English

رونمایی از نگین غرب ایران؛

نمایشگاه اورامانات؛ دامان آسمان به صورت مجازی در اختیار علاقمندان قرار گرفت

نمایشگاه اورامانات؛ دامان آسمان با عکس هایی از سی و پنج عکاس در گالری مجازی یونسکو برپا شد.

نمایشگاه اورامانات؛ دامان آسمان به صورت مجازی در اختیار علاقمندان قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری موج، شامگاه ۲ آبان‌ماه 1399، نمایشگاه مجازی «اورامان؛ دامان آسمان» با اجرای عبدالمهدی مستکین در صفحه اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو- ایران به صورت زنده افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الله ایوبی دبیرکل این کمیسیون انگیزه شکل گیری و برپایی این نمایشگاه را ثبت جهانی اورامانات دانست و آن را مشابه آنچه برای جنگل های هیرکانی رخ داد قلمداد کرد.

وی در ادامه از همه کسانی که در برپایی این نمایشگاه یاری رساندند تشکر کرد و از شگفت زده شدن نماینده مصری یونسکو از زیبائی های اورامانات هم سخن گفت.

کرمانشاه سرزمین گنج‌های پنهان فرهنگی و هنری است

در ادامه مهدی عبدالمالکی معاون فرهنگی شهردار کرمانشاه گفت: اورامانات نگینی از غرب ایران است و اصالتش به تاریخ ایران برمی‌گردد. ما این افتخار را داریم که امروز معرف این قسمت پرافتخار باشیم. این منطقه شامل ۷ شهرستان است و ۵۰۰ روستا در این پهنه جغرافیایی وجود دارد.

وی افزود: بنابراین یکی از متراکم‌ترین پهنه‌ها را تشکیل داده است و اندیشه‌ای در ترکیب فیزیکی این روستاها قابل رویت است چون ۵۰ روستا معماری پلکانی دارند به‌طوری‌که پاوه مشهور به شهر هزار ماسوله است ضمن اینکه انسان‌ها در اینجا ارتباط بصری خوبی می‌گیرند و هنرمندان به زیبایی این وجوه را نشان داده‌اند. امیدوارم کرونا هرچه زودتر رخت بربندد، مبادلات و سفرها برقرار باشد و هموطنان بتوانند از نزدیک این جلوه‌های طبیعی را ببینند.

عبدالمالکی ادامه داد: این اقلیم کم‌نظیر در هارمونیک‌ترین شکل ممکن، جنگل‌ها و رودها را رقم زده است. همچنین بافت فرهنگی و رنگانگ این منطقه، سازگاری بی‌نظیری از این منطقه را نمایان کرده و زبان شیرین هورامی (اورامی) در این منطقه حفظ شده و شادترین لباس‌ها بر تن مردم این‌جاست. اورامان مردمی به زلالی چشمه‌سارها دارد که روش و منش آن‌ها همه میهمانان را مجذوب خود می‌کند. تمام این‌ها دست به‌دست هم داد تا اورامان به سمت حرکتی جهانی برود.

وی در پایان گفت: نمایشگاه «اورامان؛ دامان آسمان» با هنر زیبای تصویر و عکاسی بخشی از این ظرفیت‌های فرهنگی را به‌درستی به تصویر کشیده است. کرمانشاه سرزمین گنج‌های پنهان به‌ویژه در زمینه فرهنگی و هنری است و امیدوارم قسمتی از آن در قالب اورامان به ثبت جهانی برسد؛ این بزرگ‌ترین هدیه به مردم این سرزمین است. ما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا بتوانیم خدمتی در این راستا کرده باشیم.

در ادامه سیفالله صمدیان گردآورنده آثار نمایشگاه «اورامان؛ دامان آسمان» هم ضمن ارائه توضیحاتی در مورد این نمایشگاه، در بخشی از سخنانش گفت: من در زمان خردسالی در ارومیه با کردهای ساده‌زیست و مهربان طرف بودم و خاطره خوبی از آن‌ها دارم. به یاد دارم یک بار هم بازدیدی برای  لوکیشنی با عباس کیارستمی و بهمن قبادی در اطراف سنندج داشتیم که در یکی از روستاها، لوکیشن واقعی «باد ما را خواهد برد» را پیدا کردیم که این فیلم در جشنواره‌های جهانی درخشید.

وی در ادامه از چاپ کتاب این نمایشگاه خبر داد و گفت: ما دیروز کتاب همین نمایشگاه را آماده کردیم که می‌دانم کتاب  بسیار ماندگاری خواهد شد و امیدوارم چه یونسکو و چه میراث فرهنگی بتوانند این کتاب‌ها را بین اهالی فرهنگ و تصویر پخش کنند.

این عکاس در بخش دیگری از سخنانش در مورد ویژگی عکس خوب توضیح داد: عکس قدرت غریبی دارد که در کمترین هنری این موضوع را می‌بینم در سینما که فرزند خلف عکاسی است باید صدها فریم را کنار هم بگذاریم تا حسی را القا کنیم اما عکس در کم‌ترین زمان کاری می‌کند که یک فیلم حتی در ۲ ساعت هم انجام نمی‌دهد.

وی افزود: بزرگی می‌گوید «عکسی ماندگار می‌شود که لحظه قطعی را تجربه کرده باشد». وقتی عملکرد چشم، مغز و قلب عکاس در یک لحظه روی هم انطباق پیدا کند و این کار از روی شعور باشد و عکاس عکاسی کند، آن عکس برای همیشه ماندگار می‌شود. اگر می‌بینید عکسی دچار ضعف است و بعد از مدتی حسش از بین می‌رود حتما به این دلیل است که یکی از این سه ویژگی را نداشته است.

شایان ذکر است اسامی عکاسان نمایشگاه گروهی عکس «اورامان: دامان آسمان» که در نشانی اینترنتی gallery.irunesco.org قابل دسترسی است، به شرح زیر است:

ابراهیم علی پور، ادریس خسروی زاده، اسعد نقشبندی، افشین بختیار، امید حیدری فر، امیرعلی جوادیان، بابک صدیقی، بهمن شهبازی، پرویز رستمی، جمشید فرجوند فردا، راشد امینی، رژین فتاحی، زهرا ملکوت، ژاله بهرامی، سرور فرهادی، سهیل زندآذر، سیاوش نقشبندی، شهین عباسی، صلاح علمی زاده، طالب حیدری، عادل عبداللهی، علی اصغر فیض اللهی، علی کیان جم، فواد گودرزی، لقمان احمدی، لقمان عزیزخانی، مجتبی فخری، محمدرضا رجایی، محمدرضا بهارناز، مرضیه ایوتین، مریم زمانپور، مسلم عظیمی، هلمت فتاحی، هومن حیدری، ئاریز قادری.

پیش از این، نمایشگاه به شکل فیزیکی دهم مهر ۱۳۹۹ با حضور ارزیاب مصری سازمان جهانی یونسکو ، معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، مدیرعامل خانه هنرمندان، دبیر جشن تصویر سال و جمعی از مدیران و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 

*عکس از علی کیان‌جم

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی