English

غنی سازی اورانیوم در ایران از توهم ۸۴ درصدی بلومبرگ تا واقعیت ۶۰ درصد کمالوندی

خبرگزاری بلومبرگ در آخرین ادعای خود به نقل از دیپلمات‌های بلند پایه مدعی شد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده را شناسایی کرده‌اند و بلافاصله سخنگوی انرژی اتمی ایران ادعا را رد کرده و گفت: حداکثر۶۰ درصد تولید می کنیم.

غنی سازی اورانیوم در ایران از توهم ۸۴ درصدی بلومبرگ تا واقعیت ۶۰ درصد کمالوندی

به گزارش خبرگزاری موج، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های بلند پایه مدعی شد که ناظران آژانس انرژی اتمی، اورانیوم غنی شده را در ایران شناسایی کرده‌اند که کمی کمتر از سطح مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای است.

بلومبرگ افزود: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده را شناسایی کرده‌اند.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه نوشت که آژانس در تلاش است توضیح دهد که چگونه اورانیوم غنی شده ایران به خلوص 84 درصد رسیده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل بهمن ماه جاری در اظهاراتی اعلام کرد که ایران تا بدین لحظه هیچ سلاح هسته‌ای نساخته‌است.

وی گفت: از اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص 90 درصد می‌توان برای ساخت سلاح استفاده کرد. ایران 70 کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص 60 درصد و 100 کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص 20 درصد در اختیار دارد.

ادعای تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای درحالی تکرار می‌شود که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند تولید و به کارگیری تسلیحات هسته‌ای، جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد.

 

تاکنون غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشته‌ایم

 بهروزکمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد مطالب منتشر شده در خبرگزاری بلومبرگ افزود: مطالب منتشر شده سیاه‌نمایی و تحریف حقایق است و وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.

وی تاکید کرد: متاسفانه آژانس تبدیل به ابزار فشار برخی شده و این نوع عملکرد تاثیر منفی برای اعتبار و حیثیت این سازمان مهمم بین المللی دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:‌ رژیم صهیونیستی و کشورهای استکباری از این شرایط حاکم بر آژانس بیشترین سواستفاده را می‌کنند.

کمالوندی افزود: وظیفه اعضا آژانس مراقبت از جایگاه حرفه ای آن است و نباید اجازه دهند از این سازمان بین المللی برای مقاصد سیاسی سوءاستفاده کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه