English

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، مردم توان تحمل درگیری های جناحی و سیاسی را ندارند

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، مردم توان تحمل درگیری های جناحی و سیاسی را ندارند

دکتر محمود رضا امینی- خبرگزاری موج؛ پس از سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور و شهادت وی و تیم همراهش، طبق قانون اساسی بایستی ظرف ۵۰ روز انتخابات دیگری برگزار شود تا چهاردهمین دولت از زمان وقوع انقلاب اسلامی تشکیل گردد. در این راستا با مطرح شدن گمانه های متعددی در خصوص نامزدهای انتخاباتی، در گفتگویی صمیمانه نظر دکتر محمودرضا امینی، را در این باره جویا شدم.

وی نخست با اشاره به کارنامه رئیسی در قوه مجریه گفت: ریاست جمهوری رئیسی شاخص های جدیدی برای طراز یک رئیس جمهور را بنیان نهاد. اگرچه برخی معتقدند ارزش‌های اصلی انقلابی و اسلامی در مدت ریاست رئیسی متبلور شده بود ولی واقعیت این است که سنگ بنای گفتمان مدیریت و ریاست جمهوری رئیسی متفاوت با روسای جمهور پیشین بود. استقبال گسترده مردم از مراسم تشییع جنازه رئیسی مؤید این مسئله است. براین اساس  می توان گفت چند شاخص در تفکر و گفتمان فکری رئیسی بروز پیدا کردند که عبارتند:

  • انجام ماموریت‌ها صرفاً برای رضای خداوند و در جهت اعتبار و آسایش مردم.
  • افزایش اعتبار و اقتدار کشور در ابعاد مختلف سیاسی اقتصادی فرهنگی و امنیتی.
  • ارائه تعریف جدیدی از دیپلماسی بین‌المللی که آن را همراه و هم آوای با دیپلماسی میدان می‌کرد، همان کاری که سردار شهید سلیمانی از زاویه میدان در خصوص دیپلماسی انجام داد.
  • خود را در مسیر ندیدن و برای خود نخواستن.
  • خانواده اقوام و دوستان را در حوزه ریاست جمهوری پر وبال ندادن.
  • انجام کار شبانه روزی و مجاهدت خستگی ناپذیر.
  • نفی کلمه نشدن
  • فدا شدن برای وحدت نظام، وحدت قوا و تدبیر ولی امر.
  • قدم برنداشتن جلو یا به موازات رهبری بلکه حرکت در پشت سر رهبری.
  • داشتن اخلاق کریمانه.
  • توجه ویژه به معرفت و عبودیت الهی.
  • تحقیق و مداقه در امور و انتخاب تدبیر مناسب.
  • ارجعیت ارزش‌ها، اسلام و مبانی بر همه تعاملات.
  • وزن دهی به اعتبار و اقتدار ملی در منطقه و جهان.
  • نفی هرگونه اختلاف در روندهای حاکمیت.
  • برخورداری در احوال شخصی از تعبد، عرفان و اخلاص.

این شاخصه‌ها انتظار مردم را افزایش داده است. لذا شرایط موجود در انتخابات ریاست جمهوری مثل شرایط قبل نیست. مردم آمادگی کشمکش های جناحی، سیاسی و گروهی را ندارند. مردم تبلیغات بدون پشتوانه را نمی‌پذیرند و اساساً تهیج و تحریک مردم با وعده و وعید ممکن نیست. مردم در این شرایط کسی را می‌خواهند که بتواند طراز رئیسی را داشته باشد.

افراد جدید و نابلد به درد ریاست جمهوری نمی‌خورند. مردم کار، صداقت و اعتبار می‌خواهند. پس به نظر می‌رسد نباید صحنه انتخابات را شلوغ کرد. ضمن اینکه در فرهنگ اسلامی آن کسی که به استقبال مسئولیت می‌رود اگر غیر خدا را در نظر بگیرد کار اشتباهی کرده است. لیکن کسانی که برای انتخابات ثبت نام می‌کنند و مورد تأیید شورای نگهبان قرار می گیرند باید از توانشان برای انجام همه ضرورت‌های کشور که برای رئیس جمهور تکلیف شده، اطمینان حاصل شود.

از این رو من معتقدم این دوره کاملاً متفاوت است. لطفاً شعار دهندگان بدون عمل، افراد غیر مخلص، غیر مجاهد، تلاشگران از کار افتاده، ناتوان، تکراری و غیر ولایی پای در میدان نگذارند. شاید بهتر باشد از کسانی که در قافله حکمرانی در این مدت ریاست جمهوری در رسته کنشگران جدی بودند پا به عرصه بگذارد و افراد دیگر در این برهه به فکر تجربه جدید نباشند.

در ادامه این گفتگو، نظر ایشان را درباره نامزدهای احتمالی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری جویا شدم:

 

محمدباقر قالیباف

انتخاب قالیباف به عنوان رئیس مجلس ، با توجه به جایگاه نمایندگی ای که دارد، کار عاقلانه‌ای بود. زیرا وی مدیری جهادی و با تجربه است که به امور کاملاً آشناست و همواره همراهی قوا را مدنظر دارد. با این حال، در صورت ضرورت حضور وی در کاندیداتوری ریاست جمهوری نیز بلامانع است و نباید تصور کرد اگر قصدش ریاست جمهوری بوده پس چرا برای ریاست قوه مقننه اقدام کرده است. قالیباف فردی کار آزموده و ولایت پذیر است و بناراین حتی می‌تواند خود را در ریاست جمهوری در معرض انتخاب مردم قرار دهد.

 

محمد اسلامی 

اگرچه هنوز افراد به طور جدی اعلام حضور نکرده‌اند و آقای اسلامی نیز رسماً حضورش را در انتخابات مشخص نکرده است ولی وی نیرویی کاملاً ولایی، کارآزموده، بسیار پرتلاش و مجرب در امورات مختلف و آزمون پس داده است. اگر اسلامی به نتیجه برسد که در انتخابات شرکت کند، قدمش به خیر باشد.

 

محمود احمدی نژاد

احمدی نژاد اگرچه چند سال در دوره اول ریاست جمهوری اش را به خیر و خوشی گذراند ولی پس از آن معضلات فراوانی را همراه داشت و اتفاقاً مورد تذکرات فراوان رهبر قرار گرفت انحرافات فکری و مسائل ادعایی ویژه وی، باعث شده تا تکلیف تفکرش برای مردم مشخص نباشد.

 

علی شمخانی

شمخانی خدمات فراوانی در حوزه خود در زمینه جنگ، نیروی نظامی، وزارت دفاع و همچنین شورایعالی امنیت ملی داشته است. من نمی‌دانم که حواشی خانواده این افراد چقدر بر زندگی آنها موثر بوده است اما بدون حاشیه بودن برای مردم طیب خاطر ایجاد می‌کند و حاشیه موجب دغدغه می‌شود.

 

محسن رضایی

بعضی از سیاستمداران همیشه در صحنه هستند و آقای رضایی از این قبیل است. اما واقعاً غیر از حضور در کاندیداتوری، تجربه عملی دیگری در صحنه سیاسی از وی دیده نشده است هرچند که این موضوع اخلاص و توانش را زیر سوال نمی‌برد. لذا شاید اگر قرعه فال به نام وی بیفتد، مردم قضاوت دیگری بکنند.

 

علیرضا زاکانی

زاکانی در شهرداری تهران موفق بوده است، ایده‌های خوبی دارد. آدم متدینی است ولی ریاست جمهوری و شئونات آن ضرورت‌های دیگری را هم می‌طلبد. من معتقدم هر کسی در جایی در کارش موثر است، خوب نیست آن کار را رها کند و وارد انتخابات شود. فضای انتخابات امروز نیاز به آرامش دارد نه التهابات جریانی و سیاسی.

 

محمد مخبر

مخبر از نظر قانونی منعی برای حضور در انتخابات ندارد. گزینه بعیدی هم به نظر نمی‌رسد. در مسئولیت‌های قبلی و معاون اولی آزمون خود را پس داده و این دوره فشار پر حجم ۵۰ روزه نیز نیازمند مرد میدان ویژه‌ای است که مخبر عهده‌دار آن است. اگر اراده وی بر حضور در انتخابات باشد، شاید مورد اقبال قرار بگیرد.

 

پرویز فتاح

فتاح مرد بسیار شریف و متدینی است. کارکرد وی در وزارت نیرو قابل ملاحظه بود اما ارزیابی کاملی از عملکردش در بنیاد مستضعفان هنوز انجام نشده است. چون مدیر جهادی دیگری جایگزین وی شد. از طرفی جدی بودن و عصبانیتش را مردم در خاطرات خود دارند.

 

سعید جلیلی

جلیلی مرد همیشه در سایه بوده است. البته دوران دبیری شورایعالی امنیت وی قابل بررسی و ارزیابی است. اطلاعات خوبی دارد اما از او کار اجرایی در قواره ریاست جمهوری مشاهده نشده است. با این حال جلیلی نیروی مورد وثوق و متدینی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر