English

یک کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

شاهد انتخاباتی با هشتاد نامزد در فقدان ساختار حزبی هستیم

یک کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: فقدان حزب سیاسی شناسنامه دارد موجب شده است هر کسی به خود اجازه دهد وارد عرصه جایگاه ریاست جمهوری شود و لذا در این دوره ما شاهد ثبت نام هشتاد نامزد انتخاباتی بودیم.

شاهد انتخاباتی با هشتاد نامزد در فقدان ساختار حزبی هستیم
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، عصر روز دوشنبه (14 خرداد) مهلت پنج روزه ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم به پایان رسید. در همین رابطه احمد وحیدی، وزیر کشور در سخنانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «80 نفر از کل مراجعین ثبت نام نهایی را انجام دادند و افرادی که فاقد ویژگی های قانونی بودند نتوانستند در مرحله اول نتوانستند این ثبت نام را صورت بدهد. در مرحله دوم شورای نگهبان وارد بررسی ها صلاحیت نامزدها خواهد شد و پس از آن مرحله تبلیغات آغاز می شود

با توجه به تعداد قابل توجه نامزدهای ثبت نام شده، ابراهیم فراهانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: فقدان حزب سیاسی شناسنامه دار سبب ساز این طنز شده است که هر کسی به خود اجازه می دهد وارد عرصه جایگاه ریاست جمهوری شود.

وی با مقایسه روند انتخابات ترکیه و ایران تصریح کرد: چند ماه پیش انتخابات شهرداری ها در ترکیه برگزار شد و پیروزی و باخت هر کدام از احزاب در آن انتخابات عیان بود.

فراهانی افزود: در این شرایط اگر از هر کدام از کاندیداها بپرسید به چه دلیل آمدید، پاسخ می دهند مستقلم! و برای خدمت آمدم. اما هیچگاه این افراد پاسخگوی کنش سیاسی خود در چندین سال حضور در  مناصب سیاسی نیستند. با این حال اکنون ما در این رقابت سیاسی با دو جریان اصلی مواجه هستیم، یکی جریان اعتدالی و دیگری جریان انقلابی. نکته مهم آنکه برداشت هر کدام از این دو جریان در مواجه با مسایل داخلی و خارجی متفاوت است. لذا در ادامه باید دید شورای نگهبان می خواهد که جامعه در برابر آزمون این دو گزینه، انتخاب کند یا نه.

براین اساس همانطور که ابراهیم فراهانی اشاره کرد مشکل اصلی امروز صحنه سیاسی ایران، فقدان حزب است. در این شرایط رای دهندگان هم نمی توانند افراد را براساس برنامه و راهبرد تدوین شده انتخاب کنند. لذا انتخاب رای دهندگان محدود به داشتن برخی شاخص ها می شود بدون اینکه آنها بدانند فرد منتخب دقیقاً چه رویکردی را قرار است در عرصه سیاست خارجی و داخلی دنبال کند.

اشکال دیگر این وضعیت، در رد صلاحیت های گسترده از سوی شورای نگهبان خود را نشان می دهد. بدون تردید قرار نیست انتخابات ریاست جمهوری با حضور ده ها نامزد برگزار شود. در این حالت شورای نگهبان از بین هشتاد نامزد ثبت نام شده نهایتاً 6 تا 7 فرد را تأیید می کند. ماحصل کار هم می شود «رد تعداد قابل توجهی از نامزدهای انتخاباتی توسط شورای نگهبان.» این تیتر در فردای اعلام نتایج شورای نگهبان در رسانه های خارجی حتمی است.

در صورتی که اگر فضای سیاسی ایران براساس حزب و حزبگرایی مدیریت می شد، ما امروز شاهد حضور 80 نامزده ثبت نام شده نبودیم. نکته ظریف دیگر ماجرا این است که افراد متمایل به ثبت نام بیش از هشتاد نفر بوده اند که تعدادی از آنها طبق گفته وزیر کشور به دلیل مشکل مدارک و عدم برخورداری شرایط مندرج در قانون، به مرحله ثبت نام نرسیدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه