English

گفت‌وگوی فرستاده سازمان ملل با وزیر آموزش عالی طالبان:

ممنوعیت‌های تحصیلی علیه زنان تاثیر بر اقتصاد دارد

معاون نماینده سازمان ملل در امور افغانستان با وزیر آموزش عالی طالبان دیدار و درخصوص ممنوعیت ورود زنان به دانشگاه‌ها گفت‌وگو و رایزنی کرد.

ممنوعیت‌های تحصیلی علیه زنان تاثیر بر اقتصاد دارد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات طالبان در تاریخ ۲۶ دسامبر دستور دادند تا اطلاع ثانوی تمامی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی به روی زنان بسته شوند. این اقدام طالبان واکنش‌های جهانی متعددی را از سوی کشورهای با اکثریت مسلمان مثل عربستان سعودی، قطر و ترکیه در پی داشت.

محمد ندیم، وزیر آموزش عالی طالبان ضمن حمایت از این ممنوعیت گفت: جلوگیری از ادغام جنسیت‌ها در دانشگاه‌ها ضروری است و برخی موضوعات اصول اسلامی را نقض می‌کنند.

این اقدام چند روز پس از آن صورت گرفت که ممنوعیتی علیه فعالیت زنان افغانستانی در نهادهای غیردولتی اعمال شد؛ تصمیمی که محکومیت‌های جهانی را به دنبال داشت.

هیات سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد: مارکوس پوتزل، معاون نماینده این سازمان در امور افغانستان طی دیدارش با وزیر آموزش عالی طالبان خواستار "رفع فوری" این محدودیت‌ها شد و تاکید کرد: افغانستان وارد "دوره جدیدی از بحران" می‌شود. ممنوعیت طالبان علیه تحصیلات و کار زنان به تمامی شهروندان افغان آسیب خواهد زد.

طبق اطلاعاتی که سخنگوی وزارت آموزش عالی طالبان به اشتراک گذاشت، ندیم به پوتزل گفت که این وزارتخانه برای پیشرفت و بهبود افغان‌ها با حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی تلاش می‌کند.

وی در ادامه افزود: رقیب‌های ما اجرای اصول اسلامی را نقد می‌کنند و می‌خواهند از مسئله تحصیل برای رسیدن به "اهداف شیطانی" خود استفاده کنند.

طی جلسه روز شنبه، ندیم به پوتزل گفت: باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ جایی برای انتقاد این افراد وجود ندارد و در عین حال باید آرزوهای افغان‌هایی که برای قوانین اسلامی و اجرای آن فداکاری کرده‌اند، برآورده و محقق کنیم. حاکمان افغانستان درخواست‌های هیچ کسی را در قالب فشار علیه اصول اسلامی نخواهد پذیرفت.

پوتزل ضمن تشکر از ندیم به خاطر وقتی که برای این جلسه اختصاص داد، متعهد شد تا نسبت به توسعه آموزش عالی افغانستان همکاری کند و همچنین خطاب به ندیم خاطرنشان کرد که آموزش عالی هر کشوری "تاثیر مستقیمی" بر وضعیت اقتصادی آن کشور دارد.

مارکوس پوتزل همچنین در روزهای اخیر با دین محمد حنیف، وزیر اقتصاد، عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور و حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان دیدار و درخصوص "سرکوب علیه زنان افغان" رایزنی کرد. این گفت‌وگوها پیش از نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل در ۱۳ ژانویه در مورد افغانستان انجام شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی