English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

اهداف باقری‌کنی در نخستین سفر خارجی‌اش به لبنان و سوریه

نخستین سفر خارجی باقری‌کنی به لبنان و سوریه مؤید اهمیت جایگاه این دو کشور در حوزه مقاومت به‌ویژه در این برهه زمانی از جنگ غزه است که دورنمایی از پایان این نبرد وجود ندارد و وضعیت در غزه نیز رو به وخامت است.

اهداف باقری‌کنی در نخستین سفر خارجی‌اش به لبنان و سوریه
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت خارجه ، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (14 و 15 خرداد) در سفری دو روزه به لبنان و سپس سوریه سفر کرد. اهمیت این سفر در جایگاه ویژه این دو کشور در حوزه مقاومت است. این در شرایطی است که وضعیت جنگ غزه رو به وخامت می‌رود و اخباری از تصمیم جدی ارتش رژیم صهیونیستی برای آغاز جنگی بزرگ در لبنان منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد پس از سیطره اسرائیل بر محور فیلادلیفا (مرز مشترک نوار غزه و مصر) و همچنین حضور گسترده نظامی در رفح به‌عنوان آخرین شهری از نوار غزه، اکنون بر آن شد تکلیف جبهه شمالی را نیز مشخص کند.

بیش از 160 هزار سکنه مرزهای شمالی اراضی اشغالی ماه‌هاست که از خانه خود آواره شده اند و هیچ چشم‌انداز روشنی وجود ندارد که بتوانند در کوتاه‌مدت به خانه‌های خود برگردند. در همین حال نظرسنجی‌ها و بررسی‌ها میان نوجوانان خانواده‌های آواره نشان از افزایش مشکلات روانی، افسردگی و انواع اعتیادها (اعتیاد به سیگار، الکل، ماریجوانا و بازی‌های کامپیوتری) می‌دهد. در همین حال در شب دوشنبه حملات راکتی گسترده از سوی حزب‌الله موجب آتش‌سوزی‌های بزرگی در نواحی شمالی اراضی اشغالی شد که تا ساعت‌ها ادامه داشت.

در چنین فضایی که خبری هم از عزم جدی کشورهای عربی برای کمک به پایان جنگ غزه و حمایت عملی از فلسطینی‌ها وجود ندارد، نقش جمهوری اسلامی ایران اهمیت بیشتری می‌یابد. چنانکه در جریان سفر بشار اسد به تهران برای بیان تسلیت بابت شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان، مقام معظم رهبری بر اهمیت حفظ هویت مقاومت سوریه تأکید کردند.

در این ادامه این رویکرد، سرپرست وزارت خارجه به لبنان و سوریه سفر کرد. باقری‌کنی در سخنانی نیز بر این امر اشاره کرد، وی گفت لبنان را به‌عنوان نخستین ایستگاه خارجی خود برگزید، زیرا این کشور «مهد مقاومت» علیه رژیم صهیونیستی است.

بر همین اساس روز دوشنبه باقری‌کنی در لبنان با عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان، نجیب میقاتی نخست وزیر و نبیه بری رئیس مجلس این کشور در بیروت دیدار و رایزنی کرد. وی همچنین صبح روز سه شنبه با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان ملاقات و با او درباره راه‌حل‌های پیشنهادی برای پایان دادن به جنگ غزه گفت‌وگو کرده است.

سرپرست وزارت خارجه کشورمان در ملاقات با همتای لبنانی خود نیز ضمن تقدیر از «روابط تنگاتنگ» میان دو کشور خاطرنشان کرد: اتفاق نظر داشتیم که کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای اسلامی باید یک حرکت جمعی برای مقابله به حملات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین؛ خصوصا در رفح داشته باشند.

در واقع اینجا وی عنوان می‌کند که لزوم طراحی «حرکت جمعی» برای مقابله با اسرائیل ضروری است و می‌توان چنین ارزیابی کرد هدف باقری‌کنی نیز امید به تحقق این امر پس از رایزنی با مقامات لبنان باشد، زیرا اکنون به روشنی مشخص است که در این برهه زمانی، رویکرد نظامی اسرائیل متمرکز بر لبنان است و براین اساس نوع تصمیم گیری و واکنش بیروت می‌تواند بر سرنوشت بخشی از مقاومت مؤثر باشد.

در ادامه این روند عصر روز سه‌شنبه، سرپرست وزارت خارجه ایران به دمشق سفر کرد. در همین راستا باقری‌کنی در نشست خبری مشترک خود با همتای سوری‌اش گفت: «سفر من این پیام را دارد که جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار مقاومت و در برابر جنایت و اشغالگری صهیونیست‌ها ایستاده است. ایران و سوریه دو همراه، همکار و دوست صمیمی در مسیر همکاری دو جانبه و ستون‌های اصلی ثبات و پایداری در منطقه هستند.»

سرپرست وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: «امروز به سوریه آمدم تا در برابر مهم‌ترین مساله جهان یعنی مظلومیت مردم غزه و جنایات رژیم صهیونیستی با برادران خود رایزنی کنم و برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم فلسطین با یکدیگر همکاری کنیم.»

توجه ویژه به سوریه در این مرحله از نبرد از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند نقش مهمی در حفظ و افزایش فشار بر اسرائیل را ایفا کرد. ارتش رژیم صهیونیستی در حال حاضر جبهه گرمی در مرز مشترک خود با سوریه در منطقه جولان ندارند، اما درگیر نگه داشتن بخشی از توان رزمی اسرائیل در این جبهه می‌تواند به سود لبنان و نوار غزه باشد.

بنابراین سفر باقری‌کنی در این مرحله از جنگ غزه به سوریه و لبنان بیش از هر چیز به مسئله «مقاومت» مربوط است. انتشار بخشی از مذاکرات و موضوعات مورد گفت‌وگو و همچنین سخنان باقری‌کنی در نشست‌های خبری مشترک، مؤید این مطلب است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه