English

در نشست خبری عنوان شد:

نسبت دوسالانه سرو نقره ای و جامعه گرافیک کشور/تمدید مهلت ارسال اثر

محسن سلیمانی در نشست خبری از اهداف ششمین دوسالانه سرو نقره ای و نسبت این رویداد با جامعه گرافیک کشور سخن گفت.

نسبت دوسالانه سرو نقره ای و جامعه گرافیک کشور/تمدید مهلت ارسال اثر

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نشست خبری ششمین دوسالانه سرو نقره ای  با حضور فاطمه کرکه آبادی رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران ، محسن سلیمانی دبیر این دوره جشنواره سرو نقره ای، مهردخت دارابی دبیر انجمن، مازیار زند مسئول واحد فرهنگی، مهرداد احمدی شیخانی و مسعود سپهر عضو هیات مدیره و مهدی فاتحی مدیر هنری دوسالانه در خانه ۲ هنرمندان برگزار شد.

فاطمه کرکه آبادی

در ابتدای این نشست کرکه آبادی گفت: این رویداد مختص اعضای انجمن است و در ابتدا قرار بود که هر چهار سال یک بار برگزار شود که به دوسالانه تبدیل شد. در این دوسالانه به غیر از یک دوره، از هر عضو دست کم یک کار را در نمایشگاه به نمایش در آمده است.

محسن سلیمانی گفت: ششمین دوسالانه سرو نقره ای همانند دوران قبلی آن، جایی برای آثار اعضای انجمن طراحان گرافیک ایران است. طبیعی است که باید هر هنرمندی برای عرضه هنرش جایگاهی داشته باشد و گردهمایی آثار هنرمندان در کنار هم باعث رشد توانایی و سلیقه خود و دیگران می شوند.

وی تاکید کرد: ما این دوسالانه را به صورت مستقل برگزار می کنیم. ما از اولین انجمن های صنفی هستیم که در وزارت کار و وزارت ارشاد ثبت شده ایم و به صورت حرفه ای به امور صنفی خود می پردازیم. هفته گرافیک و دوسالانه هایی که توسط ما برگزار می شود هم برای عرضه آثار این هنرمندان است. در این میان آنچه که برای ما حایز اهمیت است بحث اقتصاد هنر و اعضایمان است‌.

سلیمانی افزود: با بروز مشکلات اقتصادی، سبد کالای موسسات و شرکت ها به سراغ آثار هنری و تبلیغات می روند و آنها را ضعیف و یا حذف می کنند در صورتیکه پیشنهاد ما این است که با توجه بیشتر می توانند به رونق کار خود بیفزایند. بر همین اساس تلاش می کنیم تا با برگزاری چنین نمایشگاه هایی باعث تقویت سلیقه و ذائقه سفارش دهنده ها باشیم.

محسن سلیمانی

نسبت سرو نقره ای با جامعه گرافیستان ایران

وی با اشاره به تعداد زیاد افرادی که در حوزه گرافیک فعال هستند گفت: دوسالانه ممکن است نماینده کل گرافیک ایران نباشد اما می خواهیم با حضورمان بر جریان گرافیک روز کشور موثر باشیم و با برگزاری این دوسالانه ها به چنین چشم اندازی فکر می کنیم. برای رسیدن به این اهداف، باید به هم دلی و هم کلامی سازمان ها و ارگان‌هایی که در امر گرافیک دخیل هستند برسیم.

وی در ادامه گفت: بر اساس آمار اعلام شده، بین سالهای 85 تا 95 بالغ بر چهارصد هزار نفر فارغ التحصیل رشته گرافیک داریم و حتی از رشته های دیگر هم به این حوزه می آیند و در آن فعالیت می کنند؛ بنابراین جامعه گرافیک کشور بسیار وسیع است. با توجه به شرایط نسبتا سخت عضویت در انجمن طراحان گرافیک ایران بخش کمی از این هنرمندان در این انجمن عضو هستند.

در ادامه مسعود سپهر از اعضای هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک هم  گفت: تعداد اعضای انجمن کمی بیشتر از هزار و هفتصد نفر است که حدود پنجاه تا هفتاد درصد اعضاء در این دوسالانه شرکت می کنند. که دلیل این تعداد حضور می تواند این باشد که کار گرافیک یک بخشی روزمرگی دارد و احتمالا اعضایی که تمایل به شرکت در دوسالانه را دارند می خواهند بهترین و با کیفیت ترین آثارشان را به معرض نمایش بگذارند و اگر سفارش مناسبی طی دوسال دریافت نکرده باشند که محصول مطلوبشان به دست آید، از حضور پرهیز می کنند.

محسن سلیمانی هم در ادامه تاکید کرد: آثار ارسال شده برای دوسالانه حتما باید سفارش دهنده داشته باشد و پذیرای آثار دلی و حسی هنرمندان نیستیم. ما به دنبال این هستیم که سلیقه سفارش دهنده ها را ارتقاء دهیم. تنها در بخش «تاپ فیس» سفارش دهنده را حذف کرده ایم و از هنرمندان خواسته ایم تا به جای سفارش دهنده استیتمنت خودشان را ارسال کنند.

دبیر ششمین دوسالانه سرو نقره ای در مورد تعداد آثار ارسالی گفت: مهلت ارسال آثار تا شنبه هجدهم آبان ماه بود که تا پنجشنبه بیست و سوم آبان تمدید شده است و به همین دلیل ارائه آمار و اعداد و ارقام را به آینده موکول می کنیم.

وی در مورد کیفیت هنری آثار این نمایشگاه گفت: از آنجاییکه یک طرف یک اثر گرافیکی سفارش دهنده است ما برای آنها فاصله ای با آرت و هنر صرف قائلیم ولی تأثیرگذاری آثار برای ما اهمیت ویژه ای دارد.

سلیمانی در مورد تعداد کم آثار در دوره های قبلی به نسبت تعداداعضای انجمن به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: شاید همه اعضا به این دوسالانه اثری ارائه ندهند اما باید توجه داشت که تعداد آثار ارسالی از ظرفیت مکانی ما بیشتر است و به همین دلیل ما درخواست کرده ایم تا هنرمندان ما دست کم یک اثر و حداکثر سه اثر ارسال کنند که از میان آنها دست به انتخاب بزنیم و شاید هر سه اثر یک هنرمند به نمایش گذاشته شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد میزان توجه این دوسالانه به حوزه های جدیدتر گرافیک گفت: در این دوره برای حرکت به سوی توجه خاصتر روی گرافیک روز دنیا که بواسطه ظهور  فضای مجازی و فضاهای اینترنتی بوجود آمده اند و موشن گرافیکس هم زیر مجموعه آن است اقدام به برگزاری نشست های سه گانه ای خواهیم کرد.

نقش پررنگ جوانان در داوری آثار

در ادامه سلیمانی در مورد رویکرد اعلام شده مبنی بر توجه بیشتر به جوانان در این دوره گفت: ما برای اینکه نقش جوانان در برگزاری دوسالانه پررنگ تر شود در این دوره تصمیم گرفتیم تا حتما یکی از اعضای هیات داوری از قشر جوانان بوده که در کنار یکی از سرآمدان هر حوزه و یک پیشکسوت حضور یابد. این جوان حتما از میان کسانی است که کارهای قوی داشته و جوایزی را از رویدادهای معتبر دریافت کرده اند.

وی در مورد تیم داوری تصریح کرد: از آنجاییکه معرفی اعضا برای ما اهمیت دارد، محدودیتی برای اعضا در ارسال آثار وجود ندارد و از هر هنرمند دست کم یک اثر به نمایش در خواهد آمد و ما برای نمایش آثار داوری نداریم اما از آنجا که در هر حوزه تندیس سرو نقره ای اهدا می کنیم، برای انتخاب بهترین اثر هر دوره اقدام به یک داوری خواهیم کرد.

انتظار برای دریافت حمایت مالی از ارشاد برای برگزاری سرو نقره ای

دبیر ششمین دوسالانه سرو نقره ای و عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران در مورد کمک های مادی مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهاین دوسالانه گفت: خوشبختانه یکی از افتخاراتمان این است که دوسالانه سرو نقره ای کاملا صنفی و متعلق به انجمن است. اما ما  نمی توانیم بدون همراهی و همکاری نهاد و سازمانها به طور کامل به ربرگزاری چنی رویداد بزرگی دست بزنیم. گرچه تا این لحظه هیچ کنمک مادی دریافت نکرده ایم ولی وقتی لوگوهایی را در پوستر خود درج می کنیم به این معنی است که آنها با ما همکاری داشته و یا خواهند داشت که در این میان، موسسه توسعه هنرهای تجسمی و معاصر ایران نماینده مرکز تجسمی وزارت ارشاد هستند.

مهدی فاتحی

طراحی پوستر بر اساس هنر ایرانی

محسن سلیمانی افزود: حامیان معنوی زیادی داشتیم که اولین آنها اساتید و بزرگانی بودند که به ما مشاوره دادند و بعد اساتیدی که بدون هیچ چشمداشتی برای داروی با ما همراهی خواهند کرد. یکی از این افراد طراح پوستر ما است که خود و آتیلیه اش زحمت زیادی کشدیه اند.

در ادامه نشست مهدی فاتحی مدیر هنری دوسالانه گفت: به دلیل هویت و علاقه ای که به هنر ایرانی دارم، پوستر امسال را با الهام از سرو مشهور این دوسالانه و آینه کاری ایرانی و حرکت از جز به کل طراحی کرده ام و بخش خوشنویسی آن هم تداعی کننده مشقی است که در دو سال گذشته هنرمندان انجام داده اند.

تاکید بر کپی رایت در سرو نقره ای

پس از آن مسعود سپهر در پاسخ به سوالی در مورد رعایت حقوق معنوی هنرمندانی همچون عکاسان که احتمال می رود از آثارشان در آثار گرافیک هم استفاده شده باشد گفت: انجمن در برگزاری نمایشگاه بر رعایت کپی رایت تأکید دارد والبته در طول برگزار یهر دوره شاکیانی هم به ما مراجعه می کنند که بیشتر گرافیستان هستند که از دیگرانی که از آثار آنها بدون اجازه استفاده کرده اند شاکی هستند.

نمایش آثار اساتید مدعو

سلیمانی در پاسخ به سوال خبرنگار موج در خصوص نحوه حضور اساتید در نمایشگاه گفت: ما در این دوره، دو بخش نمایشگاهی خواهیم داشت. یک بخش شامل آثار کسانی است که برای مسابقه سرو نقره ای حضور می یابند و دیگری گروهی هستند که به عنوان مدعو حضور دارند که شامل آثار اساتید می شود.

وعده برگزاری بخش تقدیر از سفارش دهنده برتر در دوره بعد

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص لزوم وجود بخش خاصی برای تقدیر از سفارش دهندگان جهت تشویق آنها به ادامه سفارش آثار گرافیکی بهتر و حضور بیشتر در چنین رویدادهایی گفت: در دوره قبل سفارش دهنده برتر داشتیم اما معیارها و شاخص های انتخاب مناسبی برای آن وجود نداشت بنابراین در این دوره این بخش را نداریم و آن را موکول کردیم به دوره بعد که به راهکار درستی برای انتخاب دست پیدا کنیم.

چهار استان متقاضی میزبانی نمایشگاه سرو نقره ای

سلیمانی در پاسخ به سوال دیگر ما در مورد برگزاری نمایشگاه دوسالانه در شهر های دیگر، ضمن تاکید بر اینکه سرو نقره ای می تواند به طراحان گرافیک و انجمن کمک کند تا  بهتر دیده شوند و همه جامعه به این صنف توجه کنند، گفت: ما انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران هستیم و تا کنون از چهار استان درخواست برگزاری مستقل این نمایشگاه را داشته ایم که در صورت نهایی شدن گزینه ها جزییات آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

مسعود سپهر

تعرفه انجمن گرافیستان مبتنی بر نیاز یک فرد حرفه ای و واقعیات جامعه است

در بخش دیگری از این نشست سپهر در واکنش به سوالی در مورد تعداد کم اعضای انجمن به نسبت تعداد فعالان این عرصه گفت: آمار رسمی می گویند که در ده سال اخیر، سه میلیون نفر در حوزه هنرهای تجسمی فارغ التحصیل شده اند که سهم گرافیک از آن، بیش از چهارصد هزار نفر است. این نشان دهنده این است که وزارت علوم بدون توجه به نیاز بازار کار اقدام به تأسیس این رشته در دانشگاه های مختلف می کند. علاوه بر آن همه این فارغ التحصیلان جذب بازار کار و همکاری با افراد حرفه ای نمی شوند که این به شرایط اجتماعی باز می گردد نه فعالیت انجمن یا سرو نقره ای.  اما من با توجه به کیفیت کار افراد می توانم بگویم که اکثر افراد حرفه ای در این حوزه عضو انجمن طراحان گرافیک ایران هستند.

وی در پاسخ به سوالی که تعرفه دستمزد گرافیستان را بیش از توان پرداخت جامعه تعیین می کرد گفت: برای پاسخ به این سوال باید به فلسفه طراحی و انتشار چنین تعرفه ای اشاره کنم. ما در تعیین این تعرفه این سوال را می پرسیم که چقدر دستمزد برای ساعت کار یک شاغل نیاز است تا بتواند بر اساس آن امورات زندگی و حرفه ایش را تامین و بگذراند. دقت کنید که یک گرافیست عضوی از اعضای جامعه هنری و فرهنگی نیست بلکه یک فرد حرفه ای است که در این رشته شاغل است و از این راه ارتزاق می کند. بر این اساس می توان ادعا کرد که به این رشته حیاتی برای زندگی شهری کم توجهی هم می شود.

تلاش برای تاسیس انجمن طراحی

این جلسه با اعلام خبر دیگری توسط محسن سلیمانی در مورد اقدام انجمن طراحان گرافیک ایران برای تاسیس انجمن دیزاین با مشارکت چند انمن دیگر از جمله معماران، به پایان رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی