English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

تأمین‌کنندگان تسلیحات نظامی رژیم صهیونیستی کدام کشورها هستند؟

با تصمیم قطعی نتانیاهو برای حمله به رفح، آمریکا اعلام کرد ارسال تسلیحات به این رژیم را متوقف خواهد کرد. این در حالی است که بخش بزرگی از نیازهای نظامی اسرائیل از طریق آمریکا تأمین می‌شود. براین اساس، این پرسش مطرح است که چه کشورهایی به تقویت بنیه نظامی رژیم صهیونیستی کمک می‌کنند.

تأمین‌کنندگان تسلیحات نظامی رژیم صهیونیستی کدام کشورها هستند؟
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، در پی آغاز حملات زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به رفح که اکنون میزبان یک میلیون و 250 هزار فلسطینی آواره است، جو بایدن اعلام کرد ارسال تسلیحات به اسرائیل را به‌دلیل استفاده از آنها در رفح متوقف می­‌کند. مهم‌ترین محموله نظامی که اسرائیل انتظار داشت از ایالات متحده دریافت کند، محموله بمب‌های سنگین دقیق بود. به‌گفته مقامات آمریکایی محموله تعلیق‌شده شامل هزار و ۸۰۰ بمب ۹۰۰ کیلوگرمی و هزار و ۷۰۰ بمب ۲۲۵ کیلوگرمی بوده است. از این‌رو مقامات این رژیم اعلام کرد نداشتن بمب‌های دقیق باعث می‌شود ارتش مجبور شود از بمب‌هایی استفاده کند که چندان دقیق و نقطه‌زن نیستند که این مسئله می‌تواند آسیب‌های جانبی بیشتری را در رفح به بار بیاورد!

حال این پرسش مطرح است که تسلیحات و تجهیزات نظامی اسرائیل از چه منابعی تأمین می‌شوند؟

 

ایالات متحده آمریکا

آمریکا با فاصله، بزرگ‌ترین تأمین‌‌کننده تسلیحات برای نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه است. بنابر اطلاعات موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری)، اسرائیل از سال ۲۰۱۹ میلادی تا ۲۰۲۳، به میزان ۶۹ درصد از کمک‌های نظامیش را از آمریکا دریافت کرده است.

واشنگتن و تل­‌آویو هر ده سال یک‌بار با هم یادداشت تفاهمی امضا می‌کنند که در آن آمریکا تضمین می‌دهد به مدت یک دهه نیازهای نظامی این رژیم را تأمین کند. آخرین یادداشت تفاهم دوجانبه در این زمینه سال 2016 به امضا رسید؛ یعنی سال پایانی دولت اوباما. براساس آن توافق، قرار شد از سال 2018 تا 2028 ایالات متحده ۳۸ میلیارد دلار کمک نظامی، ۳۳ میلیارد دلار کمک‌هزینه خرید تجهیزات نظامی و ۵ میلیارد دلار برای سامانه‌های دفاع موشکی به رژیم صهیونیستی بپردازد.

 با توجه به چنین رابطه سیاسی-نظامی نزدیکی، اسرائیل تنها بازیگری است که در کنار آمریکا مجهز به جنگنده چند‌منظوره اف-۳۵ شده است. قرار است 75 فروند جنگنده اف-35 به این رژیم ارسال شود که پایان سال 2023 تعداد 36 فروند از آن منتقل شد. لازم به ذکر است با استفاده از این توانمندی، رژیم صهیونیستی همواره ضمن نقض حاکمیت دولت سوریه مناطقی از این کشور را بمباران می‌کند. گفته می‌شود هدف قراردادن ساختمان کنسولگری ایران در دمشق نیز با این جنگنده‌ها صورت گرفت.

 آمریکا در تأمین مالی توسعه سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل (گنبدآهنین، فلاخن داوود و پیکان) نیز نقش دارد.

 

آلمان

پس از آمریکا، آلمان در رده دوم قرار می‌گیرد. این کشور که هنوز در حال پرداخت غرامت مربوط به رفتار نازی‌ها با یهودیان است، اکنون نقش مهمی در تقویت بنیه نظامی رژیم صهیونیستی نیز ایفا می‌کند و 28 درصد واردات نظامی اسرائیل از این کشور است.

بنابر آمار موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، آلمان از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میلادی۳۰ درصد از کمک‌های نظامی به اسرائیل را تامین کرده است. نکته قابل‌توجه اینکه پس از حمله هفتم اکتبر، صدور مجوزهای صادرات سلاح به اسرائیل، در اولویت دولت آلمان قرار گرفت. در همین راستا میزان مجوزهای صادراتی در پایان سال 2023 به حدود 327 میلیون یورو رسید. تسیلحات صادرشده از آلمان شامل سلاح‌های ضدتانک قابل حمل (دوش پرتاب)، گلوله تفنگ‌های خودکار و نیمه‌خودکار و قطعات سامانه‌های پدافند هوایی و مخابراتی هستند.

 

ایتالیا

ایتالیا سومین کشور بزرگ تأمین‌کننده سلاح اسرائیل است. این کشور حدود ۵ درصد از کمک‌های مالی اسرائیل از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ تامین کرده است. بنابر گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، این تسلیحات شامل هلیکوپترها و توپخانه دریایی می‌شود. البته بنابر قوانین ایتالیا، صادرات تسلیحات به کشورهایی که درگیر جنگ هستند  یا به نظر می‌رسد حقوق بشر بین‌المللی را نقض می‌کنند، ممنوع است. از همین‌رو این کشور از آغاز جنگ غزه مجوز‌های جدید صادرات تسلیحات به اسرائیل را متوقف کرد.

 

دیگر کشورها

دولت بریتانیا به‌طور مستقیم تسلیحاتی در اختیار اسرائیل قرار نمی‌دهد، بلکه برای شرکت‌های صادر کننده مجوز صادر می‌کند. این کشور سال گذشته میلادی دست‌کم برای فروش ۴۲ میلیون پوند (معادل ۵۲.۵ میلیون دلار) تجهیزات دفاعی به اسرائیل مجوز صادر کرد. این مجوز‌ها برای مواردی مانند مهمات، پهپاد‌ها، مهمات سلاح‌های کوچک، قطعات هواپیما و بالگرد و تفنگ‌های تهاجمی بود.

براساس داده‌های وزارت دفاع فرانسه، پاریس در ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۲۶ میلیون دلار تجهیزات نظامی به رژیم صهیونیستی فروخته است.

استرالیا در ۵ سال گذشته، ۱۳ میلیون دلار تسلیحات و مهمات به رژیم صهیونیستی عرضه کرده است.

15 شرکت دانمارکی اجزای جت‌های جنگنده اف-35 اسرائیل را تأمین می‌کنند.

کانادا نیز از ابتدای سال جاری میلادی، صدور مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل را متوقف کرده و تا زمانی که دولت این کشور بتواند اطمینان حاصل کند که از این سلاح‌ها مطابق با قوانین بشردوستانه استفاده می‌شود، این توقف ادامه خواهد داشت.

هلند از فوریه سال جاری، ارسال قطعات جنگنده‌های اف-۳۵  به اسرائیل را متوقف کرد. این اقدام در پی حکم دادگاهی مبنی بر اینکه این قطعات ممکن است در اقداماتی متناقض با حقوق بشردوستانه استفاده شوند، صورت گرفت. در واقع دلایل کانادا و هلند مبتنی بر نگرانی از استفاده اسرائیل از تسلیحات ارسالی آن‌ها علیه غیرنظامیان در غزه است.

 

صنایع نظامی داخلی اسرائیل

مهم‌ترین مجتمع‌های نظامی-صنعتی رژیم صهیونیستی در ۴ مورد خلاصه می‌شوند: صنایع هوافضای اسرائیل (IAI)، صنایع سلاح اسرائیل البیت، سیستم‌های پیشرفته دفاعی رافائل و کارخانه کشتی‌سازی اسرائیل.

این شرکت‌ها علاوه بر تأمین بخشی از نیازهای دفاعی-نظامی رژیم صهیونیستی، صادرات قابل‌توجهی نیز دارند. برای مثال در سال 2021 شرکت البیت در جایگاه ۲۹ فهرست بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهان قرار گرفت. این شرکت در آن سال، ۴.۷۵ میلیارد دلار فروش داشت. شرکت IAI با فروش 3.87 میلیارد دلاری در رتبه 38 قرار داشت. شرکت رافائل با 3 میلیارد فروش در رتبه 45 ایستاد. مجموع فروش این ۳ شرکت رژیم صهیونیستی در آن سال به ۱۱.۶ میلیارد دلار رسید.

از بزرگ‌ترین خریداران تولیدات این شرکت‌ها می‌توان به دو کشور آلمان و آمریکا اشاره کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه