English

دستگیری ۶۵ معترض به انسداد کریدور لاچین در ارمنستان

پلیس ارمنستان ۶۵ معترض را در نزدیکی یک پایگاه ارتش روسیه در شمال ارمنستان بازداشت کرد. معترضان با برپایی تظاهرات خواستار مداخله مسکو برای برچیدن انسداد فلج کننده کریدور لاچین از سوی جمهوری آذربایجان شده بودند.

دستگیری ۶۵ معترض به انسداد کریدور لاچین در ارمنستان

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری اینترفاکس، این رسانه در گزارش خود نوشت، حدود ۲۰۰ معترضی که در بیرون از این پایگاه نظامی روسیه واقع در شهر گیومری در شمال ارمنستان تجمع کرده بودند، تقاضا کردند صلحبانهای روسی از کریدور لاچین که تنها مسیر پیوند ارمنستان و منطقه عمدتا ارمنی نشین قره‌باغ است، رفع انسداد کنند.

از ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، گروهی از افرادی که خود را به عنوان "فعالان حامی محیط زیست" اهل جمهوری آذربایجان معرفی می‌کنند، بخشی از این جاده را مسدود کرده و تنها به ترافیک خودرویی محدودی اجازه عبور داده‌اند. جمهوری آذربایجان می‌گوید که اقدام آنها در سطح انسداد کامل نیست اما مقامات ارمنی منطقه کوهستانی قره باغ می‌گویند که در نتیجه این اقدام آنها غذا، دارو و سوخت به شدت در حال کم شدن هستند.

این کریدور که اجازه به رساندن محموله‌های تدارکات اعزامی از ارمنستان برای ۱۲۰۰۰۰ ارمنی مسلط بر این منطقه کوهستانی را می‌دهد، از سال ۲۰۲۰ توسط نیروهای صلحبان روسی کنترل می‌شود.

منطقه کوهستانی قره‌باغ در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته شده است، اما ساکنان آن عمدتاً ارمنی هستند. این منطقه در جنگی در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ همچنان که اتحاد جماهیر شوروی در حال تجزیه بود، از کنترل باکو خارج شد.

در سال ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان پس از جنگ دومی بر سر قره‌باغ که در نهایت با آتش بسی با میانجیگری روسیه خاتمه یافت، قلمروهای داخل و اطراف آن منطقه را دوباره در کنترل گرفت و در ادامه نیروهای صلحبان روسی در امتداد کریدور لاچین، که تنها مسیر ورود و خروج متصل به قره‌باغ کوهستانی شده، مستقر شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه