English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۳ شوک اطلاعاتی بزرگ به رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ غزه

«نهادهای نظامی و اطلاعاتی صهیونیست ها این تصور را داشتند که در جریان تهاجم زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه، اصلی‌ترین چالش علیه آن، تله های انفجاری حماس خواهد بود. با این حال، در عرصه میدانی، راکت‌های ضدزره یاسین، کابوسی حقیقی را برای صهیونیست ها رقم زده اند.»

3 شوک اطلاعاتی بزرگ به رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ غزه
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، بیش از یک و نیم ماه از اجرای موفقیت آمیز عملیات " طوفان‌الاقصی " (در تاریخ هفتم اکتبر) و وارد آمدن ضربات سنگین و کاری بر پیکره رژیم اشغالگر قدس و متعاقبا حمله گسترده و سراسری صهیونیست ها به نوار غزه می گذرد.

در این مدت، جدای از اینکه این رویدادها در صدر پوشش و فعالیت های خبری و تحلیلی جریان های سیاسی و رسانه ای منطقه ای و بین المللی بوده اند، در عین حال، نکات و درس های قابل توجهی را نیز برای ناظران و تحلیلگران بین المللی به همراه داشته‌اند. به طور خاص، نوع و مدلِ کنشگری رژیم صهیونیستی و نهادهای اطلاعاتی و نظامی آن در میدان های جنگ غزه، با تحلیل و تفسیرهای مختلفی همراه بوده است.

در این راستا، طیف قابل توحهی از تحلیلگران بین المللی، حتی در جهان غرب، به این مساله اشاره داشته اند که جنگ غزه را بایستی کلکسیونی از تحمیل شوک های اطلاعاتی به رژیم اشغالگر قدس و نهادها و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آن ارزیابی کرد. موضوعی که به ویژه از زمان آغاز حمله زمینی صهیونیست ها به نوار غزه، ابعاد جدی‌تری را به خود گرفته است.

در این راستا، به طور خاص می توان به 3 شوک اطلاعاتی قابل توجه به صهیونیست ها از زمان آغاز تهاجم زمینی آن ها به نوار غزه اشاره کرد. شوک هایی که البته حامل پالس ها و پیام های معناداری در مورد سرنوشت نهایی جنگ غزه نیز هستند.

 

 رژیم صهیونیستی و کابوس راکت های یاسین

تقریبا اغلب کارشناسان اطلاعاتی و نظامی و همچنین مقام های ارشد نظامی صهیونیست، قبل از آغاز حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه، بر این مساله تاکید داشتند که اصلی ترین چالشی که صهیونیست ها در میدان های جنگ غزه با آن رو به رو خواهند شد، تله های انفجاری حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی خواهد بود. با این حال، در عرصه میدانی، صهیوست ها با واقعیت های متفاوتی رو به رو شده اند.

در واقع، جدای از چالش تله های انفجاری علیه نیروها و ادوات ارتش اسرائیل، یگان زرهی ارتش رژیم اشغالگر قدس، به دلیل استفاده گسترده رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین از "راکت های ضدزره یاسین"، با یک بحران بزرگ و قابل توجه رو به رو شده است. در این راستا، بر اساس آمارهایی که تاکنون منتشر شده است، جنبش حماس توانسته بیش از 400 تانک و خودروی زرهی ارتش اسرائیل را دچار آسیب یا انهدام کامل کند.

در این رابطه کافی است توجه داشته باشیم که هزینه تولید هر راکت یاسین، چیزی بین 300 تا 500 دلار است اما هر تانک مرکاوای اسرائیلی که راکت های یاسین به قاتل آن ها تبدیل شده‌اند، ارزشی در حدود 3 و نیم میلیون دلار دارد. اساسا وارد آمدن همین شوک به صهیونیست ها بوده که موجب شده تا آن ها در میانه جنگ، به یکباره خودروهای زرهی قدیمی‌ترِ خود را وارد میدان های جنگ غزه کنند و سعی نمایند از وارد آمدن خسارت های سنگین‌تر به خود جلوگیری کنند.

 

بیشتر بخوانید:

واکاوی ۴ چالش جنگ غزه برای اقتصاد رژیم صهیونیستی

علت قتل‌ عام عامدانه غیرنظامیان فلسطینی توسط صهیونیست‌ها چیست؟

 

 دست‌کم گرفتن شبکه تونل‌های حماس توسط صهیونیست ها

یکی از نکاتی که در بحبوحه حمله زمینی ارتش رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه به نحو گسترده ای از سوی جریان‌های رسانه ای غربی و به ویژه نشریات معتبری نظیر وال استریت ژورنال یا نیویورک تایمز مورد توجه قرار گرفته، تحلیل سطحی صهیونیست ها از شبکه تونل های حماس در نوار غزه بوده است. به طور خاص، "وال استریت ژورنال" در گزارشی مبسوط به این نکته اشاره کرده که هم نتانیاهو و هم مقام های ارشد نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی، این تصور را نداشتند که شبکه تونل های حماس در نوار غزه، تا این حد که اکنون در میدان‌های جنگ با آن ها رو به رو شده اند، پیشرفته باشد.

تونل هایی که حماس در آن ها به میزان کافی غذا، سوخت و اقلام دارویی و پزشکی را ذخیره کرده و همین مساله امکانات قابل توجهی را در اختیار مبارزان فلسطینی قرار می دهد تا به نحوی طولانی و فرسایشی با ارتش رژیم صهیونیستی بجنگند و خسارات سنگینی را به آن تحمیل کنند. معادله ای که در ادامه راه می تواند حامل چالش‌های به مراتب گسترده‌تری برای صهیونیست‌ها باشد.

 

 شکست اسرائیل در ترور رهبران ارشد حماس

تنها اندکی پس از اجرایی شدن عملیات طوفان الاقصی و متعاقبا آغاز کارزار نظامی صهیونیست ها علیه نوار غزه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و شماری از مقام های نظامی ارشد صهیونیست، به این نکته اشاره کردند که جنبش حماس بایستی "یحیی سنوار"، فرمانده حماس در نوار غزه را مُرده تصور کند.

البته که این رژیم تهدیدات دیگری را نیز علیه "محمد ضیف" فرمانده شاخه نظامی حماس و همچنین آن دسته از مسوولان جنبش مذکور که در خارج از نوار غزه زندگی می کنند هم مطرح کرده است. با این حال، تا به امروز که چیزی قریب به 50 روز از جنگ غزه می گذرد، سازمان های جاسو.سی و اطلاعاتی اسرائیلی نتوانسته‌اند کوچکترین ردی را به ویژه از یحیی سنوار، فرمانده و رئیس جنبش حماس در نوار غزه پیدا کنند.

در عین حال، دیگر اعضای ارشد کادر رهبری حماس نیز کاملا از تهدید قتل توسط جوخه های ترور رژیم اشغالگر قدس در امان بوده اند. معادله ای که در کلیت خود از پختگی دستگاه های اطلاعاتی مقاومت اسلامی فلسطین در مواجهه با رژیم اشغالگر قدس خبر می دهد. جدای از این مساله، در مدت اخیر شاهد آن بودیم که در ماجرای توافق آتش‌بس موقت 4 روزه و مبادله اسرای صهیونیست و فلسطینی، در کمال ناباوری صهیونیست ها، جنبش حماس شمار قابل ملاحظه ای از اسرای اسرائیلی را از مناطق شمالی نوار غزه که محل درگیریهای سنگین با صهیونیست ها هستند، آزاد کرد.

این در حالی است که پیشتر، محافل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تاکید داشتند که اسرای اسرائیلی در جنوب نوار غزه حضور دارند. مسائلی که همه و همه یک پیام مشترک را مخابره می کنند: رژیم صهیونیستی به معنای واقعی کلمه در معادله جنگ غزه، به صورت کور عمل می کند و تا به اینجای کار، رودست های قابل توجهی را از جنبش حماس و کلیتِ مقاومت فلسطینی متحمل شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه