English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۲ نکته در مورد قطعنامه جدید شورای حکام علیه ایران

«قدرت های اروپای با همراهی آمریکا، به تازگی اقدام به ارائه پیش نویس قطعنامه ای علیه برنامه هسته ای کشورمان به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی کرده اند. تصویب این قطعنامه در شورای مذکور، واکنش شدید تهران را در پی داشته و پالس های معناداری را از جِنس رویکرد غرب به ایران مخابره می کند.»

2 نکته در مورد قطعنامه جدید شورای حکام علیه ایران
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به تازگی قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی(آلمان، انگلستان و فرانسه) علیه برنامه اتمی کشورمان را در نشست فصلی  این نهاد بین المللی به تصویب رسانده است. قدرت های اروپایی مدعی شده اند که تهران باید در مورد آنچه غربی ها فعالیت اتمی در برخی سایت های اعلام نشده عنوان شده توضیح دهد و البته که روند فعالیت های هسته ای خود را نیز به چهارچوب های تعریف شده در قالب توافق برجام بازگرداند.

موضوعی که بلافاصله با واکنش کشورمان همراه شده و تهران تاکید کرده که بدون تردید به اقدام خصمانه جدید قدرت های غربی و آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه خود واکنش نشان خواهد داد. پیش از تصویب قطعنامه مذکور، برخی منابع از مخالفت دولت بایدن با تصویب یکچنین قطعنامه ای علیه ایران خبر می دادند با این حال، بنا بر آنچه نشریه وال استریت ژورنال گفته است، دولت آمریکا نیز در نهایت با طرح این قطعنامه علیه ایران موافقت کرده است.

با این همه، تصویب قطعنامه ضدایرانی اخیر علیه کشورمان در شورای حکام، به طور خاص حامل 2 نکته و پیام مهم و محوری است.

اولا، اینطور به نظر می رسد که قدرت های غربی با تصویب این قطعنامه علیه ایران، به نوعی سعی داشته اند تا فضای روانی جهت تشدید هر چه بیشتر فشارهای بین المللی علیه ایران با محوریت برنامه هسته ای کشورمان را تا جای ممکن افزایش دهند و به زعم خود از ایران تصویر یک تهدید را به جامعه جهانی ارائه کنند. انجام این اقدام آن هم در شرایطی که جنگ غزه و کارزار قتل و کشتار صهیونیست ها در نوار غزه همچنان ادامه دارد، در نوع خود به دنبال لاپوشانی جنایات صهیونیست ها در قالب این جنگ و منحرف کردن توجه و تمرکز افکار عمومی بین المللی از جنگ مذکور نیز است.

در این بحبوحه، بسیاری از تحلیلگران به طور خاص به این نکته اشاره داشته اند که در شرایطی که صهیونیست‌ها موجب قتل و کشتار انسان های بیگناه در نوار غزه می شوند، قدرت های غربی با یک اقدام معنادار، علیه ایران قطعنامه مطرح می کنند و نسبت به کارزاز نسل کشی صهیونیست ها در نوار غزه کاملا بی اعتنا هستند. معادله‌ای که نشان می دهد تا چه اندازه گزاره و ایده نظام جهانی قانون محور، ایده ای دروغ و غیرواقعی است.

دوم اینکه رویداد اخیر در قالب تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام بار دیگر نشان داد که تا چه اندازه آمریکا غیرقابل اعتماد است. پیش از تصویب این قطعنامه به نحوی رویکرد دولت آمریکا از سوی رسانه های غربی و منابع آگاه سیاسی پوشش داده می شد که انگار دولت بایدن مانع از این حرکت خواهد شد با این حال در نهایت شاهد بودیم که واشینگتن هم با آن همراه شد.

به بیان ساده تر، بار دیگر این تئوری که اروپا و آمریکا در مواجهه با برنامه اتمی ایران تقسیم کار دارند، عیان و آشکار شد. از این منظر، هدف غایی هر دو، تحمیل فشار به ایران و تضعیف برنامه و پشرفت های اتمی کشورمان است. حال در این فضا، واکنش تهران به اقدام خصمانه مذکور می تواند پالس های معناداری را به طرف های غربی مخابره کند و بازدارندگی قابل توجهی را در برابر اقدامات ضدایرانی آتی آن ها ایجاد کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه