English

عادل بزدوده در گفتگو با خبرگزاری موج:

باید در کنار قصه گویی سنتی نوع مدرن آن را هم یاد بگیریم

​عادل بزدوده کارگردان نمایش های عروسکی و عروسک ساز معتقد است که درکنار قصه گویی سنتی که هنری بسیار قوی است، باید قصه گویی مدرن را هم بیاموزیم و تلفیق هر دو را برای کودکان سرزمینمان به کار بگیریم.

باید در کنار قصه گویی سنتی نوع مدرن آن را هم یاد بگیریم

عادل بزدوده، از پنج دهه پیش عضو کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و به همین جهت یکی از نخستین اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب می شود، به مناسبت آغاز بیست و دومین جشنواره قصه گویی، با اشاره به اینکه از گذشته تاکنون قصه رویکرد اصلی کانون بوده، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج گفت: قصه گویی  رویکرد جدایی ناپذیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و قصه گویی از سال 44 تا کنون در کتابخانه ها شکل گرفته و مهم شمردن قصه گویی اتفاق خوبی است. رویکرد جدی کانون تاثیرات بالقوه و بالفعلی بر جامعه دارد.

بزدوده در ادامه بیان کرد: قصه گویی اصل زندگی است و باید کلان تر از قبل مورد حمایت قرار بگیرد. خوشبختانه سیاست کلی کانون در این سال ها شکل گیری فرهنگ قصه گویی در سراسر کشور بوده و من خبرهای خوبی را در این خصوص از کانون می شنوم. نکته جشنواره قصه گویی در پیامی است که کانون درباره اهمیت قصه گویی در ایران به جهان مخابره می کند.  به عبارتی خبررسانی درباره این جشنواره، دعوت کارشناسانی از کشورهای مختلف و قصه گویی برگزیدگان این جشنواره به همراه برنامه های آموزشی، همگی چهره خوبی از فرهنگ قصه گویی ایران را به دنیا نشان می دهد.

این هنرمند دیگر تاثیرات جشنواره قصه گویی را بر خانواده ها دانسته و اشاره کرد:خانواده ها با حضور در این جشنواره قدرت کلام و تاثیرات قصه گویی را بیشتر درک می کنند و در بین هنرهای دیگر به اهمیت هنر قصه گویی بیشتر تمرکز می کنند. هر کاری به ابزاری نیاز دارد و ابزار امروز ما برای جذب کودک و نوجوان به قصه گویی باید با ابزار پنجاه سال قبل تفاوت های داشته باشد و پیشرفت کند. درکنار قصه گویی سنتی که هنری بسیار قوی است، باید قصه گویی مدرن را بیاموزیم و تلفیق هر دو را برای کودکان سرزمینمان به کار بگیریم. البته متاسفانه امروز بعضی خانواده ها فرصت قصه گویی را از کودکان خود می گیرند و در چنین شرایطی تشکیل جشنواره و گردهمایی ها، امکان ایجاد فضایی برای آشنایی کودکان با قصه را فراهم می کند.

بزدوده در پایان افزود: قصه گویی فرصت طلایی شکل گیری منطق و اخلاق کودکان و نوجوانان است و لذت بی نظیری برای کودک به همراه دارد. هیچ پدیده ای جای قصه گویی های شیرین پدر بزرگ و مادربزرگ ها را نمی گیرد. فرهنگسراها امروز باید برنامه هایی برای قصه گویی ترتیب دهند و چنین برنامه هایی در سراسر کشور به جریان بیفتد. من هرچه دارم از کتابخانه ها و قصه ها دارم،  بنابراین  دارایی ام که در طول زمان به شکل های دیگر در حرفه و زندگی ام نمود پیدا کرده را از نسل بعد دریغ نمی کنم و امیدوارم  نهادهای  فرهنگی در ایجاد این فضای تربیتی به کمک خانواده ها بیایند.

این هنرمند ادامه داد: اکنون بیش از پنجاه سال از عضویت اولیه من در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می گذرد و با نگاه به گذشته به نقش کانون در زندگی ام پی می برم. در زمان کودکی دو قصه «مهمان ناخوانده» و«طوقی» را بسیار دوست داشتم و تحت تاثیرش قرار گرفتم. «طوقی» قصه پرنده ای است که باید راهی بیابد تا از فصل سرما عبور کند. آنچه اهمیت دارد ماندگاری اثر در ذهن خواننده اش است؛ خواننده ای که بعد از گذشت سال ها قصه را به یاد می آورد و برای دیگران تعریف می کند. جشنواره قصه گویی عاملی است که کودکان امروز هم قصه ای برای فردای فرزندانشان داشته باشند.

مرحله نهایی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی از 26 الی 30 آذرماه در تهران، خیابان حجاب، مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه