English

یک کارشناس مسائل جهان عرب در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

اسرائیل جنگ در جنوب لبنان را با ترور شخصیتهای تأثیرگذار آغاز می کند

یک کارشناس جهان عرب با اشاره به تهدید رئیس سابق موساد مبنی بر پیدا کردن محل زندگی حسن نصرالله و احتمال ترور وی گفت: رژیم صهیونیستی در خصوص ترور شخصیت های تأثیرگذار جدی هستند. با توجه به اینکه حرف کوهن می‌تواند تبعات و پیامدهای حقوقی بالایی داشته باشد به نظر می‌رسد آنها کاملاً جدی هستند و بخواهند جنگ در لبنان را با ترور آغاز کنند.

اسرائیل جنگ در جنوب لبنان را با ترور شخصیتهای تأثیرگذار آغاز می کند

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره طرح آتش بس ارائه شده از سوی دولت بایدن به حماس و اسرائیل گفت: طرح ارائه شده تلفیقی از طرح‌های قطر، مصر و جو بایدن است مبنی بر اینکه آتش بس در سه مرحله صورت بگیرد و طی آن تبادل اسرا انجام و کمک‌های انسان دوستانه ارسال شود. سپس مذاکره پیرامون آینده غزه هم آغاز گردد. اما نتانیاهو احساس می‌کند پذیرش این طرح به نوعی شکست در برابر حماس و جهاد اسلامی است.

 وی افزود: طرح نهایی نتانیاهو این است که تمام ساکنین نوار غزه را به سمت مرز مصر کوچ اجباری دهد که جامعه جهانی با این اقدام نتانیاهو مخالفت کرده است. در حال حاضر فشارها علیه اسرائیل تشدید شده و البته در نهایت اسرائیل ناچار خواهد شد که آن را بپذیرد. اما زمان اون مشخص نیست زیرا هدف نتانیاهو این است که یک دستاورد نظامی داشته باشد که از طریق کشتار مردم و کوچ اجباری مردم به اهدافش برسد. نتانیاهو خواهان خلع سلاح حماس و جهاد اسلامی و انتقال رهبران آن به خارج از نوار غزه است.

این تحلیلگر مسائل جهان عرب خاطر نشان کرد: موضوع بازگشت حاکمیت تشکلات خودگردان بر نوار غزه، مورد اختلاف حماس است‌. تشکیلات خودگردان اگر در غزه مدیریت را بر عهده بگیرد طبیعتاً پیش شرط هایی دارد که یکی از آنها خلع سلاح حماس و جهاد اسلامی است که بارها بارها از سوی تشکیلات خودگردان هم مطرح شده است. اما اجبار به تحویل سلاح به تشکیلات خودگردان یک شکست بزرگ برای حماس خواهد بود که طبیعتاً رهبر حماس هم با آن موافقت نمی‌کنند.

هانی زاده درباره احتمال شروع جنگ در جنوب لبنان گفت: با توجه به تاثیرگذاری حزب الله در عملیات طوفان الاقصی و اینکه توانست بخشی از بدنه ارتش رژیم صهیونیستی رو در هشت ماه گذشته فلج کند، محتمل است بعد از پذیرش آتش بس در غزه، اسرائیل به جنوب لبنان حمله کند. در همین راستا شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله هم اخیراً اعلام کرده است حزب الله آماده جنگ با اسرائیل است. بنابراین احتمال حمله اسرائیل به جنوب لبنان جدی خواهد بود. این جنگ ممکن است حتی به گستردگی جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ باشد. چند روز قبل یوسی کوهن، رئیس سابق موساد اعلام کرد محل زندگی سید حسن نصرالله را پیدا کرده اند. لذا این احتمال وجود دارد که اسرائیل در آغاز ترورهایی علیه رهبران حزب الله را آغاز کند.

 وی تأکید کرد: موساد و به طور کلی رژیم صهیونیستی در خصوص ترور شخصیت های تأثیرگذار جدی هستند. با توجه به اینکه حرف کوهن می تواند تبعات و پیامدهای حقوقی بالایی داشته باشد به نظر می رسد آنها کاملاً جدی هستند.لذا رهبران حماس و جهاد اسلامی و حزب الله لبنان هوشیاری بیشتری نسبت به ترورها اسرائیل داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه