English

یک تحلیلگر مسائل شرق آسیا در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

مواضع چین درباره جزایر سه‌گانه، با هدف کاسبی از امارات اتخاد می‌شود

یک تحلیلگر مسائل شرق آسیا تصریح کرد: حمایت چین از ادعاهای امارات صرفاً ژست‌های کاسبکارانه با هدف بهره‌گیری از امکانات مالی اماراتی‌هاست و هیچ اثر بین‌المللی نمی‌تواند به‌دنبال داشته باشد.

مواضع چین درباره جزایر سه‌گانه، با هدف کاسبی از امارات اتخاد می‌شود

اسماعیل بشری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره رویکرد چین در حمایت از ادعاهای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایران گفت: چین یک کاسب است و یک کاسب اقتصادی برای خودش اولویت‌بندی دارد که کجا چه کاری صرفه بیشتری دارد. بر این اساس چین هم در موضع‌گیری‌های سیاسی‌اش منافع اقتصادی را مدنظر قرار می‌دهد. در این راستا باید حجم مبادلات فیمابین امارات و چین را با ایران و چین مقایسه کرد. در حال حاضر بازار امارات محل عرضه کالاهای چینی است، اما روابط اقتصادی کشور ما با چین به این صورت است که ما فروشنده تحمیلی نفت به این کشور هستیم، زیرا به خاطر تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد فقط می‌توانیم به چین آن هم با تخفیف نفت بفروشیم.

وی افزود:  چین  عرضه‌کنندگان نفت بسیاری را پیش‌رو دارد و چندان احساس خطر نمی‌کند که نفت ایران را از دست بدهد. همه کشورهای نفتی می‌توانند به‌راحتی به چین نفت بفروشند.  اینکه این کشور، نفت بیشتری از ایران می‌خرد، به‌دلیل تخفیف‌هایی است که دریافت می‌کند. خرید کالاهای چینی توسط ایران هم یک اجبار است، زیرا تحریم‌ها مانع آن می‌شود که بتوانیم از بازارهای مختلف نیازهایمان را تأمین کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: با این حال، تمامیت ارضی ایران خدشه‌ناپذیر است، هرچند چین از این قبیل ادعاها حمایت کند. چنین بیانیه‌هایی هم صرفاً به معنای دادن امتیازاتی به اماراتی‌ها برای انجام معامله است، اما اصل  قضیه، اینکه این جزایر ازآن ایران است نمی‌تواند با یک بیانیه چین خدشه‌دار شود. حتی شورای امنیت سازمان ملل هم نمی‌تواند کاری در‌باره این جزایر انجام دهد. به‌عنوان مثال، از جنگ جهانی دوم جزایری مورد اختلاف ژاپن و روسیه است. در این بازه زمانی طولانی هنوز سازمان ملل نتوانسته روسیه را وادار کند دست از اشغال این جزایر بردارد.

بشری افزود: برای حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه واقعیات تاریخی وجود دارد. اگر زمانی هم سازمان ملل بخواهد وارد عمل شود، جز همین بیانیه‌ها کاری نمی‌تواند از پیش ببرد. در موضوع بحرین هم تا زمانی که ایران ورود سازمان ملل را در این مسئله نپذیرفت، موضوع مورد بررسی نهادهای جهانی قرار نگرفت.

لذا مواضع چین در قالب بیانیه‌های مختلفی که شاهد هستیم، بیشتر ژست کاسبکارانه این کشور در جهت بهره‌گیری از امکانات مالی امارات است‌ و این امر نمی‌تواند خدشه‌ای بر حاکمیت ایران بر سه جزیره ایجاد کند، مگر اینکه خدای نکرده، آنچنان ضعیف شویم که امارات با قوه قهریه و توان نظامی این جزایر را بگیرد و ما هم قادر به پس گرفتن آن‌ها نباشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه