English

مشاور عالی حوزه استراتژی و بهره وری:

تحقق اقتصاددانش بنیان بدون حضور نخبگان میسر نمی شود

امیر شکاری گفت: تحقق اقتصاد دانش بنیان ،بدون حضور و بهره مندی از نخبگان کشور میسر نخواهد بود

تحقق اقتصاددانش بنیان بدون حضور  نخبگان میسر نمی شود

به گزارش خبرگزاری موج ، یک مشاور عالی در حوزه استراتژی و بهره وری تاکید کرد:  مهمترین هدف نظام در بخش اقتصادی، تحقق اقتصاد دانش بنیان(شعار سال1401) است که دستیابی به این هدف،  بدون حضور و بهره مندی از نخبگان کشور میسر نخواهد بود.

بر اساس گزارش امیر شکاری با بیان اینکه  موضوع خروج نخبگان و نیروهای متخصص از کشور به عنوان یک پدیده اجتماعی که محصول عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایران مطرح است، بر فرآیندهای رشد و توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اثرات زیانباری بر جای گذشته است گفت:  طبیعی است بحث حل شدن مشکل تحریم نیز نمی‌تواند تاثیر شگرفی بر بهبود این مشکل داشته باشد، بلکه بحث اصلی،  استفاده و بکارگیری از توان علمی‌  و تخصص نخبگان در مشاغل و تخصص های مختلف و بعضا بهره بردن از توان علمی این قشر در مناصب مدیریتی، با در نظر گرفتن فاکتورهای مهارتی و شخصیتی آنهاست.

این‌ مدرس ،  با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی، نخبگان  را نور چشمان ملت خوانده و با تأکید بر لزوم تمرکز جامعه علمی و نخبگان برای یافتن راه‌حل‌های علمی مشکلات مختلف تاکید دارند که  ظرفیت نخبگی جوانان ملت ایران، می تواند زمینه‌ساز پر کردن شکاف علمی کشور با علم جهانی، عبور از مرزهای جهانی علم، ایجاد تمدن نوین اسلامی و تحقق آینده درخشان کشور باشد.

شکاری افزود:  همچنین رئیس جمهوری نیز،  استفاده از دیدگاه‌های نخبگان و صاحب‌نظران اقتصادی کشور در چارچوب جلسات و نشست‌های کارگروه‌های زیرمجموعه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را در امر نظارت، ضروری و راهگشا دانسته و بیان می کند، با توجه به تجربیات گذشته، وجود نظام و سیستم اجماع نخبگان در کشور می تواند در تسریع و شتاب بخشیدن به روند توسعه اقتصادی کشور موثر باشد.

این کارشناس و مدرس حوزه استراتژی و بهره وری،  با تاکید بر لزوم ایجاد نظام اجماع نخبگانی در روند اداره اقتصادی کشور، به تاکید رئیس جمهور،  بر تقویت ارتباط دولت با نخبگان در حوزه‌های مختلف  اشاره کرده  و گفت: هرچند دولت استفاده از ظرفیت نخبگان و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه را برای اداره کشور ضروری می‌داند ولی موضوع مهم ، اجرایی کردن و عملی کردن این موضوع است 

شکاری  تصریح کرد: در بخش های مهم اقتصادی شامل سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا باید از توان نخبگان و رویکردهای علمی در جهت ساماندهی اقتصادی کشور و نیل به یک توسعه پایدار استفاده شود، که این افراد نقش اتاق فکر و برنامه ریزی برای اجرای سیاستهای درست اقتصادی مبنی بر اسناد بالادستی را تبیین کنند،چرا که مهمترین هدف نظام در بخش اقتصادی، تحقق اقتصاد دانش بنیان است که دستیابی به آن، بدون حضور و بهره مندی از نخبگان کشور میسر نخواهد بود.

وی افزود: برای جلوگیری از پدیده فرار مغزها و با هدف دستیابی به تمدن نوین اسلامی باید با تامین زیرساخت و بسترهای لازم و پرهیز از کار جزیره‌ای و وحدت رویه  از صاحبان فکر و ایده حمایت شده  و از مهاجرت نخبگان جلوگیری شود .

شکاری  در عین حال بیان کرد: سرمایه های انسانی و منابع طبیعی هر دو در رشد اقتصادی جامعه ، اثرات تعیین کننده ای دارند . تحقیقات  نشان داده که سرمایه گذاری در منابع انسانی بیش از سرمایه گذاری در منابع طبیعی ، به رشد اقتصادی کمک می کند . امروزه نقش بنیادین و اصلی منابع نیروی انسانی در توسعه کشورها امری بدیهی و روشن است و به جرات می توان گفت که ویژگی چشمگیر و بارز کشورهای پیشرفته ، وجود نیروی انسانی کارآ و متخصّص است .

این مشاور و مدرس حوزه استراتژی و بهره وری ادامه داد: مهم ترین اثری که پدیده فرار نخبگان بر کشورهای مبدأ می گذارد ، اتلاف هزینه هایی است که صرف تعلیم و تربیت نیروهای ماهر و تحصیل کرده شده است .

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی