English

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

ثبت معاملات طلا در سامانه مودیان نیازی به ثبت اطلاعات مصرف‌کننده ندارد/ لزوم شفاف‌سازی درخصوص سامانه جامع تجارت

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: معاملات طلا و جواهر باید در «سامانه جامع مودیان و پایانه‌های فروشگاهی» ثبت شود که این سامانه برخلاف سامانه جامع تجارت لزومی برای ثبت اطلاعات مصرف‌کننده ندارد.

ثبت معاملات طلا در سامانه مودیان نیازی به ثبت اطلاعات مصرف‌کننده ندارد/ لزوم شفاف‌سازی درخصوص سامانه جامع تجارت

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج در رابطه با موضوع ثبت اطلاعات خرید و فروش طلا در سامانه جامع تجارت گفت: این موضوع مخصوص پایانه‌های فروشگاهی است و ربطی به سامانه جامع تجارت ندارد. بر این اساس معاملات طلا و جواهر باید در «سامانه جامع مودیان و پایانه‌های فروشگاهی» ثبت شود.

 وی ادامه داد: این یک عملیات اجرایی در رابطه با سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی است که قرار بود از  تیرماه ۱۴۰۲ اجرا بشود اما با توجه به اعلام اداره دارایی، زمان آن تغییر پیدا کرد و به زمان ۱ /۱۰ /۱۴۰۲ موکول شد. از این تاریخ، این سامانه درخصوص معاملات طلا شروع به فعالیت کرده و باید ثبت خرید و فروش طلا و جواهر توسط همکاران صنفی ما در این سامانه به صورت الکترونیکی ثبت شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: شایعاتی مبنی بر اینکه باید هویت شخصی افراد در این سامانه مشخص باشد در رسانه‌ها پخش شده بود که صحت ندارد و در این سامانه اجباری برای ثبت اطلاعات مصرف کننده نهایی وجود ندارد و این موضوع اختیاری و غیر الزامی است. در سامانه جامع تجارت باید تمام مشخصات هویتی شخص مصرف کننده اعم از کد ملی، شماره تلفن، آدرس و... در سامانه درج بشود اما در سامانه مودیان، چنین الزامی وجود ندارد.

بذرافشان بیان کرد: موضوع ثبت معاملات طلا مصوب مجلس و اجرای آن نیز با اداره دارایی است. همه فعالان صنفی طلا باید در این سامانه ثبت نام کنند و مبادلات خرید و فروششان را به صورت الکترونیکی در این سامانه اعلام کنند.

وی در رابطه با اهداف ثبت اطلاعات در این سامانه گفت: یکی از اهدافی که برای این کار بیان شده، شفاف سازی در رابطه با معاملات طلا است. یک سری شایعات هم مطرح شده است که این سامانه مالیات بر عایدی دارد اما هنوز صحبتی در این باره نشده و شرایطی برای این موضوع اعلام نشده است. یکی از تکالیف این سامانه این است که در آینده موضوعات مربوط به ماده ۶۹ مبنی بر تنظیم اظهارنامه ارزش افزوده و تنظیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی همکاران ما در این سامانه ثبت بشود تا دیگر ما برای اظهارنامه مالیاتی حضور پیدا نکنیم و در همین سامانه اظهارنامه‌های خود را پر کنیم. بخش دیگر هم مربوط به ارسال فهرست معاملات ماده ۱۶۹ مبنی بر تنظیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی سالانه است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با اینکه آیا ثبت اطلاعات در این سامانه واقعاً به شفافیت معاملات طلا کمک می‌کند گفت: بالاخره این قوانینی است که توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و لازم الاجراست.

بذرافشان با بیان اینکه مطرح شدن این سامانه باعث سردرگمی برخی از همکاران ما و حتی مردم شده است، گفت: در این رابطه ما حدود یک ماه است که در اتحادیه تهران کلاس‌های آموزشی را برای همکارانمان برگزار می‌کنیم تا در رابطه با کارکرد و نحوه کار کردن با این سامانه توجیه شوند. مطرح شدن این سامانه باعث شده تا هم مردم در جامعه و هم همکاران ما دچار یک سری سوالات و ابهامات شوند که باید در این خصوص شفاف‌سازی شود. و لازم است نیز در سامانه انجام شود.

وی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت نیاز به یک سری اصلاحات دارد، گفت: برای این اصلاحات نیاز به جلسات کارشناسی و مهیا کردن بسترها با حضور مسئولین این صنعت در جلسات متعدد است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اجباری بودن ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت تصریح کرد: هنوز برخی از مردم در جامعه نسبت به این موضوع شک دارند و می‌گویند که ممکن است در آینده مشکلات مالیاتی برای ما ایجاد شود و لذا نیاز است که رسانه‌ها و صدا و سیما در این خصوص آموزش‌های لازم را برای مردم و همکاران ما انجام دهند. در کنار آن لازم است تا مسئولین مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی جلساتی را در رابطه با سامانه جامع تجارت با همکاران ما و با عقلای این صنعت بگذارند.

بذرافشان با بیان اینکه مطرح شدن سامانه‌های تجارت و سامانه مودیان باعث سردرگمی مردم شده است، گفت: در حال حاضر به این دلیل که مردم ذهنیت درستی در رابطه با سامانه‌ها ندارند، می‌گویند که ممکن است گرفتن مشخصات ما باعث مشکل بشود و این مسئله باعث شده که مردم از خرید طلا و سکه خودداری کردند و بازار به جای صنف طلا به سمت بازارهای غیرصنفی برود و در فضای مجازی طلا و سکه خرید و فروش شود.

وی در این باره هشدار داد: افراد غیرصنفی که هویت درستی ندارند، معاملات را بدون درخواست برای هویت افراد انجام می‌دهند و همین باعث شده است که این دلال‌های بازار طلا، مردم را دچار آسیب‌های مالی کنند. در مواردی که به ما مراجعه شده است، دیده‌ایم که مردم سکه‌ای خریده‌اند که ضرب بانک نیست و یا طلایی که از فضای مجازی خریده‌اند، عیار آن با چیزی که اعلام فروشنده بوده متفاوت است.

 رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در چنین مواردی مردم برای پیگیری موضوع به اتحادیه ما مراجعه می‌کنند اما چون طلا و سکه از افراد غیرصنفی خریداری شده است، ما نمی‌توانیم مشکلات مردم را پیگیری کنیم.

بذرافشان در پایان خاطرنشان کرد: لذا باید هرچه سریع‌تر اطلاع‌رسانی درستی انجام شود و اتحادیه طلا و جواهر تهران آمادگی دارد تا در رابطه با این موضوع جلسات کارشناسی را برگزار کرده و بسترها را برای مردم و فعالان این حوزه فراهم کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه