English

مرغ مینا از چی می ترسه؟

در صورتی که شما درک درستی از زبان بدن و رفتارهای مرغ مینای خود در حالت عادی داشته باشید، می توانید عواملی که سبب ترسیدن آن می شوند را به آسانی شناسایی کرده و اقداماتی را برای رفع آنها انجام دهید. بنابراین آموزش پرورش و نگهداری مرغ مینا امری مهم و ضروری در این زمینه است.

مرغ مینا از چی می ترسه؟
به گزارش خبرگزاری موج

، ترس یکی از واکنش های غریزی همه ی موجودات و بخصوص پرندگان در پاسخ به تغییر شرایط و روال عادی عادی زندگی آنهاست. اگرچه مرغ مینا اساسا پرنده ی شجاعی است و کمتر از سایر پرندگان خانگی دچار ترس می شود، اما مواردی هم وجود دارند که مرغ مینا از آنها می ترسد.

در صورتی که شما درک درستی از زبان بدن و رفتارهای مرغ مینای خود در حالت عادی داشته باشید، می توانید عواملی که سبب ترسیدن آن می شوند را به آسانی شناسایی کرده و اقداماتی را برای رفع آنها انجام دهید. بنابراین آموزش پرورش و نگهداری مرغ مینا امری مهم و ضروری در این زمینه است.

دلایل ترسیدن مرغ مینا

عوامل زیادی وجود دارند که می توانند در ترسیدن مرغ مینا موثر باشند. در ادامه به بررسی تعدادی از آنها می پردازیم:

1.   جابجایی و تغییرات شرایط محیطی

همه ی پرندگان زینتی از جمله مرغ مینا به تغییر محیط زندگی خود بسیار حساس اند و  این کار میتواند استرس آنها را به دنبال داشته باشد. جابجایی و تغییر محل زندگی و همچنین تغییر شرایط محیطی از جمله میزان دما و رطوبت محیط، تغییر رژیم غذایی، تغییر در اعضای خانواده و ... از دلایل اصلی ترس مرغ مینا می باشند.

محل زندگی مرغ مینا و روال عادی زندگی این پرنده تا حد امکان نباید تغییر یابد. در صورتی که قصد تغییر محیط پرنده ی خانگی خود را داشته باشید، باید اجازه دهید تا با محیط زندگی جدید خود آشنا شده و به آن عادت کند. همچنین باید شرایط محیطی که مرغ مینا وارد آن می شود برای نگهداری آن ایده آل باشد تا دچار ترس نشود.

2.   صداهای بلند

مرغ مینا دارای شنوایی بسیار قوی است و می توانند صداهای بسیار ریز را بشنود. این امر به آن کمک می کند تا از خطرات احتمالی آگاه شود. با این حال، صداهای بلند می تواند برای آن بسیار آزاردهنده و ترسناک باشد.

قرار گرفتن در معرض صداهای بلند مانند صدای تلویزیون، استریو،لوازم برقی خانگی که با صدای بلندی کار می کنند، صدای بوق مداوم ماشین ها در بیرون از خانه، رعد و برق و حتی مکالمات بین اعضای خانواده با صدای بلند می توانند ترس مرغ مینا را در پی داشته باشند.

3.   حیوانات دیگر

مرغ مینا نیز مانند سایر پرندگان طعمه ای برای حیواناتی با خوی شکارچی نظیر گربه و سگ می باشد. این حیوانات هرچقدر هم اهلی باشند باز هم دشمن مرغ مینا محسوب می شوند و به طور غریزی می توانند مرغ مینا را مورد حمله قرار دهند. بنابراین در صورتی که مرغ مینا در خانه همراه با این حیوانات در یک محیط نگهداری شود، دچار ترس می شود.

 

مرغ مینا - سیاه

در صورتی که تمایل به نگهداری از سایر پت ها مانند سگ و گربه در کنار مرغ مینا را داشته باشید، توصیه می شود آنها را در اتاق های جداگانه نگهداری کنید. اگر هم مجبور هستید آنها را در یک اتاق نگهداری کنید باید نظارت و کنترل دقیق بر پت های خود را داشته باشید.

4.   اسباب بازی جدید

قرار دادن یکباره ی  اسباب بازی جدید در قفس مرغ مینا می تواند آن را بترساند. چرا که مرغ مینا هیچگونه آشنایی را با اسباب بازی جدید خود ندارد و قرار دادن آن در قفس به عنوان ورود یک موجود غریبه به قلمرو مرغ مینا می باشد. مرغ مینا پرنده ای محتاط است و چیزهای جدید و اشیایی که نمی شناسد را به عنوان تهدیدی برای خود در نظر می گیرد.

برای کمک به مرغ مینا برای غلبه بر ترس از اسباب بازی جدید خود می توانید راهکار های زیر را در پیش بگبربد:

  • اسباب بازی را به آرامی به مرغ مینا نشان دهید و به او اجازه دهید آن را از نزدیک بررسی کند.
  • اگر مرغ مینا از اسباب بازی دوری می کند، به او پاداشی از غذای مورد علاقه اش را دهید تا به آن نزدیک شود.

به علاوه شما می توانید راهکارهای متنوعی را برای بازی کردن و گذراندن وقت با مرغ مینای خود در نظر بگیرید. آگاهی از اینکه چگونه با مرغ مینا بازی کنیم نیز می تواند در کاهش استرس پرنده امری موثر و ضروری باشد.

مرغ مینا برخلاف سایر پرندگان علاقه ی زیادی به اسباب بازی های متنوع ندارد و با استفاده از ابزارهای ساده می توان اسباب بازی هایی را برای آن تهیه کرد.

5.   حضور افراد ناشناس

حضور افراد غریبه و ناشناس در محیط زندگی مرغ مینا می تواند تاثیر زیادی را ترسیدن آن داشته باشد.  مرغ مینا حضور افراد ناشناس را در محیط زندگی خود دوست ندارد و حضور آنها در اغلب موارد ترس مرغ مینا را به دنبال دارد.

حدالامکان باید مرغ مینا را از مکان های پر تردد و جاهایی که افراد غریبه در آن حضور دارند دور نگه داشت.

6.   حرکات ناگهانی

مرغ مینا از حرکات ناگهانی مانند تکان دادن سریع دست یا پای انسانها می ترسد. بسیاری از افراد برای تنبیه مرغ مینا از دست خود استفاده می کنند. به عنوان مثال شیئی را به سمت مرغ مینا پرتاب می کنند و یا سعی می کنند با دست خود آن را بگیرند. این حرکات ناگهانی دلیلی برای ترسیدن مرغ مینا می باشند. به علاوه مرغ مینا از قدرت بینایی بالایی برخوردار است و می تواند کوچک ترین حرکات را نیز تشخیص داده و دچار استرس شود.

7.   تاریکی

تاریکی یکی از زمینه های اصلی ترسیدن مرغ میناست. این پرنده ممکن است با دیدن سایه ی افراد یا اشیا، ، شنیدن صداهای عجیب در تاریکی دچار ترس و اضطراب شود. مرغ مینا نمی تواند در تاریکی به خوبی ببیند. این امر باعث می شود که در تاریکی احساس آسیب پذیری کند و فکر کند که در معرض خطر قرار گرفته است.

برای جلوگیری از ترسیدن مرغ مینا در تاریکی بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک چراغ خواب کم نور در فاصله ی مشخصی از قفس روشن کنید تا اتاق تاریکی مطلق نباشد.
  • شب ها دور تا دور قفس مرغ مینا را با پارچه ای سفید و تمیز بپوشانید. البته بهتر است یک سمت آن را برای جریان یافتن هوا در داخل قفس باز بگذارید.
  • مکان ساکت و آرامی را برای استراحت مرغ مینا در شب ها در نظر بگیرید.

رفتارهای مرغ مینای ترسیده

یک مرغ مینای ترسیده ممکن است رفتارهای زیر را از خود بروز دهد:

  • انجام حرکات سریع و ناگهانی
  • پنهان شدن در گوشه ای از قفس
  • جیغ کشیدن
  • پرواز کردن با سرعت زیاد
  • کم اشتهایی
  • کوبیدن خود به دیواره های قفس

اگر مرغ مینای شما  هم چنین رفتارهایی را از خود بروز می دهد، به احتمال زیاد ترسیده است. بنابراین لازم است در ابتدا علت ترس را در آن شناسایی کرده و سپس اقدامات لازم را برای رفع ترس آن انجام دهید.

راهکار های رفع استرس مرغ مینا

انجام راهکارهای زیر می توانند تا حدودی در رفع استرس مرغ مینا موثر باشند:

  • مرغ مینا را به مکانی آرام و ساکت منتقل کنید.
  • سعی کنید به آرامی با مرغ مینای خود صحبت کنید تا استرس آن رفع شود.
  • از خوراکی های مورد علاقه ی مرغ مینا به عنوان پاداش برای رفع استرس ن آن آن استفاده کنید.
  • می توانید دو قطره گلاب طبیعی برای رفع استرس مرغ مینای خود در دهان آن بچکانید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه