English

امیرعبداللهیان:

داغ ترکیه را داغ ایران می‌دانیم/ صهیونیست‌ها در قفقاز تهدید جدی علیه ثبات در منطقه هستند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای با اشاره به باز شدن پای صهیونیست‌ها در قفقاز گفت: حضور صهیونیست‌ها در منطقه را تهدید جدی علیه ثبات و صلح در منطقه می‌دانیم.

داغ ترکیه را داغ ایران می‌دانیم/ صهیونیست‌ها در قفقاز  تهدید جدی علیه ثبات در منطقه هستند

به گزارش خبرگزاری موج، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه ۱۷ اسفند ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی افزود: مراتب همدردی و همبستگی خودمان را با مردم عزیز زلزله زده در ترکیه با دولت و ملت کشور دوست و برادر جمهوری ترکیه اعلام کنیم. روز جهانی زن را به همه بانوان و خواهرانم در سراسر جهان و به ویژه در ترکیه و جمع حاضر تبریک می‌گویم. ما در ایران به درستی روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) که بانوی نور و رحمت است روز زن نام نهادیم و در هفته‌های گذشته این مناسبت را بانوان ایرانی جشن گرفتند و روز جهانی زن را به همه بانوان جهان، ترکیه و ایرانی در هر کجای جهان تبریک می‌گویم. زنان در ایران نیرومندترین بخش جامعه ما هستند همانگونه که در ترکیه چنین نقشی را ایفا می‌کنند.

امیرعبداللهیان گفت: از ساعات اولیه وقوع زلزله مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دستورات اکیدی را برای همبستگی و کمک به مردم مسلمان ترکیه صادر کردند و در شرایطی که دستگاه‌های ذیربط در ایران درگیر کمک رسانی به زلزله خوی بودند، به طور همزمان در این جبهه هم هلال احمر ایران، ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران با هماهنگی با برادرم مولود چاووش اوغلو داشتند و وارد مناطق زلزله زده شدند و خدمات رسانی خود را از تفحص تا ارائه خدمات مربوط به اسکان، پزشکی و سایر پشتیبانی‌ها به عمل آوردند.

 

داغ ترکیه را داغ ایران می‌دانیم

وزیر خارجه بیان کرد: داغ ترکیه را در این فاجعه انسانی داغ ایران می‌دانیم و خود را در این حادثه تلخ داغدار می‌دانیم. برای جان باختگان این حادثه تلخ علو درجات را از خدا مسئلت داریم و برای مجروحان شفای عاجل و برای بازماندگان صبر و بردباری مسئلت می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: امروز درباره موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کردیم در خصوص اهمیت توسعه مراودات اقتصادی و تجاری گفت‌وگوهای مهمی را داشتیم. افزایش حجم تبادل تجاری دو کشور از موضوعاتی است که در یک سال و نیم گذشته بیش از هر زمانی تحقق یافته است. این ناشی از اراده رهبران دو کشور به ویژه دولت جدید ایران است. همچنین چگونگی رفع موانع موجود را  بررسی کردیم.

وزیر خارجه بیان کرد: در خصوص روابط گمرکی و ترانزیتی دو کشور گفت‌وگو کردیم. تأکید داریم بر شراکت منطقه‌ای به جای رقابت منطقه‌ای در کریدورهای حمل و نقل منطقه‌ای از جمله کریدورها بین ایران و ترکیه. یکی از دغدغه‌های اصلی ما مسائل زیست محیطی و موضوع آب است و در خصوص اهمیت تداوم دسترسی ایران و مردم مناطق غربی کشور به رودخانه ارس اتفاق نظر داریم. کارگروه مشترک یک سال پیش تشکیل شده و معتقدیم باید به همکاری‌ها ادامه دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در خصوص مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردیم. تروریسم از مبدا اقلیم کرستان عراق و داعش از مبدا افغانستان از نگرانی‌های مشترک ماست. همکاری‌های امنیتی سطح بالا بین دو کشور در مبازه با تروریسم قرار دارد. حق ایران و ترکیه در چارچوب حقوق بین‌الملل برای دفاع مشروع در مقابله با هرگونه اقدام تروریستی از هر جهت و توسط هر گروه را محفوظ می‌داریم و معتقدیم تروریسم خوب و بد نیست و تروریسم پدیده شومی است در هر لباس و شمایلی.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه امنیت ترکیه را امنیت خود می‌دانیم، اظهار داشت: درباره تجارت مرزی و همکاری‌های استانی با هم گفت‌وگو کردیم.

وی گفت: در خصوص بازراچه‌های مرزی آنگونه که انتظار مقامات دو کشور است امور پیش نمی‌رود. خواستار گشایش در این حوزه هستیم.

 

ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

امیرعبداللهیان همچنین به وضعیت افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: افغانستان نیازمند تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌های ذی‌نفوذ و درای بافت جمعیتی در این کشور است.

وی گفت که چاووش اوغلو بزودی به تهران سفر می‌کند و افزود: درباره سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه نیز گفت‌وگو کردیم. 

وزیر خارجه همچنین با اشاره به باز شدن پای صهیونیست‌ها در قفقاز گفت: حضور صهیونیست‌ها در منطقه را تهدید جدی علیه ثبات و صلح در منطقه می‌دانیم.

 

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد

برای همدردی با زلزله زدگان ترکیه به آنکارا آمده ایم

امیرعبداللهیان عازم آنکارا شد

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه