English

چگونه پیچ‌ های زنگ‌زده را باز کنیم؟ آموزش ۰ تا ۱۰۰

چگونه پیچ‌های زنگ‌زده را باز کنیم؟ در این مقاله به بررسی و آموزش انواع روش ها برای باز کردن پیچ های زنگ زده می پردازیم

چگونه پیچ‌ های زنگ‌زده را باز کنیم؟ آموزش 0 تا 100
به گزارش خبرگزاری موج

، پیچ‌ و مهره را می‌توان متصل‌کننده‌ی قطعات صنعتی، مکانیکی و غیره دانست. آن‌ها در اتصال میان اجزای صندلی و میز گرفته تا بخش‌های گوناگون درب، چهارچوب و پنجره، سازه‌های آهنی و غیرفلزی، وسایل تزئینی، دستگاه‌های صنعتی و غیره کاربرد دارند. درواقع همین الان به هر جایی که نگاه کنید آن‌ها را خواهید دید. طبیعی است که پیچ‌ومهره، تحت هر شرایط محیطی، دچار خوردگی و زنگ‌زدگی شود. اگر شیار موجود روی کلگی پیچ، به‌دلیل ارتباط با هوا، زنگ بزند و یا به‌دلیل استهلاک از بین برود، قادر نیستید با پیچ‌گوشتی آن را بچرخانید و یا باز کنید. دلیل این امر این است که نوک پیچ‌گوشتی با شیار درگیر نخواهد شد. حتی می‌تواند هرز شود و بشکند. اما چاره‌ی این مسئله چیست؟ در ادامه‌ این مقاله به بررسی مسئله‌ چگونه پیچ‌ های زنگ‌ زده را باز کنیم می‌پردازیم. اگر با این مسئله درگیر هستید، با ما همراه باشید.

پیچ‌ های زنگ‌زده

در ابتدا از گرما، روغن و ضربه‌ زدن استفاده کنید

اولین کاری که می‌توان برای حل مسئله‌ چگونه پیچ‌ های زنگ‌ زده را باز کنیم، انجام داد، استفاده از ضربه، روغن و گرما است. ضربه‌ زدن به روی پیچ موجب ازبین‌رفتن زنگار و رسوبات اطراف پیچ و مهره‌ها می‌شود؛ به‌همین سبب، امکان چرخش پیچ درون شیارها فراهم می‌شود. ضربه‌ز دن نیز همراه با حرارت دادن به پیچ، موجب انبساط پیچ می‌شود.

استفاده از آچار قابل‌تنظیم

از این ابزار برای پیچ‌های سرگرد نمی‌توان استفاده کرد. کاربرد آن برای پیچ‌های دارای سر چندگوشه است. بهتر است آچار به‌صورت دقیق با سرپیچ تنظیم شود. به‌طوری‌که جای لقی وجود نداشته باشد و با سر آچار تقریبا قفل شود. این نکته را توجه کنید که هرچه طول دسته‌ی آچار بزرگ‌تر باشد، قدرت اهرمی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه پیچ راحت‌تر باز می‌شود.

استفاده از آچار بوکس

استفاده از آچار بوکس، راه‌حلی برای سوال چگونه پیچ‌ های زنگ‌ زده را باز کنیم است. آچارهای بوکسی را می‌توان ابزاری مناسب جهت باز کردن پیچ‌های قفل‌شده دانست. البته ممکن است این ابزار در اختیار همه‌ی افراد نباشد. نکته‌ی مهم قابل‌توجه در استفاده از آچار قابل‌تنظیم و آچار بوکس این است که اگر پیچ در مقابل اینها مقاومت زیادی نشان داد و باز نشد، نباید فشاری بیش‌ازحد به آچار وارد شود؛ زیرا امکان شکسته‌شدن آچار در مقابل فشارهای بیش‌از‌حد توان آن، وجود دارد.

صاف‌کردن لبه‌های پیچ

صاف‌کردن لبه‌های پیچ

ممکن است پیچ از نوع سرگرد باشد و شیار سرپیچ دچار خوردگی شده باشد؛ دراین‌صورت، پیچ‌گوشتی در آن قرار نمی‌گیرد. برای خلاصی از این امر می‌توانید دو سمت پیچ را به‌صورت موازی صاف کنید. سپس با آچار قابل‌تنظیم پیچ را باز نمایید. صاف‌کردن دو سمت پیچ را می‌توانید توسط اره‌ی آهن‌بر و یا ضربه که توسط چکش و پیچ‌گوشتی انجام می‌شود، ایجاد کنید.

ایجاد شکاف روی پیچ

از این روش، بیشتر برای پیچ‌های سرگرد که شیارهای دوسو و یا چهارسو دارند، می‌توان استفاده کرد. در‌صورتی‌که، شیارهای روی پیچ، دچار خوردگی شده‌اند و امکان گردش پیچ‌گوشتی وجود ندارد و یا پیچ‌گوشتی به‌دلیل نازکی، قدرت باز کردن این پیچ را ندارد، می‌توانید با اره‌ی آهن‌بر شکاف‌های روی پیچ را عمیق‌تر کنید. البته می‌توانید شکاف جدیدی را روی پیچ ایجاد کنید تا امکان درگیری عمیق‌تر پیچ‌گوشتی با پیچ را فراهم کنید. البته می‌توان از پیچ‌گوشتی عمیق‌تری هم استفاده کرد.

استفاده از انبر قفلی

همانطور که در سایت رونیکس آمده است:

در مورد نحوه بازکردن پیچ زنگ‌زده برای پیچ و مهره‌های با شدت زنگ‌زدگی بالا و گوشه‌ها یا شیارهای ساییده یا دچار خوردگی، توصیه می‌کنیم از انبر قفلی استفاده کنید. این انبر با گیرش و قفل‌شدگی بسیار بالا، به راحتی پیچ و مهره‌های ساییده و زنگ‌زده را باز می‌کند.

در صورت درگیری با مسئله‌ی چگونه پیچ‌ های زنگ‌ زده را باز کنیم، می‌توانید از انبر قفلی استفاده کنید. در صورت خورده شدن شکاف‌های پیچ، یکی از انواع کاربرد انبر قفلی باز کردن پیچ است. این در‌صورتی‌که امکان استفاده از پیچ‌گوشتی وجود نداشته باشد نیز قابل‌استفاده است. البته این نکته را مدنظر قرار دهید که فقط می‌توان در دو یا سه فرصت از انبر قفلی استفاده کرد؛ دلیل این امر این است که استفاده از انبر قفلی، موجب ازبین‌رفتن سرپیچ می‌شود؛ بنابراین، بهتر است بادقت و احتیاط از انبر قفلی استفاده کرد. البته بهتر است این روش همراه با گرم‌ کردن پیچ و روغن‌های نفوذپذیر مورداستفاده قرار گیرد.

 

 

پیچ‌گوشتی

 

استفاده از پیچ‌گوشتی و آچار فرانسه

درصورتی‌که پیچ زنگ‌‌زده‌ و شکاف روی پیچ نیز دچار خوردگی شده است، ابتدا سر یک پیچ‌گوشتی بزرگ‌تر را روی شکاف پیچ قرار دهید و با چکش به پشت آن بکوبید؛ به‌طوری‌که سر پیچ‌گوشتی در شکاف پیچ کاملا جا شود و سپس از یک آچار قابل‌تنظیم به‌عنوان اهرم استفاده کرده تا امکان حرکت چرخشی پیچ به‌وجود آید. بهتر است در این روش از پیچ‌گوشتی‌های محکم و مقاوم استفاده کنید. این امر به‌ این دلیل است که ضربه به پیچ‌گوشتی می‌تواند موجب شکستن پیچ‌گوشتی شود.

استفاده از مته

از مته برای استخراج پیچ از بدنه استفاده می‌شود. البته این روش کمی مخرب است؛ اما می‌تواند کل پیچ را از جایگاه خود بیرون بکشد.

استفاده از بنزین، سرکه و روغن

بنزین، سرکه و روغن را می‌توان از بهترین جواب‌ها برای سوال چگونه پیچ‌ های زنگ‌ زده را باز کنیم، دانست. در ادامه روش استفاده از این سه ماده را شرح می‌دهیم:

  • بنزین: در این روش کمی از بنزین را روی پیچ و اطراف آن بریزید. بنزین به‌دلیل نفوذپذیری و همچنین چرب بودن، کمک بسیار زیادی در نرم‌ شدن پیچ و خارج‌ شدن از حالت قفل آن می‌کند.
  • سرکه: اگر پیچ‌های بدون آب‌کاری به خوردگی، زنگ‌زدگی، رسوب و جرم‌گرفتگی دچار شده‌اند، سرکه می‌تواند به‌عنوان یک معجزه عمل کند. کمی سرکه را روی پیچ و اطراف آن بریزید و پس از چند دقیقه امتحان کنید. این روش برای پیچ‌های دستگاه‌هایی که به مدت زیادی باز نشده‌اند، بسیار مناسب است. سرکه با جرم‌زدایی و زنگ‌زدایی و همچنین نفوذپذیری زیاد خود بسیاری از پیچ‌های قفل‌شده را آزاد می‌کند.
  • روغن: روغن‌کاری پیچ و اطراف آن نیز کمک زیادی به نرم‌ شدن پیچ و آزاد شدن آن از حالت قفل می‌کند. توجه داشته باشید که از روغنی استفاده شود که نفوذپذیری مناسبی داشته باشد.

همانطور که در سایت پیچ استور آمده است:

 

  • از آچار یا پیچ گوشتی مناسب استفاده کنید. اندازه آچار یا پیچ گوشتی باید با پیچ مطابقت داشته باشد.
  • در حین باز کردن پیچ، به آرامی حرکت کنید. استفاده بیش از حد از نیروی ممکن است باعث شکستن پیچ شود.
  • اگر پیچ شکسته است، ممکن است مجبور شوید قطعه را سوراخ کنید و پیچ جدیدی را جایگزین کنید.

جمع‌بندی

راه‌حل‌های متعددی برای پاسخ به سوال چگونه پیچ‌ های زنگ‌ زده را باز کنیم، وجود دارد. برخی از آن‌ها را در زیر عنوان کرده‌ایم:

  • در ابتدا از گرما، روغن و ضربه‌ زدن استفاده کنید
  • استفاده از آچار قابل‌تنظیم
  • استفاده از آچار بوکس
  • صاف‌ کردن لبه‌های پیچ
  • ایجاد شکاف روی پیچ
  • استفاده از انبر قفلی
  • استفاده از پیچ‌گوشتی و آچار فرانسه
  • استفاده از مته
  • استفاده از بنزین، سرکه و روغن

برای تهیه‌ بهترین ابزارآلات خانگی و صنعتی خود می‌توانید به سایت رونیکس مراجعه کنید. رونیکس یک برند ایرانی تولید و عرضه‌کننده‌ی ابزارآلات است. تولید ابزاری باکیفیت، توجه به نظرات مصرف‌کنندگان و خدمات پس‌از فروش فوق‌العاده‌ این برند، آن را به بهترین برند تولیدکننده و عرضه‌کننده‌ی ابزارآلات تبدیل کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه