجمع ناشران انقلاب اسلامی این ضایعه را به خانواده و بازماندگان ایشان تسلیت می‌گوید. از خداوند متعال علو درجات برای آن مرحوم و صبر و شکیبایی برای بازماندگان مسئلت داریم.»

جلیلی: گزافه نیست اگر «محمدسرور رجایی» را آوینی افغانستان بنامیم

وحید جلیلی  هم پس از انتشار خبر فوت شاعر افغانستانی دست به قلم شده و در توصیف این شاعر یادداشتی منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»

برادر نازنینم محمدسرور رجایی دنیا را وداع گفت. در طول نزدیک به بیست سال آشنایی، چیزی جز صفا و صداقت و همت و آرمانخواهی از او ندیدم. حضور شیرین و الهام بخش او در میان فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی یادآور پیوندهای عمیق ملتی بود که خط‌کشی‌های استعماری، آنها را از هم جدا خواسته و ساخته است. ‌‌

ظهرها که در حسینیه هنر به امامت می‌ایستاد، انگار زیر نگاه حضرت ربوبی صف کشیده بودیم که از جمله، پیوند تاریخی و فرهنگی‌مان را با هم و با ملکوت تازه کنیم.

غریب بود و آشناتر از بسیاری مدعیان، به فرهنگ اسلامی و انقلابی. تلاش بی ادعا ومؤمنانه‌اش برای ثبت خاطرات رزمندگان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس و شهدای ایرانیِ جهاد افغانستان، کار ممتازی است که هرچه بگذرد، قدرش بیشتر شناخته خواهد شد.‌‌

از روزنامه‌نگاری و پژوهش و تاریخ شفاهی تا نویسندگی و فیلمسازی در کارنامه‌اش هست و عمدتا در موضوعات بدیع و بکری که پیش از او کمتر کسی به فکرشان بود.‌‌

در عین تواضع و بی‌ادعایی، بر خلاف بسیاری از ما مدعیان، بود و نبودش فرق داشت.‌‌

در قصه مردم فارسی زبان منطقه؛ حالا او «یکی بود»ی است سرشار از خاطراتِ الهام‌بخشِ شهیدان؛ و «یکی نبود»ی حسرت‌بار و دریغ‌انگیز از همت شاهدان و راویان. ‌‌

گزافه نیست اگر این راوی مخلصِ شهدای غریب را، از حیثِ فعالیت‌ها و دغدغه‌های روایت فتحی‌اش؛ آوینی افغانستان بنامیم.‌‌

سرفصل‌هایی که او با کار مخلصانه و پیگیرِ خود در ادبیات دفاع مقدس و مطالعات بین‌الملل انقلاب اسلامی گشوده است، منحصر به فرد است و رهرو می‌طلبد.‌‌

مصیبت سنگین فقدان وجود نازنینش، مرهمی بهتر از پیگیری دغدغه‌های مبارکش و در اهتزاز نگه داشتن پرچمی که او برافراشت، ندارد. ‌‌

به حق روز عزیز غدیر، ان‌شاءالله نامش در زمره موالیان صادق امیرمومنان علیه السلام، ثبت شود و با دوستان غریب شهیدش خصوصا شهید دکترموسوی گردیزی که به زودی خاطراتش به روایتِ رجایی عزیز منتشر خواهد شد؛ محشور باشد.‌‌

خدا در این داغ تلخ، به ما صبر بدهد و به خانواده گرانقدر و همراه  و صبورش بیشتر.‌‌

غفرالله له و لنا.‌»

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه