English

وزیر اقتصاد در پاسخ به خبرگزاری موج؛

اولویت کنونی دولت اجرای هوشمندسازی یارانه نان است / نان ساده فقط مشمول یارانه است

احسان خاندوری گفت: در حال حاضر دولت کمیته ای برای اجری طرح های یارانه ای راه اندازی کرده اما در شرایط کنونی اولویت اجرای طرح یارانه نان است که همه مردم نان را با یک قیمت می خرند، اما فقط نان ساده مشمول یارانه است.

اولویت کنونی دولت اجرای هوشمندسازی یارانه نان است / نان ساده فقط مشمول یارانه است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بحث حذف یارانه آرد صنعتی در هفته های اخیر باعث ایجاد جو منفی در جامعه شده است و بسیاری از فعالان اقتصادی و مردم نسبت به گرانی سه برابری ماکارونی واکنش نشان دادند، زیرا در سال های اخیر با گرانی گوشت و ... بسیاری از مردم به سمت تامین بخش عمده ای از نیازهای غذایی خود از طریق ماکارونی رفتند، به طوری که سرانه مصرف ماکارونی در دهک های پایین جامعه تا دو برابر دیگر دهک ها افزایش یافت.

اما حالا چند روز پس از جنجال خبری حذف آرد صنعتی، نوبت به یارانه نان رسیده است که بر مبنای این طرح دیگر مردم تنها می توانند از طریق کارت بانکی و کد ملی نان بخرند.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه آیا قرار است نان به اندازه مشخصی به مردم داده شود یا خیر؟ گفت: به طور قطع مردم می توانند به اندازه نیاز خود نان یارانه ای دریافت کنند، اما اگر خرید غیر متعارفی داشته باشند به آنها پیامک داده می شود که آنها متوجه شوند که وضعیت خرید نان مردم رصد می شود و از طرف دیگر نانی که دولت به آن یارانه می پردازد کاملا نان ساده است و اگر قرار باشد کسی نان کنجدی، یک رو، دورو کنجدی و... بخرد فقط می تواند به اندازه نان ساده یارانه دریافت کند و مابه التفاوت قیمت را باید شخصا بپردازد.

احسان خاندوزی افزود: بعد از اجرای طرح یارانه نان همه مردم می توانند نان را با یک قیمت خریداری کنند و اتباع هم در صورتی که طبق برنامه وزارت کشور از کارت ویژه برخوردار باشند، می توانند از یارانه نان بهره مند شود؛ اما به طور قطع سیاست بلندمدت کشور در بحث یارانه ای نان این است که افرادی که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و... هستند، یا زنان سرپرست خانوار نان را با قیمت پایین تری خریداری کنند و این مساله کاملا متفاوت از یارانه ای است که به صورت مستقیم به مردم پرداخت می شود، زیرا در حال حاضر برخی از مردم یارانه مستقیم دریافت نمی کنند، اما در طرح یارانه نان مشمول دریافت آن خواهند بود.

مشکلات قیمت گذاری در خرید تضمینی گندم 

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری موج درباره مشکلات قیمت گذاری در خرید تضمینی گندم از کشاورزان و... گفت: دولت در ابتدای سال جاری به محض اینکه قیمت ها در بازار جهانی افزایش یافت قیمت خرید تضمینی گندم را ابتدا از ۷۵۰۰ تومان به ۹ هزار تومان و حالا به ۱۲ هزار تومان تغییر داده است و این موضوع کاملا تابع تغییر قیمت ها در بازار جهانی هست و اگر باز هم نیاز به تغییراتی در قیمت خرید تضمینی وجود داشته باشد، حتما دولت انجام می دهد.

خاندوزی درباره نگرانی ها درباره نان های صنعتی اظهار کرد: طبق بررسی ها دهک های پایین جامعه از نان صنعتی استفاده نمی کنند و از آنجایی که بازار این صنف کاملا رقابتی است، پیش بینی می شود بعد از مدتی وضعیت به حالت تعادل برگردد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره اینکه ساماندهی یارانه بنزین که هم اکنون به صورت آزمایشی در کیش اجرایی می شود، آیا به زودی در سراسر کشور اجرایی می شود؟، اظهار کرد: در شرایط کنونی اولویت دولت اجرای طرح یارانه نان است و اگر این طرح با موفقیت اجرایی شود، بعد از آن طرح یارانه نهاده ها، سوخت و... هم ممکن است اجرا شود و این مساله به وضعیت کشور بستگی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • خر شما

    ما کشاورزان بانان زنده ایم

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه