English

در نشست خبری سازمان زیباسازی عنوان شد؛

نصب منتخبین ششمین سمپوزیوم مجسمه های شهری در تهران/ساخت سردیس بیست و پنج هنرمند معاصر

مراسم نشست خبری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و اصحاب رسانه با موضوع ششمین دوسالانه مجسمه های شهری تهران برگزار شد.

نصب منتخبین ششمین سمپوزیوم مجسمه های شهری در تهران/ساخت سردیس بیست و پنج هنرمند معاصر

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، مراسم نشست خبری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و اصحاب رسانه با موضوع ششمین دوسالانه مجسمه های شهری تهران برگزار شد.

دو هزار مجسمه در سطح شهر داریم

در ابتدای این نشست برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی با شاره به اینکه فعالیت این سازمان بیش از دیگران دیده می شود و به همین دلیل به دنبال جلب نظر و مشارکت مردم هستند گفت: در سطح شهر تهران نزدیک به دو هزار مجسمه نصب شده داریم که برخی از آنها بیشتر دیده می شوند و پاره ای به دلیل ابعاد و یا محل نصب کمتر. ما در طول سال برای سامان‌دهی آنها اقدام می کنیم و فراخوان‌هایی هم برای جلب ایده‌های خلاق و جدیدتر منتشر می کنیم تا با نظر شوراهای داوری و تخصصی، به حمایت از ساخت آنها اقدام کنیم. به عنوان مثال دوسالانه‌ها و سمپوزیوم‌ها از این دست فراخوان‌ها هستند.

وی تصریح کرد: قرار بود نهمین دوره این سمپوزیوم امسال برگزار شود ولی به دلایلی برگزاری آن را به سال 98 موکول کردیم و قرار است 30 اثر از این سمپوزیوم در پارک قائم به نمایش درآید. رویدادی در دی ماه در حوزه مجسمه‌های شهری برگزار خواهد شد که میزبان سمپوزیوم مفاخر خواهد بود که به شخصیت‌های فرهنگی – هنری معاصر اختصاص خواهد یافت.

هفت شرط برای حضور در ششمین دوسالانه مجسمه های شهری

در ادامه وی به فراخوان ششمین دوسالانه مجسمه های شهری اشاره کرد و افزود: فراخوان ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران  را اردیبهشت‌ماه اعلام کردیم وبا نیت بهبود کیفیت آثار امسال برای شرکت هنرمندان شرایط هفتگانه ای را در نظر گرفتیم که برای جلوگیری از سخت گیری زیاد و محروم شدن عده ای از امکان حضور احراز سه شرط از این 7 شرط برای آنها الزامی شد تا مشارکت گروه‌های مختلف فعال در این حوزه را بیشتر و عمومی‌تر کنیم. ثبت نام بیش از 900 نفر نشان از اقبال خوب نسبت به این فراخوان است. 

در نوروز امکان مشارکت عمومی بیشتری وجود دارد

ضرغامی تصریح کرد: این شروط عبارت بودند از تحصیلات آکادمیک در رشته مجسمه‌سازی، حداقل 7 سال فعالیت مستمر در زمینه مجسمه‌سازی، عضویت در انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران یا سایر مجامع هنری مرتبط، برگزاری نمایشگاه انفرادی یا شرکت در 3 نمایشگاه گروهی، راهیابی به یکی از دوسالانه‌های مجسمه‌سازی وحضور در یک سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی، نصب مجسمه شهری. که با همین شرایط اقبال خوبی از این فراخوان شده، گرچه رویکرد اصلی این دوسالانه تخصصی‌تر و با رشته‌های محدودتر هنری است که طبیعتاً هنرمندان کمتری را در بر می‌گیرد. اما به عنوان مثال در فراخوان نوروز می توانیم مشارکت عمومی بیشتری را انتظار داشته باشیم.

شانزده برگزیده این دوره در پایان نمایشگاه

وی افزود: پس از انتشار فراخوان  902 نفر در این دوسالانه ثبت نام کردند. از این میان هفتصد نفر ارائه اثر کرده و در نهایت 280 نفر به مرحله بعد راه یافتند و با نظر داوران و شورای انتخاب آثار، 61 اثر به نمایش درخواهد آمد.  در پایان نمایشگاه 15 اثر با قضاوت داوران و یک اثر با رای مخاطبان انتخاب می‌شوند تا در طول یک سال آینده ساخته شده و در شهر نصب شوند. پس از آن داوری نهایی از میان آثار نصب شده در شهر صورت گرفته و 3 اثر برگزیده معرفی می‌شوند.

برادران مظفر؛ یک خیابان فرهنگی و هنری

ضرغامی افزود: در طول 35 روز نمایشگاه قصد داریم با برگزاری فعالیت‌های جنبی به ارتقای حوزه مجسمه‌سازی کمک کرده و فرصت نقد و سخنرانی‌های مختلف را فراهم کنیم. همچنین خیابان برادران مظفر چند سال پیش توسط سازمان زیباسازی سنگ فرش شده و برای فعالیت‌های هنری آماده شد، اما در طول این سال‌ها اتفاق خاصی در آن رخ نداد. امیدواریم امسال به مناسبت این دوسالانه بتوانیم این خیابان را به عنوان یک خیابان فرهنگی و هنری مطرح کنیم.

رئیس ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران تصریح کرد: دلیل اینکه از میان این مجسمه های منتخب با تعدادی از آنها قرار داد بسته می‌شود تا ساخته و در شهر نصب شوند و برخی دیگر نه، به دلایلی چون عدم تناسب با فضای شهری یا عدم توانایی در تامین امکاناتی که هنرمند در نظر دارد بر می گردد.

80 میلیون تومان بودجه پیش بینی شده برای هر مجسمه

ضرغامی در پاسخ به این سوال که هزینه پیش‌بینی شده برای این سمپوزیوم گفت: هنوز هزینه شانزده مجسمه‌ای که انتخاب می‌شوند مشخص نشده چرا که آثار قطعی نیستند ولی در نهایت هزینه طراحی و ساخت به آنها که بستگی به مواد و متریال و حجم آثار و نظر کمیته تخصصی ارزیابی دارد. اما به صورت کلی و میانگین بودجه ای معادل هشتاد میلیون تومان برای هر اثر در نظر گرفته شده است که بسته به اثر کم یا زیاد می شود.

وی در مورد احداث پارک مجسمه جدیدی در سطح شهر گفت: چند نقطه را مانند بوستان قائم منطقه هجده یا بخشی از باغ موزه قصر یا پارکی در  منطقه ۲ را در نظر گرفته‌ایم که احتمالا به پارک مجسمه تبدیل شوند.

مجسمه های شهری بیمه شده اند

برزین ضرغامی در مورد مجسمه های سرقت شده در تهران گفت: آن موضوع واقعا اتفاقی بود که یکبار رخ داد و امیدواریم تمام شده باشد. تمام آثار نصب شده در سطح شهر بیمه می شوند تا در صورت بروز حادثه ای برای آنها بتوانیم جایگزین کنیم. در مورد مجسمه‌های سرقت شده کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که هنمرند سازنده و ارجینال آن آثار را پیدا کنیم و کپی جدیدی ساخته و را در محل قبلی نصب کنیم. این اتفاق برای مجسمه نیم تنه استاد شهریار به دلیل فوت استاد بهرای مقدور نبود تا اینکه متوجه شدیم نسخه کچی آن در موزه ای نگهداری می شود که با ساخته شدن از روی آن، این مجسمه هم به محل قبلی خود باز می گردد.

مروری بر آثار سه هنرمند فقید

در بخش دیگری از این مراسم سید مجتبی موسوی، دبیر ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری گفت: دوسالانه مجسمه‌های شهری از سال 87 آغاز به کار کرد و جزء رویدادهایی بود که به سرعت تثبیت شد و توانست به عنوان الگویی برای سایر رویدادهای هنری مطرح شود. حاصل 5 دوره گذشته این دوسالانه ساخت و نصب 50 مجسمه در سطح شهر است و در ادوار مختلف سعی شده است کیفیت آثار و اجرای آنها ارتقا پیدا کند. 

موسوی به جزییات برنامه های درنظر گرفته شده برای دوسالانه ششم اشاره کرد و گفت: برای این دوسالانه 14 نشست تخصصی طراحی شده بود که 8 نشست آن برگزار شده و شش نشست دیگر در طول برگزاری نمایشگاه برگزار خواهد شد. از طرفی دیگر باتوجه به درگذشت 3 چهره شاخص مجسمه‌سازی کشور در سال گذشته شامل کارل اشلامینگر هنرمند مسلمان آلمانی که ساکن ایران بود و سالها به فعالیت هنری و تدریس مشغول بود، رضا امیر یاراحمدی که آخرین اثر او 10 ماه قبل در میدان رشدیه تهران نصب شد و محسن وزیری مقدم که چند ماه قبل در ایتالیا درگذشت، امسال در یک بخش جانبی دوسالانه با نام یاد آثاری از آنها به نمایش درمی‌آید.

وی افزود: در زیباسازی چندین شورا داریم که شورای مجسمه از قدیمی ترین آنها است. تصمیم در مورد انتخاب آثار و رویدادهای مختلف از طریق این انجمن صورت می گیرد. سالها از اینکه تهران مجسمه ندارد انتقاد می‌شد و خوشبختانه در حال حاضر این شهر مجسمه دارد. گرچه ممکن است که برخی از مجسمه های نصب شده با سلایق بعضی جور نباشد اما فراموش نکنیم که در شهر سلایق و سطح فرهنگی و نیازهای متفاوت حضور دارند. ما هم در سطح شهر باید به همه آنها توجه کنیم. 

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی افزود: در اوایل کار، نقص آموزشی در حوزه مجسمه و دیوارنگاره‌‌ها یا نقاشی‌های شهری ما را به طور جدی اذیت می‌کرد اما در حال حاضر آموزش‌های دانشگاهی با کیفیت خوبی انجام می شود و امیدواریم در آینده از این هم بهتر شود.

دومین دوره سمپوزیوم مفاخر، 25 سردیس هنرمندان معاصر

موسوی در بخش دیگری از سخنانش در مورد دومین دوره سمپوزیوم مجسمه‌های مفاخر هم گفت: در دوره اول، سمپوزیوم شاعران ایران برگزار شد و دوره دوم آن به هنرمندان همدوره خودمان اختصاص پیدا کرده است. برای شناسایی این هنرمندان از همه انجمن‌های تخصصی خواستیم که سه هنرمند شاخص را به ما معرفی کنند که از این میان حدود ۲۵ مورد را انتخاب خواهیم کرد که سردیس آنها توسط مجسمه سازان منتخب ساخته می‌شود و در فضای مناسبی نصب خواهد شد.

نشست خبری ششمین سمپوزیوم مجسمه های شهری

ما را با دیگران مقایسه نکنید

در ادامه پور نصری نژاد نماینده شورای سیاستگذاری ششمین دسالانه مجسمه های شهری هم  گفت: عنایت داشته باشید که  مجسمه سازی شهری ما عمر زیادی ندارد، بنابراین قیاس آنها با کشورهایی با سابقه طولانی درست نیست.

چهار پوستر برای یک دوسالانه

در بخش انتهایی این مراسم موسوی هم در مورد پوستر این دوره دوسالانه گفت: بر اساس رویکرد ما که سپردن طراحی پوستر هر دوره به یکی از طراحان مطرح است؛ در این دوره مجید کاشانی این کار را به عهده داشته است که ایشان هم ماکتی از یک مجسمه ساختند و در فضاهای مختلف شهری نصب کرده و از آن عکاسی کرده اند و بر همین اساس ما چهار پوستر متفاوت داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه