English

vps یا سرور مجازی چیست؟

برای خیلی از ما، حتی اگر متخصص باشیم، گاها تعریف سرور مجازی و کاربردهای آن سخت و پیچیده است. به طوری که گاها برخی از افراد هاست و سرور مجازی را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. در این مطلب سعی کردیم درباره‌ی چیستی وی پی اس و چگونگی کارکرد آن با صحبت کنیم.

vps یا سرور مجازی چیست؟
به گزارش خبرگزاری موج

، در دنیای امروزی فناوری اطلاعات، مفاهیمی همچون سرورهای مجازی یا همان  VPS (Virtual Private Server) به عنوان یکی از ابزارهای اصلی و مهم برای وب‌سایت‌ها هستند و یکی از سوالاتی که در حوزه‌ی وب و طراحی سایت بسیار پرسیده می‌شود، این است که vps چیست و چه کاربردهایی دارد. این سوال آن‌جایی بیشتر ذهن افراد را به خود درگیر می‌کند که زمان خرید سرور مجازی یا هاست رسیده باشد و به سروری نیاز داشته باشند که هزینه‌ای کم‌تر و دسترسی‌ای بیشتر داشته باشد.

در پاسخ به سوال اول که vps چیست؟ می‌توان گفت که وی پی اس‌ها در واقع سرورهایی مجازی هستند که از یک سرور اصلی و فیزیکی نشئت می‌گیرند. این سرورها به صورت مجازی کار می‌کنند و حضوری واقعی ندارند. حالا که تعریف سرور مجازی را تا حدودی متوجه شدید، بهتر است برویم سراغ کاربردها و چگونگی کارکرد این سرورها.

vps چگونه کار می‌کند؟

سرورهای مجازی در واقع بخش‌های کوچک‌تر از یک سرور اصلی هستند. این سرورهای مجازی، به نوعی از سرور اصلی نشئت می‌گیرند و موقعیت فیزیکی آن‌ها همان سرور اصلی است. در گذر زمان و با بیشتر شدن تقاضا برای سرور‌های اختصاصی، افراد متخصص به این ایده رسیدند که می‌توانند به جای استفاده از یک سرور اختصاصی که هزینه‌ی بسیار زیادی دارد، چندین سرور مجازی داشته باشند. بنابراین کارکرد این سرورهای مجازی این گونه است که سرورهای مختلفی که‌ وجود فیزیکی ندارند، بر روی یک سرور فیزیکی نصب شده‌اند، با این‌حال این سرورهای مجازی هر کدام نرم‌افزارها و الگوریتم‌های خاص خود را دارند.‌ پس در واقع شما با خرید یک سرور مجازی، با پرداخت هزینه‌ای کم‌تر، سروری شخصی و اختصاصی دارید که پهنای باند و سرعتی بیشتر دارد.

کاربرد عمده vps

 

vps

vps امروزه کاربردهای زیادی دارد. با خرید vps اختصاصی می توانید:

  • استفاده به عنوان سرور وب سایت‌های پرترافیک: یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاربردهای سرور مجازی استفاده از آن‌ها به عنوان سرورهای اصلی وب سایت است. با توجه به این‌که برخی وب سایت‌های بزرگ در روند لودینگ خود، به علت ترافیک زیاد دچار مشکل می‌شوند، گاها استفاده از این سرورهای مجازی کمک کننده است.
  • استفاده به عنوان دیتابیس: با توجه به اینکه حجم و فضای ذخیره سازی سرورهای مجازی بیشتر است و این حجم تا حدودی برای مشترکین اختصاصی است، گاها از این سرورها به جای هاست‌های اشتراکی استفاده می‌کننده تا حجم بیشتری برای ذخیره سازی داشته باشند.
  • استفاده برای تغییر آی پی: همگی ما می‌دانیم که با توجه به فیلتر بودن بخش زیادی از فضای مجازی برای ما ایرانیان، یکی از دغدغه‌های اکثر افراد، ارتباط برقرار کردن با سایت‌ها و سیستم‌های مختلف با آی پی‌ای به غیر از ایران است. یکی از کارهایی که یک سرور مجازی برای شما انجام می‌دهد، تغییر آی پی شما و در نهایت حذف کردن محدودیت‌های اینترنت است.

آیا وی پی اس قابل ارتقا است؟

بله، شما زمانی که نیاز به منابع بیشتر برای سرویس وی پی اس خود دارید، می‌توانید با چند کلیک ساده، سطح کارایی آن را با ارتقاء آنلاین افزایش دهید. در فرآیند ارتقاء، شما دارای امکاناتی هستید که می‌توانید آنها را تغییر دهید؛ از جمله افزایش حافظه رم، تعداد هسته‌های پردازنده، و حجم فضای ذخیره‌سازی. این امکانات شما را قادر می‌سازند تا سیستم عامل و سایر تنظیمات مورد نظر را نیز بهبود دهید. مهمترین ویژگی این فرآیند این است که معمولاً بدون وقفه صورت می‌گیرد، یعنی شما می‌توانید بدون اینکه سایت یا سرویس خود را خاموش کنید، از سرویس بهبود یافته استفاده کنید. با این حال، به این نکته توجه داشته باشید که برخی از ارائه‌دهندگان خدمات ممکن است هزینه‌های اضافی برای این ارتقاء دریافت کنند، بنابراین پیشنهاد می‌شود که قبل از هر اقدامی، شرایط و مقررات ارائه‌دهنده خدمات را دقیقاً بررسی کنید.

آیا vps جایگزین هاست است؟

 

هاست

کاربرد اصلی وی پی اس شامل چندین مورد مختلف است و صرفا به عنوان جایگزینی برای هاست ارائه نشده است. با این حال می‌توان گفت بله. شما می‌توانید از وی پی اس به جای هاست استفاده کنید و سرعت و فضای بیشتری در اختیار داشته باشید. با این حال توجه کنید معنای این دو با یکدیگر متفاوت است و دسترسی‌های سرور مجازی از هاست  اشتراکی بسیار بیشتر است. پس شما برای تغییر هاست به سرور مجازی در واقع آن را ارتقا می‌دهید.

وی پی اس ایران بهتره یا اروپا؟

این‌که شما از کدام سرور مجازی برای وب سایت خود استفاده کنید، به شرایط استفاده و توقعات شما بستگی دارد. بنابراین در این بخش هر کدام از این سرورها را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم که شما راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید.

سرور مجازی ایران

سرورهای مجازی ایران، معمولا از لحاظ قیمت و سرعت، نسبت به نمونه‌های خارجی بهتر هستند. حتما می‌دانید که یکی از عوامل تعیین کننده‌ی سرعت وب سایت میزان فاصله‌ی جغرافیایی کاربران با دیتاسنتر‌ها است. بنابراین اگر شما کاربرانی ایرانی دارید، بهتر است از سرور مجازی ایران استفاده کنید.

با این حال توجه کنید که سرورهای مجازی ایران، پهنای باندی کم‌تر دارند و امکان استفاده از تمام منابع خارجی را ندارند.

سرور مجازی خارجی

همانطور که کاملا مشخص است، هزینه‌ی این سرورها بیشتر است و برای ما ایرانیان ثبات قیمت ندارند. با این‌حال این سرورها پهنای باند بسیار وسیعی دارند و برای آپلود فایل‌های سنگین مناسب‌اند. علاوه بر این، این سرورها محدودیت‌های سرورهای ایران را ندارند و از به روزترین تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند.

با این‌حال سرعت این سرورها به دلیل فاصله مکانی کم‌تر است. همچنین در صورت قطع شدن دسترسی اینترنت در ایران، دسترسی شما به این سرورها کاملا از بین خواهد رفت.

آیا فرایند خرید و فعالسازی وی vps زمانبر است؟

خیر به هیچ عنوان. اگر شما سرور مجازی خود را از یک شرکت هاستینگ معتبر خریداری کنید که پشتیبانی و خدماتی با کیفیت داشته باشد، شما تا چند دقیقه بعد از خرید سرور، اطلاعات آن را از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد و دردسری بابت آن نخواهید داشت. همچنین اگر مشکلی در این روند برای‌تان پیش آمد، می‌توانید با پشتیبانی این شرکت‌ها تماس گرفته و مشکل خود را رفع کنید.

نتیجه گیری

برای خیلی از ما، حتی اگر متخصص باشیم، گاها تعریف سرور مجازی و کاربردهای آن سخت و پیچیده است. به طوری که گاها برخی از افراد هاست و سرور مجازی را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. در این مطلب سعی کردیم درباره‌ی چیستی وی پی اس و چگونگی کارکرد آن با صحبت کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه