English

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرگزاری موج :

شرایط سنی رئیس جمهور مشخص و در چهارچوب قانون اساسی است

طحان نظیف گفت:مصوبه شورای نگهبان در رابطه با شرایط سنی رئیس جمهوری را مشخص و این مصوبه هم درچارچوب خود انجام می شود.

شرایط سنی رئیس جمهور مشخص و در چهارچوب قانون اساسی است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری طحان از تایید بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ (جداول لایحه) در هفته‌های اخیر با رفت‌وآمدهایی که بین مجلس و شورای نگهبان داشت، بررسی شد و ایراداتی به مصوبه داشتیم که در این رفت‌وآمد این موارد مرتفع شد و صرفاً ۱ مورد باقی‌مانده بود که آن‌هم با اصراری که نماینده‌های محترم داشتند به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در جلسه اخیر مجمع گویا در چهارشنبه گذشته این ۱ مورد هم به نتیجه رسید، لذا می‌توانیم بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور را هم نهایی شده بدانیم و این مصوبه را قانون بدانیم که ان‌شاءالله مراتب ابلاغ را طی کند.

 

احراز هویت با شناسنامه و کارت ملی

 طحان نظیف افزود: طرح اصلاح مواد (19) و (22) قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

بر اساس این قانون، احراز هویت در انتخابات پیش‌رو علاوه بر شناسنامه با کارت ملی هم انجام خواهد شد.

 

طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها چندباری در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود و هیئت عالی نظارت هم نسبت‌به این مصوبه ایراداتی داشت و در مرحله آخر صرفاً ۱ ایراد باقی‌مانده بود که با تأکید و اصرار مجلس موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در جلسه اخیر مجمع این ۱ مورد هم تعیین تکلیف شد و می‌توانیم از این به بعد این مصوبه را قانون بدانیم.

 طحان نظیف درباره همکاری قوه قضاییه با شورای نگهبان و برخورد با تخلفات انتخاباتی افزود: یکی از کارهای ما تشکیل ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی است که این ستاد در تهران و مراکز استان‌ها تشکیل شده‌است. نکته دیگر آموزش‌ ناظران شورای نگهبان است که این کار انجام شده و در ادامه هم انجام خواهد شد که با تخلفات چگونه برخورد کنند.

 نکته دیگر کمیسیون بررسی تبلیغات است که درباره تبلیغات کاندیداها و مشخصاً تبلیغات تلویزیونی مقررات را باید مدنظر داشته باشد و آن‌جا همین نکته مدنظر خواهد بود.

 اخیراً انتخابات مجلس را داشتیم که همکاری خوبی با قوه قضاییه و شورای نگهبان انجام شد و امیدواریم در انتخابات پیش رو همین همکاری را داشته باشیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج مبنی بر اینکه اگر فردی در سن ۷۳ سالگی تایید و رییس جمهور شود با توجه به شرط سنی که وجود داره آیا این فرد برای دوره ی بعد امکان ثبت نام داره یا نه اذعان کرد:در اصل ۱۱۵ قانون اساسی شرایط رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن مشخص شده و هر کس که این شرایط را در خودش می‌بیند و احساس می‌کند که توان اداره کشور را دارد می‌تواند به این عرصه ورود کند و طبیعتاً ما هم در شورای نگهبان براساس قانون به وظیفه خودمان در بررسی صلاحیت‌ها عمل خواهیم کرد. 

البته مصوبه شورای نگهبان معیار، شرایط و تعاریف رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن را مشخص کرده و این مصوبه هم چارچوب کار را مشخص کرده و لذا دراین‌باره نگرانی نداریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه