English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

واکنش بازار آزاد خودرو به تغییر احتمالی قیمت ها

قیمت خودروهای داخلی در بازار بین 10 تا 90 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند، به طوری که تولیدات سایپا با حدود 10 میلیون و ایران‌خودرو با حدود 30 تا 50 میلیون تومان، هایما با 90 میلیون و پژو پارس بدون تغییر قیمت معامله شدند.

واکنش بازار آزاد خودرو به تغییر احتمالی قیمت ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، هرچند معاون اول رئیس جمهور نسبت به عدد اعلامی شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو واکنش نشان داده بود و تاکید کرده بود که قیمت ها باید به گونه ای تعدیل شوند که بار تورمی نداشته باشند، اما خبرها حکایت از این دارد که شورای رقابت همچنان بر قیمت های تعیین شده اصرار دارد و تنها بین وزارت صنعت معدن و تجارت برای اعلام افزایش قیمت ها پاس‌کاری می کنند و هیچ کدام از آن‌ها نمی خواهند مسئولیت اعلام افزایش قیمت ها را به عهده بگیرند.

با این حال به صورت غیررسمی قیمت خودرو به بازار درز کرده است، به طوری که محمدعلی تیموری، نماینده وزارت صمت در یک برنامه خبری تلویزیونی اعلام کرده که قیمت محصولات ایران خودرو حدود 29 درصد و محصولات سایپا حدود 18 درصد افزایش خواهند یافت.

 

بیشتر بخوانید:

در قیمت گذاری خودرو در شرایط فعلی تجدید نظر کنید

امروز لیست قیمت‌های جدید در سایت دو خودروساز اعلام می‌شود/ افزایش ۲۹ درصد ایران خودرو، ۱۸ درصد سایپا

عامل گرانی خودروهای وارداتی قیمت غیرواقعی خودروهای داخلی است

وزارت صمت برای میانجی گری بین دولت و شورای رقابت وارد عمل شد

 

این اعلام قیمت ها هرچند به صورت غیر رسمی و در قالب یک گفتگو اتفاق افتاده است و هنوز اجرای آن به خودروسازان ابلاغ نشده است با این حال در بازار اثر خود را گذاشته است، به طوری که بعد از اعلام این خبر خودروی هایما اس 8 حدود 90 میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده و در بازار فروشنده ها قیمت  2 میلیارد و 600 میلیون تومان معامله می شود در حالی که قیمت کارخانه آن یک میلیون و 470 میلیون تومان است. همچنین خودروی 207 اتومات امروز با افزایش 30 میلیون تومانی روبرو شده که نشان دهنده اثر انتظارات تورمی بر بازار است. در میان خودروهای مدل پژو تنها مدلی که تغییر قیمت را تجربه نکرده  پژو پارس است.

این موضوع برای خودروهای با قیمت پایین تر هم اتفاق افتاده به طوری که پژو 207 اتوماتیک هم با رشدی حدود 30 درصد بار دیگر به بالای یک میلیارد تومان رسیده است و برای خودروهای سایپا هم که مجوز افزایش قیمت کمتری پیدا کرده اند حدود 7 تا 10 میلیون تومان افزایش قیمت داشت، به طوری که خودرویی مانند تیبا 2 که تولید آن متوقف شده هم اکنون در بازار آزاد به 40 میلیون تومان رسیده است.

تغییر قیمت خودرو در شرایطی اتفاق افتاده که سخنگوی دولت همین امروز اعلام کرده است که معلوم نیست قیمت های جدید چه زمانی ابلاغ شوند و این تغییر در بازار به معنای پیش‌خور شدن قیمت های بازار آزاد قبل از ابلاغ قیمت گذاری جدید است.

بنابراین اگر قرار باشد دستورات معاون اول رئیس جمهور مورد توجه قرار بگیرد این افزایش قیمت خودرو باید به صورت فصلی و در چند مرحله انجام شود و همین موضوع اثر انتظارات تورمی را از بین می برد. از طرف دیگر بازار خودرو تا زمانی که با افزایش عرضه مواجه نشود همین مشکل را خواهد داشت.

یک کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی تقاضا در بازار خودرو بیشتر از عرضه است، اظهار کرد : تا زمانی که این مشکل وجود دارد بازار خودرو تعدیل نمی شود.

محمد حسن کاکایی با بیان اینکه خودروسازان هم اکنون مدعی هستند که با زیان تولید می کنند و همین موضوع چالشی برای برنامه های افزایش تولید است تصریح کرد: در حال حاضر خودروسازان باید روی تولید بیشتر تمرکز کنند و این یعنی باید سرمایه در گردش وجود داشته باشد و در این مسیر دولت باید منابع مالی کافی در اختیار خودروسازان قرار دهد تا برنامه تولید اجرایی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه